Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας τοῦ Θαυματουργοῦ.

Πλησίον εἰς τὰ Πάταρα ἦτο πόλις, ἥτις ἐλέγετο Μύρα [2]· ἀποθανόντος δὲ κατὰ τὰς ἡμέρας ἐκείνας τοῦ Ἀρχιερέως τῆς πόλεως ταύτης, ἐζήτουν οἱ κάτοικοι ἵνα εὕρωσιν Ἀρχιερέα ἄξιον τοῦ θρόνου. Ἐσυνάχθησαν ὅθεν οἱ Ἐπίσκοττοι καὶ οἱ λοιποὶ Κληρικοὶ τῆς ἐπαρχίας τῶν Μυραίων διὰ νὰ ἐκλέξωσι τὸν νέον Ἀρχιερέα των, καὶ πολλαὶ σκέψεις καὶ συζητήσεις ἐγένοντο διὰ διάφορα πρόσωπα. Ἐγερθεὶς δὲ εἷς ἐκ τῶν Ἐπισκόπων, λέγει· «Ὦ ἁγία καὶ ἱερὰ σύναξις, ἀκούσατέ μου· αὐτοὺς τοὺς ὁποίους προτείνομεν ἡμεῖς δι’ Ἀρχιερεῖς, θεωροῦνται καλοὶ ἐξ ἡμῶν, ἀλλ’ ἂς δεηθῶμεν εἰς τὸν Θεὸν ἵνα ἴδωμεν ποῖον θὰ ἐκλέξῃ καὶ ὁ Θεός». Ἀκούσαντες δὲ οἱ Ἐπίσκοποι τοὺς λόγους τούτους ηὐχαριστήθησαν, καὶ δεηθέντες τὴν νύκτα ἐκείνην ἵνα τοὺς φανερώσῃ τὸν ἄξιον, αἴφνης Ἄγγελος Κυρίου ἐφάνη εἴς τινα Ἐπίσκοπον πρεσβύτερον, λέγων· «Ἐπίσκοπε, τί κοπιάζετε; ὁ ἄξιος Ἀρχιερεὺς εἶναι πλησίον σας, καὶ σεῖς τὸν ζητεῖτε; σήκω, ὕπαγε εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ θὰ ἔλθῃ Ἱερεύς τις συνετός, ὀνόματι Νικόλαος· αὐτὸν κάμετε Μητροπολίτην, διότι αὐτὸς εἶναι ἄξιος νὰ ποιμάνῃ τὸν λαόν, ὡς θέλει ὁ Θεός».

Ἀφοῦ ὁ Ἐπίσκοπος εἶδε τὴν ὀπτασίαν, ἀνέφερε ταύτην καὶ εἰς τοὺς ἄλλους Ἐπισκόπους, οἵτινες ἀκούσαντες τοῦτο ἐδόξαζον τὸν Θεόν· αὐτὸς δὲ ἐλθὼν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ἀνέμενε νὰ ἴδῃ ἐκεῖνον τὸν ὁποῖον τοῦ εἶπεν ὁ Ἄγγελος. Ἱστάμενος δὲ βλέπει τὸν Ἅγιον Νικόλαον πορευόμενον εἰς τὴν Ἐκκλησίαν διὰ νὰ προσευχηθῇ· ὁ δὲ Ἐπίσκοπος ἠννόησεν ὅτι ἐκεῖνος εἶναι καὶ εἶπε· «Τέκνον μου, πῶς ὀνομάζεσαι;». Ὁ δὲ Ἅγιος μὲ πρᾳότητα ἀπεκρίθη· «Νικόλαος, ἅγιε Δέσποτα». Παρευθύς, ἀφοῦ ἤκουσεν ὁ Ἐπίσκοπος τὸν Ἅγιον, εἶπε πρὸς αὐτόν· «Ἀκολούθει μοι». Καὶ λαβὼν αὐτὸν ἐκ τῆς χειρός, τὸν ἔφερεν εἰς τοὺς ἄλλους Ἐπισκόπους καὶ Κληρικούς, καὶ ὡς τὸν εἶδον, ηὐχαρίστησαν τὸν Θεόν, ὅστις τοὺς ἔδωκε τοιοῦτον Ποιμένα. Ὅθεν χειροτονήσαντες αὐτὸν Ἀρχιερέα, εἶπον πρὸς τὸν λαόν· «Δεχθῆτε, ἀδελφοί, τὸν ἄξιον Ἀρχιερέα καὶ Ποιμένα τὸν ἀπὸ Θεοῦ ἀπεσταλμένον». Καὶ τὰ μὲν περὶ τῆς χειροτονίας του εἰς Ἀρχιερέα οὕτως ἐγένοντο· ὅσους δὲ κόπους καὶ πόνους, ἀγρυπνίας καὶ νηστείας, ἐλεημοσύνας καὶ λοιπὰς ἀγαθοεργίας ἐποίησεν, τίς δύναται νὰ διηγηθῇ;

Ἀλλ’ ὁ διάβολος, φθονῶν τὸ καλόν, τί κατώρθωσε; βλέπων τὴν εὐσέβειαν πληθυνομένην καὶ τοὺς Χριστιανοὺς αὐξανομένους, δὲν ὑπέφερεν. Ὅθεν παρεκίνησε κατὰ τῶν Χριστιανῶν δύο βασιλεῖς, τὸ ζεῦγος τοῦ διαβόλου, τὰ θηρία τὰ ἀνήμερα, τοὺς διώκτας τῆς εὐσεβείας, τὸν Διοκλητιανὸν καὶ τὸν Μαξιμιανόν [3], οἵτινες, ἐθέσπισαν μεγάλας τιμωρίας καὶ βάσανα ἀνυπόφορα κατὰ τῶν Χριστιανῶν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πάταρα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν Μικρὰν Ἁσίαν. Ἐρείπια αὐτῆς σῴζονται παρὰ τὸν κόλπον τοῦ Καλαμακίου κείμενον νοτιοανατολικῶς τοῦ ἀκρωτηρίου Γεντῆ-μπουροὺν καὶ βορειοδυτικῶς τῆς νήσου Καστελλορίζου.

[2] Μύρα· ἀρχαία πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν νοτιοδυτικὴν ἄκραν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀπέχουσα περὶ τὰ 4 χλμ περίπου ἀπὸ τῆς παραλιακῆς ἐπὶ τοῦ Λιβυκοῦ πελάγους πόλεως Ἀνδριάκης (ἢ Ἀνδράκι), ἐπινείου τῶν Μύρων. Τὰ Μύρα ἤρχισαν ἀκμάζοντα ἀπὸ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὑπὸ δὲ τοῦ Θεοδοσίου Βʹ ἀνεκηρύχθη εἰς πρωτεύουσαν τῆς Λυκίας. Ἐν αὐτοῖς ὁ Θεοδόσιος Βʹ ἀνήγειρε μεγαλοπρεπῆ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ὁποίου ἐρείπια μόνον σῴζονται σήμερον. Εἰς τὴν Μητρόπολιν τῶν Μυραίων ὑπήγοντο τὸ πάλαι 36 Ἐπισκοπαί. Τανῦν τὰ Μύρα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ντεμπρέ.

[3] Ὁ Διοκλητιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης κατὰ τὸ ἔτος 284, κατὰ δὲ τὸ ἔτος 286 προσέλαβεν ὡς συμβασιλέα τὸν Μαξιμιανὸν Ἑρκούλιον. Ἀμφότεροι παρῃτήθησαν τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 305.

[4] Οἱ Ταϊφάλοι ἦσαν φυλὴ προερχομένη ἐκ Μολδοβλαχίας, εἶχον δὲ τότε ἐγκατασταθῇ εἰς τὴν Φρυγίαν. Παρὰ τὴν Σελινοῦντα τῆς Τραχείας Κιλικίας ὑπάρχει ἔτι καὶ νῦν πόλις διασῴζουσα τὸ ὄνομα αὐτῶν καλουμένη Τουρκιστὶ Ταφάλ.

[5] Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Νικολάου ἀνακομισθὲν κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς πρώτης Σταυροφορίας, βασιλεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, μετηνέχθη ἐκ τῶν Μύρων τῆς Λυκίας εἰς τὴν Βάριν (Μπάρι) τῆς Ἰταλίας. Ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς καὶ μετακομιδῆς ταύτης ἑορτάζεται κατὰ τὴν κʹ (20ὴν) Μαΐου. Τὸ ἱστορικὸν αὐτῆς βλέπε ἐν τῷ σχετικῷ Συναξαρίῳ ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».