Ἄρχομαι λοιπὸν ἀπ’ ἐδῶ τὴν ὑπόθεσιν τῆς ἑορτῆς μὲ τοὺς λόγους τοῦ Εὐαγγελίου. Καὶ οἱ μὲν Ματθαῖος, Μάρκος καὶ Λουκᾶς, οἱ τρεῖς Εὐαγγελισταί, λέγουσιν οὕτω· καὶ πρῶτος ὁ Ματθαῖος· «Ἐλθὼν ὁ Ἰησοῦς εἰς τὰ μέρη Καισαρείας τῆς Φιλίππου, ἠρώτα τοὺς Μαθητὰς αὐτοῦ, λέγων· «Τίνα με λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου;». Οἱ δὲ εἶπον· «Οἱ μὲν Ἰωάννην τὸν Βαπτιστήν, ἄλλοι δὲ Ἠλίαν, ἕτεροι δὲ Ἱερεμίαν, ἢ ἕνα τῶν Προφητῶν». Λέγει αὐτοῖς· «Ὑμεῖς δὲ τίνα με λέγετε εἶναι»· Ἀποκριθεὶς δὲ Σίμων Πέτρος εἶπε· «Σὺ εἶ ὁ Χριστὸς ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος».
Περιπατῶν ὁ Κύριος εἰς τὴν γῆν σωματικῶς, μετέβη καὶ ἕως τὰ μέρη τῆς Καισαρείας τοῦ Φιλίππου. Ἐπειδὴ δὲ πέντε Καισάρειαι ὑπάρχουν, τὴν δὲ Καισάρειαν, τὴν ὁποίαν ἀναφέρει τὸ Εὐαγγέλιον, τὴν ἔκτισεν ὁ Φίλιππος ὁ Μακεδών, διὰ τοῦτο ὠνομάζετο τοῦ Φιλίππου· εἰς αὐτῆς λοιπὸν τῆς Καισαρείας τὰ μέρη ἐλθὼν ὁ Ἰησοῦς ἠρώτησε τοὺς Μαθητάς του· «τίνα με λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι;». Ἐγνώριζεν ὁ Χριστὸς τίνα τὸν λέγουσιν, ἀλλ’ ἤθελε νὰ ἀκούσουν καὶ οἱ ἄλλοι Μαθηταὶ ἀπὸ τοῦ Πέτρου τὸ στόμα τίς εἶναι ὁ Χριστός· τοὺς ἠρώτησε λοιπὸν καὶ ἀπεκρίθησαν, ὅτι ἄλλοι λέγουσιν ὅτι εἶσαι ὁ Βαπτιστὴς Ἰωάννης. Ἀλλὰ πῶς ὁ Βαπτιστὴς Ἰωάννης ἦτο ὁ Χριστός, ἀφοῦ ὁ Ἰωάννης ἦτο ἀποκεφαλισμένος; Ἐνόμιζον οἱ ἄνθρωποι, ὅτι ὁ Βαπτιστὴς Ἰωάννης ἀνεστήθη, καθὼς τὸ λέγει καὶ τὸ Εὐαγγέλιον τοῦ αὐτοῦ Ματθαίου ὡς ἀπὸ στόματος τοῦ τετράρχου Ἡρώδου· «Οὗτός ἐστιν Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής· αὐτὸς ἠγέρθη ἀπὸ νεκρῶν, καὶ διὰ τοῦτο αἱ δυνάμεις ἐνεργοῦσιν ἐν αὐτῷ».
Ὑπελάμβανον ὅθεν οἱ ἄνθρωποι ὅτι ἀνεστήθη ὁ Ἰωάννης· διὰ τοῦτο ἔλεγον τον Χριστὸν Ἰωάννην. Ἄλλοι πάλιν τον ἔλεγον Ἠλίαν· ἄλλοι Ἱερεμίαν· ἄλλοι ὡς ἕνα ἀπὸ τοὺς θαυμαστοὺς Προφήτας. Κακῶς ὅμως ὑπελάμβανον οἱ ἄνθρωποι τὸν Χριστὸν οὕτω. Διότι πότε ὁ Ἰωάννης ἀνέστησε νεκρὸν ὡς ὁ Χριστός; Πότε ὁ Ἠλίας ἰάτρευσε τυφλούς; Πότε ὁ Ἱερεμίας ἐθεράπευσε τοὺς χωλοὺς καὶ ἀσθενεῖς; Βλέπεις ὅτι κακῶς ὑπελάμβανον οἱ ἄνθρωποι διὰ τὸν Χριστόν; Τοὺς λέγει ὁ Χριστός· «ἀλλ’ ἐσεῖς τί λέγετε δι’ ἐμέ;». Ἀποκριθεὶς ὁ Πέτρος λέγει· «Ἐσὺ εἶσαι ὁ Χριστός, ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος». Ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· «Μακάριος εἶ Σίμων βὰρ Ἰωνᾶ»· ἤτοι μακάριος εἶσαι σὺ Σίμων υἱὲ τοῦ Ἰωνᾶ. (Ἑβραϊστὶ υἱὸς ὀνομάζεται Βάρ, Ἰωνᾶς δὲ ἑρμηνεύεται περιστερά). Τοῦ εἶπε λοιπὸν ὁ Χριστός· μακάριος εἶσαι ἐσὺ Σίμων, υἱὲ τοῦ Ἰωνᾶ, «ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ’ ὁ Πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς Οἰρανοῖς.