Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΠΑΥΛΟΥ τοῦ Νέου, ἀσκήσαντος ἐν τῷ ὄρει τοῦ Λάτρου.

Ἐκεῖ ὅμως ἦτο καὶ κόρη τις ὡραιοτάτη, ἡ ὁποία ἰδοῦσα τὸν Μοναχὸν μὲ ἐπανθοῦσαν εἰς αὐτὸν τὴν νεότητα ἐτρώθη τὴν καρδίαν ὑπὸ πονηρᾶς ἐπιθυμίας καὶ καθὼς ἐκοιμᾶτο, ἐπῆγεν ἡ κόρη καὶ ἔπεσεν εἰς τὸ πλευρόν του. Ἐξυπνήσας δὲ ὁ Μοναχὸς καὶ εὑρὼν αὐτὴν ἐσκανδαλίσθη ὡς ἄνθρωπος καὶ ἔκαμε συγκατάθεσιν νὰ πράξῃ τὴν ἁμαρτίαν ὡς νέος ὅπου ἦτο· τὴν στιγμὴν ὅμως ποὺ τὴν ἐνηγκαλίσθη, ἤκουσεν εὐθὺς καθαρὰ τὴν γλυκυτάτην φωνὴν τοῦ Παύλου νὰ τοῦ λέγῃ αὐστηρά· «Τί θέλεις νὰ κάμῃς, ἄθλιε; σήκω ἀμέσως καὶ ἔλα εἰς τὸ Μοναστήριον». Ταῦτα ἀκούσας ὁ Μοναχός, ἐπληγώθη τὴν καρδίαν πληγὴν σωτήριον καὶ διώξας τὸ γύναιον μὲ θερμότητα πνεύματος, ἠγέρθη τῆς κλίνης καὶ ἔφυγεν· ὅταν δὲ ἔφθασεν εἰς τὸν Ὅσιον τοῦ ἐξωμολογήθη τὴν ἁμαρτίαν, ἐκεῖνος δὲ τὸν ἐνουθέτησε τὰ σωτήρια. Οὕτω λοιπὸν ὁ θαυμάσιος Παῦλος ὄχι μόνον παρών, ἀλλὰ καὶ μακρὰν εὑρισκόμενος ἐβοήθει πάντοτε τὰ τέκνα του.

Ὅταν δὲ ἐπλησίαζεν ἡ τελευτὴ τοῦ Ὁσίου ἢ νὰ εἴπω καλλίτερα ἡ μετάστασις, ἐγνώρισε καὶ τοῦτο ὁ τρισμακάριος καὶ γράψας νόμους καὶ κανόνας τῆς μοναδικῆς πολιτείας, κατέβη ὡς ἄλλος Μωϋσῆς ἀπὸ τὸ ὄρος ὁ ὀρεσίτροφος καὶ προσκαλέσας τοὺς ἀδελφοὺς παρέδωκεν εἰς αὐτοὺς ὡς πλάκας τοῦ νόμου ὅσα τὸν ἐφώτισεν ὁ Θεὸς καὶ ἔγραψε, τὰ ὁποῖα προσέταξε τὸν Συμεὼν ν’ ἀναγνώσῃ εἰς τοὺς ἀδελφούς· αὐτὸς δὲ πάλιν ἀνέβη εἰς τὸ ὄρος καὶ τὴν πέμπτην τοῦ Δεκεμβρίου κατέβη καὶ πάλιν, ἤτοι δέκα ἡμέρας πρὸ τῆς αὐτοῦ μεταστάσεως καὶ προστάξας νὰ κρούσουν τὸ ξύλον τῆς συνάξεως, εἶπε πρὸς αὐτούς· «Μάθετε, ὅτι δὲν ἀναβαίνω πλέον εἰς τὸ ὄρος καὶ ἂς ὑπάγωσι δύο ἀδελφοὶ νὰ φέρουν τὸ Εὐαγγέλιον, ἀφοῦ λειτουργήσετε». Ἔπειτα ἔπεσεν εἰς κλίνην, καίτοι οὐδέποτε ἄλλοτε εἶχεν ἀναπαυθῆ εἰς κλίνην, καὶ εὐθὺς τοῦ ἦλθε πυρετὸς ὀλίγος· ὅθεν ἐνουθέτει τοὺς Μοναχοὺς νὰ μὴ ἀμελῶσιν εἰς τοὺς πνευματικοὺς ἀγῶνας, διὰ νὰ εὕρουν αἰωνίαν ἀνάπαυσιν.

Κατὰ δὲ τὴν τελευταίαν τῆς ζωῆς του ἡμέραν συνήγαγε τοὺς ἀδελφοὺς ὁ Ὅσιος καὶ τοὺς εἶπε νὰ ψηφίσουν Προεστῶτα ὅποιον θέλουσιν. Οἱ δὲ ἔκλαιον πολύ, βλέποντες ὅτι ἐστεροῦντο τοιοῦτον Ποιμένα πανάριστον καὶ τοῦ εἶπον νὰ ἀφήσῃ αὐτὸς ὅποιον νομίζει, ὡς πεφωτισμένος ἐκ θείας Χάριτος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Περγάμου, βλέπε ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τῶν Ἁγίων Μαρτύρων Κάρπου, Πάπυλου, Ἀγαθοδώρου καὶ Ἀγαθονίκης, τῇ ιγʹ (13ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[2] Ὄλυμπος ὁ Βιθυνικός, περὶ οὗ βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 55.

[3] Περὶ τῶν Ὁσίων τούτων Πατέρων βλέπε εἰς τὴν ιδʹ (14ην) Ἰανουαρίου, ὅτε ἑορτάζονται οἱ ἐν Σινᾷ καὶ Ραϊθῷ ἀναιρεθέντες Ὅσιοι Πατέρες. Πλὴν δὲ τῶν ἐν τοῖς τακτικοῖς Συναξαρίοις τῆς ἡμέρας ταύτης ἀναφερομένων, προσεθέσαμεν καὶ ἱκανὰς περὶ τούτων πληροφορίας ἐν ταῖς ὑποσημειώσεσι τοῦ κεφαλαίου.

[4] Πέτρος Αʹ βασιλεὺς τῆς Βουλγαρίας (927-968), υἱὸς τοῦ Συμεῶνος Αʹ (ἰδὲ καὶ ἐν τόμῳ ΙΑʹ ἐν ταῖς ὑποσημειώσεσι τοῦ βίου τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ 22ᾳ τοῦ μηνός Νοεμβρίου). Ὁ Πέτρος οὗτος ἔχει ἀνακηρυχθῆ ὑπὸ τῆς Βουλγαρικῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος.

[5] Καλώνυμος ἢ Καλόλιμνος εἶναι νῆσος τῆς Προποντίδος, καλουμένη σήμερον τουρκιστὶ Ἰμραλῆ-Ἀντά.