Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ ὁ Ἐλεήμων ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Οὕτως οἱ πάντες ὠδύροντο, εἷς δὲ ἀπ’ ἐκείνους εἶχεν ἀπὸ τῆς γεννήσεώς του δαιμόνιον, ἐπήγαινε δὲ συχνάκις ζῶντος τοῦ Ἁγίου καὶ ἐλάμβανε παρ’ αὐτοῦ ἐλεημοσύνην· τότε δὲ ἀκολουθῶν καὶ αὐτὸς εἰς τὸ λείψανον, ἐφώναζεν ἀτάκτως καὶ ἥρπασε τὴν κλίνην νὰ τὴν ρίψῃ. Ἀφοῦ δὲ ἔφθασαν εἰς τὸν τάφον, ἔρριψεν ὁ δαίμων τὸν ἄνθρωπον εἰς τὴν γῆν καὶ τὸν ἐτάραξε καὶ τότε ἔφυγε τὸ δαιμόνιον καὶ ἔμεινεν ὁ ἄνθρωπος ὑγιὴς διὰ πρεσβειῶν τοῦ Ἁγίου Φιλαρέτου. Τοῦτο βλέποντες οἱ παρεστῶτες ἐδόξασαν τὸν Θεόν, ὅστις ἔδωκε τοσαύτην χάριν εἰς τὸν δοῦλον του. Κατόπιν ἐνεταφίασαν τὸν Ἅγιον εἰς τὴν λάρνακα, τὴν ὁποίαν ὁ ἴδιος ἠγόρασεν εἰς τὸ Μοναστήριον τῆς Κρίσεως, ὑμνοῦντες καὶ εὐλογοῦντες τὸν Κύριον.

Αὕτη εἶναι ἡ πολιτεία τοῦ χριστομιμήτου καὶ φιλοικτίρμονος Φιλαρέτου, ὅστις εὐηρέστησε τὸν Θεὸν καὶ ἐδοξάσθη παρ’ αὐτοῦ καὶ εἰς τοῦτον τὸν κόσμον καὶ εἰς τὸν μέλλοντα, καταξιωθεὶς τῆς αἰωνίου μακαριότητος. Ἂς φροντίσωμεν λοιπὸν καὶ ἡμεῖς, ἀδελφοί, νὰ τὸν μιμηθῶμεν, ἕκαστος κατὰ τὴν δύναμιν αὐτοῦ. Τοὺς πτωχοὺς καὶ ξένους ἂς προστατεύσωμεν, τοὺς φυλακισμένους ἂς ἐπισκεπτώμεθα, τοὺς ἀσθενεῖς ἂς κυβερνήσωμεν, τὰς Ἐκκλησίας ἂς ἐπιμεληθῶμεν, καὶ γενικῶς ὅσα ἐτέλεσεν οὗτος ὁ Ἅγιος ἂς τελέσωμεν καὶ ἡμεῖς, ἵνα καὶ ἐνταῦθα ἐν εἰρήνῃ καὶ ὁμονοίᾳ καὶ πᾶσι τοῖς ἀγαθοῖς διαπεράσωμεν. Ἐὰν δὲ πάλιν ἔλθῃ εἰς ἡμᾶς πειρασμὸς ἐξ ἀνθρώπων ἢ ἀπὸ φθόνον τοῦ δαίμονες καὶ πτωχεύσωμεν, ἂς ἐλπίζωμεν ἐπὶ τὸν Κύριον ἀναμφιβόλως καὶ πάντως θέλει μᾶς δώσει ἑκατονταπλάσια καὶ θέλομεν κληρονομήσει τὴν αἰώνιον ζωήν, ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν. ᾯ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν.

      

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Παφλαγονία ἦτο ἀρχαία χώρα τῆς Μικρᾶς Ἀσίας κειμένη μεταξὺ τοῦ Εὐξείνου Πόντου πρὸς Βορρᾶν, τῆς Βιθυνίας πρὸς Δυσμάς, τῆς Γαλατίας πρὸς Νότον καὶ τοῦ Πόντου πρὸς Ανατολάς, ἀπὸ τοῦ ὁποίου ἐχωρίζετο διὰ τοῦ ποταμοῦ Ἅλυος (τουρκιστὶ Κηζὴλ Ἰρμάκ). Ἐπὶ Βυζαντινῶν ἦτο ἓν ἐκ τῶν 29 θεμάτων τῆς αὐτοκρατορίας· εἰς τὴν περιοχὴν αὐτῆς εὑρίσκονται νῦν τὰ βιλαέτια Κασταμονῆς καὶ Σινώπης (πατρίδος τοῦ κυνικοῦ φιλοσόφου Διογένους).

[2] Ἡ Γάγγρα, εἰς τὴν ὁποίαν συνῆλθε καὶ ἡ γνωστὴ μεγάλη Τοπικὴ Σύνοδος, ἦτο πρωτεύουσα τῆς Παφλαγονίας, καλεῖται δὲ νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Τσάγγρη ἢ Κάγγαρι κεῖται 100 χλμ ΒΑ τῆς Ἀγκύρας.

[3] Tὸ κοιλὸν τῶν Βυζαντινῶν, περὶ οὗ γίνεται ἐνταῦθα λόγος, ἦτο μέτρον βάρους των σιτηρῶν καὶ ἰσοδυνάμει πρὸς 24 ὀκάδας περίπου ἢ 29,30 σημερινὰ κιλά.

[4] Ἡ φόλλα ἢ φόλλις ἦτο βυζαντινὸν νόμισμα, ὑποδιαιρούμενον εἰς 40 νούμμια. Τὸ δὲ νούμμιον ἦτο τὸ μικρότερον νόμισμα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ἀντιστοιχοῦν πρὸς ἕνα σημερινὸν λεπτόν.

[5] Τὸ πουγγίον ἦτο δερμάτινον σακκίδιον διὰ τὴν τοποθέτησιν τῶν νομισμάτων, τὰ ὁποῖα τότε ἦσαν μόνον μεταλλικά.

[6] Δηλαδὴ χάλκινα νομίσματα.