ΛΟΓΟΣ Α’. Πεζῇ φράσει, εἰς τὴν κατὰ Σάρκα ΓΕΝΝΗΣΙΝ τοῦ Κυρίου Ἡμῶν ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ, Δαμασκηνοῦ μοναχοῦ τοῦ Ὑποδιακόνου καὶ Στουδίτου.

Ζήτημα Ι’. Περὶ τοῦ χρόνου τῆς Ἐνσαρκώσεως τοῦ Χριστοῦ.

Ας ἔλθωμεν τώρα νὰ διαλύσωμεν καὶ τὸ δέκατον ζήτημα, τὸ ὁποῖον εἶναι: διατί δεν ἐσαρκώθη ὁ Χριστὸς πρωτύτερα, ἀλλὰ εἰς τὸν ὕστερον καιρόν, ἀφήσας τόσας ψυχὰς ἀνθρώπων νὰ κολασθῶσι; Δὲν κατῆλθεν πρωτύτερα, διότι δὲν εἶχον εἰσέτι διέλθει ὅλοι οἱ Προφῆται· ὁ κόσμος ἀκόμη δὲν εἶχε διαλεχθῆ νὰ φανῇ ποῖος εἶναι ὁ καλὸς καὶ ποῖος ὁ κακός· ἀκόμη δὲν εἶχον δοκιμασθῆ τελείως οἱ ἄνθρωποι· ἀκόμη ὁ Προφήτης Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος δὲν ἦτο γεγεννημένος· ὁ στρατιώτης ἀκόμη δὲν εἶχεν ἔλθει· ὁ ἑτοιμαστὴς δὲν εἶχεν ἑτοιμάσει· ὁ κήρυξ δὲν εἶχε κηρύξει· ὁ διαλαλητὴς ἀκόμη δὲν εἶχε διαλαλήσει, ὅτι ἔρχεται ὁ Χριστός· πρῶτον περιπατεῖ ὁ διαλαλητὴς καὶ διαλαλεῖ, ὅτι ἔρχεται ὁ βασιλεύς, καὶ τότε φθάνει καὶ ὁ βασιλεύς· οὕτως ἦτο καὶ ὁ Τίμιος Πρόδρομος, ὡς κήρυξ· ὁ δὲ Χριστὸς εἶναι ὁ Βασιλεύς· διὰ τοῦτο λοιπὸν ὕστερον ἦλθεν ὁ Χριστὸς καὶ ἐσαρκώθη. Ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Παῦλος τὸ μαρτυρεῖ, λέγων· «ὅτε δὲ ἦλθε τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξαπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν Υἱὸν αὐτοῦ, γενόμενον ἐκ γυναικός, γενόμενον ὑπὸ νόμον, ἵνα τοὺς ὑπὸ νόμον ἐξαγοράσῃ, ἵνα τὴν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν» (Γαλ. δ’ 4-5).

 

Ἐπίλογος.

Ἰδοὺ βοηθείᾳ τοῦ γεννηθέντος Χριστοῦ ἐδιαλύσαμεν καὶ τὰ δέκα ζητήματα· φέρε λοιπὸν νὰ εἴπωμεν καὶ τὰ ἐπίλοιπα τῆς ἑορτῆς. Διὰ τὴν σημερινὴν ἡμέραν ὁ Προφήτης Μωϋσῆς προφητεύων ἔλεγε· «Προφήτην ἐκ τῶν ἀδελφῶν σου ὡς ἐμὲ ἀναστήσει σοι Κύριος ὁ Θεός σου, αὐτοῦ ἀκούσεσθε κατὰ πάντα» (Δευτ. ιη’ 15), καὶ ὀλίγον κατωτέρω, προσθέτει «καὶ ὁ ἄνθρωπος, ὃς ἐὰν μὴ ἀκούσῃ ὅσα ἂν λαλήσῃ ὁ Προφήτης ἐκεῖνος ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου, ἐγὼ ἐκδικήσω ἐξ αὐτοῦ» (αὐτόθι 19). Προφήτην ἔλεγε τὸν Χριστόν, καθότι εἶναι καρδιογνώστης καὶ γνωρίζει, ὡς Θεὸς ὅπου εἶναι, τὶ μέλλει νὰ γίνῃ ἢ διότι προεφήτευσεν ὁ Χριστός, ὅτι μέλλει νὰ καταστραφοῦν τὰ Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ Ναός, ὡς καὶ κατεστράφησαν· ὡς ἐμὲ δὲ λέγει, διότι καὶ ὁ Χριστὸς ἄνθρωπος ἦτο, κατὰ τὴν ἀνθρωπίνην φύσιν, ὡς τὸν Μωϋσῆν, πλὴν μόνον ὅτι ἦτο χωρὶς ἁμαρτίας, ἢ εἶπε τοῦτο διότι καὶ ὁ Χριστὸς ἐνομοθέτησεν ἄλλον Νόμον, ὡς καὶ ὁ Μωϋσῆς. Αὐτὸ προέβλεπεν ὁ Δαβὶδ ὁ βασιλεὺς καὶ ἔλεγε· «Καταβήσεται ὡς ὑετὸς ἐπὶ πόκον, καὶ ὡσεὶ σταγὼν ἡ στάζουσα ἐπὶ τὴν γῆν» (Ψαλμ. οα’ 6). Αὐτὸ προέβλεπεν ὁ Προφήτης Δανιὴλ καὶ ἔλεγε πρὸς τὸν Ναβουχοδονόσορα· «καὶ ἐν ταῖς ἡμέραις τῶν βασιλέων ἐκείνων ἀναστήσει ὁ Θεὸς τοῦ οὐρανοῦ Βασιλείαν, ἥτις εἰς τοὺς αἰῶνας οὐ διαφθαρήσεται, καὶ ἡ Βασιλεία αὐτοῦ λαῷ ἑτέρῳ οὐχ ὑπολειφθήσεται· λεπτυνεῖ καὶ λικμήσει πάσας τὰς βασιλείας, καὶ αὐτὴ ἀναστήσεται εἰς τοὺς αἰῶνας» (Δαν. β’ 44).


Ὑποσημειώσεις

[1] Βλέπε ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Προφήτου Βαρούχ, τῇ κθʹ (29ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 621.

[3] Ἡ Προφητεία αὕτη τοῦ Βαλαὰμ (Ἀριθ. κδʹ 3-18) ἀναγιγνώσκεται ἐν ταῖς Ἐκκλησίαις κατὰ τὸν Ἑσπερινὸν τῶν Χριστουγέννων, δευτέρα μετὰ τὴν εἴσοδον (βλέπε Μηναῖον). Ἐξ αὐτῆς ἐνεπνεύσθη ὁ μέγας ἁγιογράφος τοῦ ΙΕʹ αἰῶνος Ἐμμανουὴλ Πανσέληνος τὴν σύνθεσιν τῆς περιφήμου εἰκόνος του· «Ὁ Ἀναπεσών», ἢν καὶ καταχωρίζομεν ἐν σελίδι 643. Ἡ ἱστορία αὕτη τοῦ Βαλαὰμ ἀναγράφεται ἐν τῷ βιβλίῳ τῶν Ἀριθμῶν ἐν κεφαλαίοις κβʹ, κγʹ, καὶ κδʹ, τὸ δὲ τέλος αὐτοῦ ἐν κεφαλαίῳ λαʹ 8.

[4] Βλέπε σχετικῶς καὶ ὑποσημείωσιν τῶν σελίδων 654-656.

[5] Ἡ ἄποψις αὐτὴ δὲν ἐπροσωπεῖ τὸ σύνολον τῶν Πατερικῶν ἐρμηνειῶν περὶ τοῦ ἀστέρος, καθὼς αἱ ἀπόψεις περὶ τῆς φυσικῆς ἢ ὑπερφυσικῆς φύσεώς του διΐστανται.

[6] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 654-656.