Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας τοῦ Θαυματουργοῦ.

Ἰδὼν δὲ ὁ Ἅγιος ὅτι ἐφανερώθη ἡ ἀρετή του, λέγει πρὸς αὐτόν· «Διὰ τὴν καλωσύνην τὴν ὁποίαν ἔκαμα εἰς σὲ δὲν θέλω νὰ εἴπῃς εἰς οὐδένα τίποτε ἐν ὅσῳ ζῶ. Διὰ τοῦτο σὲ καθιστῶ ὑπεύθυνον ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ». Ταῦτα δὲ εἰπὼν ὁ Ἅγιος ἀνεχώρησεν ἀμέσως ἀπ᾽ αὐτοῦ. Τὴν ἐπαύριον ὁ πατὴρ ἐκεῖνος ἐνύμφευσε καὶ τὴν τρίτην θυγατέρα του καλῶς καὶ διῆλθε τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς του ἐν εἰρήνῃ δοξάζων τὸν Θεόν. Τοῦτο τὸ μέγα καλόν, τὸ ὁποῖον ἐποίησεν ὁ Ἅγιος, γενόμενον γνωστόν, παρακινεῖ ἡμᾶς εἰς τὸ νὰ τὸν θαυμάζωμεν, τὰ ἄλλα ὅμως τὰ ἐν τῷ κρυπτῷ τὰ ὁποῖα οὐδεὶς ἔμαθεν, τὰς ἐλεημοσύνας, λέγω, τὰς ἀγρυπνίας, τὰς νηστείας, καὶ ὅλας τὰς ἄλλας ἀρετάς, αὐτὰ μόνος ὁ Θεὸς γνωρίζει. Ἡμεῖς ὅμως ἀπὸ αὐτὸ καὶ μόνον δυνάμεθα νὰ ἐννοήσωμεν καὶ τὰ ἄλλα αὐτοῦ κατορθώματα, τὰ ὁποῖα ἐποίει ἐν τῷ κρυπτῷ, ἀποφεύγων τὸν ἔπαινον τῶν ἀνθρώπων καὶ μόνον τὴν τοῦ Θεοῦ ζητῶν δόξαν· ἀλλ’ ὅσον αὐτὸς ἐκρύπτετο, τόσον ὁ Θεὸς τὸν ἐφανέρωνε διὰ νὰ τὸν τιμήσῃ, διότι διὰ τῶν ἀγαθῶν ἔργων ἐτίμα τὸν Θεόν.

Θέλων δέ ποτε ὁ Ἅγιος νὰ ὑπάγῃ εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα διὰ νὰ προσκυνήσῃ τὸν Πανάγιον Τάφον τοῦ Κυρίου καὶ νὰ εὕρῃ καὶ τόπον ἡσυχαστικὸν διὰ νὰ μείνῃ κατὰ μόνας, εὗρε πλοῖον Αἰγυπτιακὸν καὶ εἰσελθὼν εἰς αὐτὸ μετ’ ἄλλων Χριστιανῶν, βλέπει καθ’ ὕπνον ὅτι ὁ διάβολος ὁ ἐχθρὸς τῆς ἀληθείας ἔκοπτε τὰ εἰς τὸ κατάρτιον σχοινία. Ἐξυπνήσας δὲ τὴν πρωΐαν λέγει εἰς τοὺς ναύτας, ὅτι «Σήμερον μεγάλη τρικυμία θέλει μᾶς εὕρει, διότι εἶδον εἰς τὸν ὕπνον μου ὅτι θὰ ὑποφέρωμεν. Ὅμως μὴ φοβηθῆτε, ἀλλ’ ἐλπίζετε εἰς τὸν Θεὸν καὶ αὐτὸς θὰ μᾶς ἐλευθερώσῃ ἐκ τοῦ θανάτου». Ἐνῷ δὲ ἔλεγεν ὁ Ἅγιος τοὺς λόγους τούτους, παρουσιάσθη παρευθὺς νέφος μέγα καὶ σκοτεινὸν καὶ μετὰ τὸ νέφος ἄνεμος καὶ ταραχὴ τῆς θαλάσσης μεγάλη, τόσον ὥστε ἀπελπισθέντες ἅπαντες ἀνέμενον τὸν θάνατον καὶ ἅπαντες οἱ ἐν τῷ πλοίῳ ἀτενίζοντες τὸν Ἅγιον παρεκάλουν αὐτὸν μετὰ δακρύων, ἵνα δεηθῇ τοῦ Θεοῦ νὰ καταπαύσῃ ὁ ἄνεμος. Σταθεὶς δὲ εἰς προσευχὴν ὁ Ἅγιος εὐθὺς ὁ ἄνεμος ἔπαυσεν, ἡ θάλασσα ἡσύχασε καὶ οἱ ἐν τῷ πλοίῳ ἐχάρησαν.

Κατὰ δὲ τὴν ὥραν τῆς τρικυμίας ναύτης τις ἀναβὰς εἰς τὸ κατάρτιον διὰ νὰ διορθώσῃ τὰ σχοινία τοῦ πανίου καὶ καταβαίνων, ἐκ τοῦ φόβου τῆς τρικυμίας ἐκρημνίσθη εἰς τὸ κατάστρωμα τοῦ πλοίου καὶ ἀπέθανεν· ὁ δὲ Ἅγιος, ἰδὼν ὅτι διὰ μὲν τὴν κατάπαυσιν τοῦ ἀνέμου ἐχάρησαν ὅλοι οἱ ἐν τῷ πλοίῳ, ἐλυποῦντο ὅμως διὰ τὸν θάνατον τοῦ ναύτου, παρεκάλεσε τὸν Θεὸν καὶ ἀνέστησεν αὐτὸν ὡς ἐξ ὕπνου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πάταρα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν Μικρὰν Ἁσίαν. Ἐρείπια αὐτῆς σῴζονται παρὰ τὸν κόλπον τοῦ Καλαμακίου κείμενον νοτιοανατολικῶς τοῦ ἀκρωτηρίου Γεντῆ-μπουροὺν καὶ βορειοδυτικῶς τῆς νήσου Καστελλορίζου.

[2] Μύρα· ἀρχαία πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν νοτιοδυτικὴν ἄκραν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀπέχουσα περὶ τὰ 4 χλμ περίπου ἀπὸ τῆς παραλιακῆς ἐπὶ τοῦ Λιβυκοῦ πελάγους πόλεως Ἀνδριάκης (ἢ Ἀνδράκι), ἐπινείου τῶν Μύρων. Τὰ Μύρα ἤρχισαν ἀκμάζοντα ἀπὸ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὑπὸ δὲ τοῦ Θεοδοσίου Βʹ ἀνεκηρύχθη εἰς πρωτεύουσαν τῆς Λυκίας. Ἐν αὐτοῖς ὁ Θεοδόσιος Βʹ ἀνήγειρε μεγαλοπρεπῆ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ὁποίου ἐρείπια μόνον σῴζονται σήμερον. Εἰς τὴν Μητρόπολιν τῶν Μυραίων ὑπήγοντο τὸ πάλαι 36 Ἐπισκοπαί. Τανῦν τὰ Μύρα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ντεμπρέ.

[3] Ὁ Διοκλητιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης κατὰ τὸ ἔτος 284, κατὰ δὲ τὸ ἔτος 286 προσέλαβεν ὡς συμβασιλέα τὸν Μαξιμιανὸν Ἑρκούλιον. Ἀμφότεροι παρῃτήθησαν τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 305.

[4] Οἱ Ταϊφάλοι ἦσαν φυλὴ προερχομένη ἐκ Μολδοβλαχίας, εἶχον δὲ τότε ἐγκατασταθῇ εἰς τὴν Φρυγίαν. Παρὰ τὴν Σελινοῦντα τῆς Τραχείας Κιλικίας ὑπάρχει ἔτι καὶ νῦν πόλις διασῴζουσα τὸ ὄνομα αὐτῶν καλουμένη Τουρκιστὶ Ταφάλ.

[5] Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Νικολάου ἀνακομισθὲν κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς πρώτης Σταυροφορίας, βασιλεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, μετηνέχθη ἐκ τῶν Μύρων τῆς Λυκίας εἰς τὴν Βάριν (Μπάρι) τῆς Ἰταλίας. Ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς καὶ μετακομιδῆς ταύτης ἑορτάζεται κατὰ τὴν κʹ (20ὴν) Μαΐου. Τὸ ἱστορικὸν αὐτῆς βλέπε ἐν τῷ σχετικῷ Συναξαρίῳ ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».