Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας τοῦ Θαυματουργοῦ.

Δὲν ἐγέννησαν δὲ οἱ γονεῖς αὐτοῦ ἄλλον υἱὸν οὔτε πρότερον οὔτε ὕστερον καὶ τοῦτο ἵνα φανῇ ὅτι εἰς τὸ ἑξῆς ἄλλος ἀδελφὸς δὲν θέλει δυνηθῆ νὰ φθάσῃ αὐτὸν εἰς τὴν ἀρετήν. Βρέφος δὲ ἔτι ὢν ἐδείκνυε τὶς ἤθελε γίνει μετὰ ταῦτα, διότι ὅλας τὰς ἡμέρας τῆς ἑβδομάδος, πλὴν Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς, ἐθήλαζεν ὡς καὶ τὰ λοιπὰ βρέφη, κατὰ δὲ τὴν Τετάρτην καὶ τὴν Παρασκευὴν οὐδόλως ἔβαζε τὸν μαστὸν τῆς μητρὸς αὐτοῦ εἰς τὸ στόμα του εἰμὴ μόνον ἅπαξ τῆς ἡμέρας· καὶ τοῦτο μετὰ τὴν δύσιν τοῦ ἡλίου.

Τοιοῦτος ἐφαίνετο ἀπ’ ἀρχῆς καὶ παιδιόθεν ὁ Ἅγιος, ὅτι δηλαδὴ θὰ εὐαρεστήσῃ τὸν Θεόν. Ὅταν δὲ ἦλθεν εἰς ἡλικίαν δεκτικὴν μαθήσεως, ἐφοίτησεν εἰς τὸ σχολεῖον καὶ ἔμαθε τὰ ἀρκοῦντα εἰς αὐτὸν γράμματα. Καὶ τὰς μὲν ἀτάκτους καὶ ἀπρεπεῖς συνομιλίας καὶ συναναστροφὰς τῶν νέων καθ’ ὁλοκληρίαν ἐμίσει, ἠγάπα δὲ μόνον τὸ νὰ πηγαίνῃ τακτικὰ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν καὶ νὰ συναναστρέφηται μετὰ τῶν φρονίμων καὶ γερόντων, ὅπως λαμβάνῃ παρ’ αὐτῶν καλὰς συμβουλὰς ὠφελούμενος ψυχικῶς, τοῦτο δὲ εἶχεν ὡς κύριον ἔργον. Τοιοῦτος δὲ ὢν καὶ παρ’ ὅλων τιμώμενος, ἀνδρωθεὶς δὲ καὶ κατὰ τὴν ἡλικίαν καὶ τὴν φρόνησιν, ὁ Ἅγιος ἐκρίθη ἄξιος Ἱερωσύνης ἀπὸ τὸν Ἀρχιερέα τοῦ καιροῦ ἐκείνου, Νικόλαον καὶ αὐτὸν καλούμενον, ὅστις καὶ τὸν ἐχειροτόνησεν Ἱερέα. Ἦτο δὲ ὁ Ἀρχιερεὺς ἐκεῖνος ἀδελφὸς τοῦ πατρός του, ἀναφέρεται δὲ εἰς τὸν λόγον τοῦ Ἁγίου ὅτι ὅταν ἐχειροτονεῖτο παρὰ τοῦ θείου του Ἱερεύς, προεῖπεν ἐκεῖνος δι’ αὐτὸν ἐνώπιον πάντων, ἐκ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος φωτισθείς, ὅτι ἔμελλε νὰ χειροτονηθῆ καὶ Ἀρχιερεὺς καὶ πολλοὺς τεθλιμμένους θέλει παρηγορήσει καὶ πολλὰς ψυχὰς θέλει ἐξαποστείλει εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ὡς τὸ ἔδειξαν καὶ τὰ πράγματα ὕστερον καὶ ἠλήθευσεν ὁ λόγος τοῦ Ἀρχιερέως καὶ θείου του.

Ἀφ’ ὅτου λοιπὸν ὁ Ἅγιος ἐχειροτονήθη Ἱερεὺς τίς δύναται νὰ διηγηθῇ ὅσας ἀρετὰς καὶ καλωσύνας ἔκαμνε; τίς τὰς ἀγρυπνίας, τὰς νηστείας, τὴν ἐγκράτειαν καὶ τὰς προσευχὰς ὑπὲρ τοῦ λαοῦ; Ταῦτα βλέπων καὶ ὁ θεῖος του, ὁ Ἀρχιερεὺς Νικόλαος, ἐθαύμαζε διότι τοσοῦτον μέγας κατέστη εἰς τὴν ἀρετήν. Θέλων δὲ νὰ ὑπάγῃ χάριν προσκυνήσεως εἰς τὰ Ἱεροσόλυμα, ἀφῆκε τὸν Ἅγιον ἐπίτροπον τοῦ θρόνου του καὶ ἐπιτηρητὴν εἰς τὸ Μοναστήριον, τὸ ὁποῖον εἶχε κτίσει ὁ ἴδιος ἐπονομάσας αὐτὸ Νέαν Σιών. Ἐκυβέρνα δὲ ὁ Ἅγιος καὶ τὴν Ἐπισκοπὴν καὶ τὸ Μοναστήριον ὡς νὰ ἦτο ὁ ἴδιος ὁ Ἀρχιερεύς. Ἀλλ’ αὐτὰ μὲν ἔγιναν ὕστερον, τὰ δὲ κατ’ ἀρχὰς ἀκούσατε.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πάταρα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν Μικρὰν Ἁσίαν. Ἐρείπια αὐτῆς σῴζονται παρὰ τὸν κόλπον τοῦ Καλαμακίου κείμενον νοτιοανατολικῶς τοῦ ἀκρωτηρίου Γεντῆ-μπουροὺν καὶ βορειοδυτικῶς τῆς νήσου Καστελλορίζου.

[2] Μύρα· ἀρχαία πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν νοτιοδυτικὴν ἄκραν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀπέχουσα περὶ τὰ 4 χλμ περίπου ἀπὸ τῆς παραλιακῆς ἐπὶ τοῦ Λιβυκοῦ πελάγους πόλεως Ἀνδριάκης (ἢ Ἀνδράκι), ἐπινείου τῶν Μύρων. Τὰ Μύρα ἤρχισαν ἀκμάζοντα ἀπὸ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὑπὸ δὲ τοῦ Θεοδοσίου Βʹ ἀνεκηρύχθη εἰς πρωτεύουσαν τῆς Λυκίας. Ἐν αὐτοῖς ὁ Θεοδόσιος Βʹ ἀνήγειρε μεγαλοπρεπῆ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ὁποίου ἐρείπια μόνον σῴζονται σήμερον. Εἰς τὴν Μητρόπολιν τῶν Μυραίων ὑπήγοντο τὸ πάλαι 36 Ἐπισκοπαί. Τανῦν τὰ Μύρα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ντεμπρέ.

[3] Ὁ Διοκλητιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης κατὰ τὸ ἔτος 284, κατὰ δὲ τὸ ἔτος 286 προσέλαβεν ὡς συμβασιλέα τὸν Μαξιμιανὸν Ἑρκούλιον. Ἀμφότεροι παρῃτήθησαν τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 305.

[4] Οἱ Ταϊφάλοι ἦσαν φυλὴ προερχομένη ἐκ Μολδοβλαχίας, εἶχον δὲ τότε ἐγκατασταθῇ εἰς τὴν Φρυγίαν. Παρὰ τὴν Σελινοῦντα τῆς Τραχείας Κιλικίας ὑπάρχει ἔτι καὶ νῦν πόλις διασῴζουσα τὸ ὄνομα αὐτῶν καλουμένη Τουρκιστὶ Ταφάλ.

[5] Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Νικολάου ἀνακομισθὲν κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς πρώτης Σταυροφορίας, βασιλεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, μετηνέχθη ἐκ τῶν Μύρων τῆς Λυκίας εἰς τὴν Βάριν (Μπάρι) τῆς Ἰταλίας. Ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς καὶ μετακομιδῆς ταύτης ἑορτάζεται κατὰ τὴν κʹ (20ὴν) Μαΐου. Τὸ ἱστορικὸν αὐτῆς βλέπε ἐν τῷ σχετικῷ Συναξαρίῳ ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».