Λόγος Α’. Εἰς τὴν Θείαν ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΝ τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐκ τοῦ Θησαυροῦ τοῦ Δαμασκηνοῦ, ἄνευ τοῦ προοιμίου, ἐλαφρῶς διορθωθεὶς κατὰ τὴν φράσιν.

ΕΙΚΟΝΑ
Ἐκ τοῦ μο­να­δι­κοῦ κάλ­λους ψη­φι­δω­τοῦ τῆς κό­χης τοῦ
Ἱ­ε­ροῦ ἐν τῷ κα­θο­λι­κῷ τῆς Ἱ. Μο­νῆς Ἁγίας Αἰ­κα­τε­ρί­νης
τοῦ Θε­ο­βα­δί­στου Ὄ­ρους Σι­νᾶ. Ἔρ­γον Ϛʹ αἰ­ῶ­νος.

Η ΥΠΟΘΕΣΙΣ τῆς σημερινῆς ἑορτῆς τῆς τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ θείας Μεταμορφώσεως, εὐλογημένοι Χριστιανοί, γνώρισμα καὶ σημεῖον τῆς Θεότητος Αὐτοῦ εἶναι, διότι τὸ φῶς, ὅπερ ἔδειξε σήμερον ὁ Χριστός, ὡς Θεὸς τὸ ἔδειξεν, ἐπειδὴ τὸ φῶς ἐκεῖνο δὲν ἦτο κτιστὸν ἢ ἐπίγειον φῶς ἢ ἀνθρώπινον, ἀλλὰ φῶς ἄϋλον καὶ ἄκτιστον, καὶ διὰ τοῦτο ὡς Θεὸς μαρτυρεῖται παρὰ πάντων, διὰ τὸ γνώρισμα αὐτὸ τῆς Θεότητος· ὄχι δὲ μόνον ἀπὸ ἀνθρώπους, ἀλλὰ καὶ αὐτὸς ὁ Πατὴρ τὸν ἐμαρτύρησεν Υἱόν του ἠγαπημένον, καθὼς τὸν ἐμαρτύρησε καὶ εἰς τὸν Ἰορδάνην ποταμὸν βαπτιζόμενον.

Ἀλλά, ὦ χριστιανοὶ θεόσωστοι, ἐπειδὴ δεσποτικὴ εἶναι ἡ ἑορτή μας καὶ ἐπειδὴ θεϊκῆς φύσεως γνώρισμα εἶναι ἡ ὑπόθεσίς μας, ἀθροίσθητε μετὰ χαρᾶς καὶ δεσποτικῶς, ὡς ὁ Θεὸς θέλει, ἂς ἑορτάσωμεν τὴν ἁγίαν ταύτην ἑορτήν, ἂς ἀφήσωμεν πᾶν νόημα γεῶδες καὶ ὑλικὸν καὶ μόνον τὰ ἄϋλα καὶ οὐράνια ἂς φανταζώμεθα· ἂς μισήσωμεν τὰ κοσμικὰ καὶ ἂς ποθήσωμεν τὰ οὐράνια· μὴ ἐπιθυμῶμεν τὰ ἐπὶ τῆς γῆς, καὶ τὰ τῶν οὐρανῶν καταφρονῶμεν· μὴ ἀγαπῶμεν τὰ φθαρτὰ καὶ πρόσκαιρα, ἀλλὰ τὰ ἄφθαρτα καὶ αἰώνια· ἂς καθαρίσωμεν τὸν νοῦν μας· ἂς ἑτοιμασθῶμεν πρὸς ἀκρόασιν οὐρανίων πραγμάτων καὶ πρὸς τὸ Θαβώριον ὄρος ἂς ἀνέλθωμεν, διὰ νὰ ἴδωμεν καθαρῶς τὴν Παναγίαν Τριάδα. Ἐκεῖ θέλομεν ἰδεῖ Υἱὸν μεταμορφούμενον, Πατέρα προσμαρτυροῦντα καὶ Πνεῦμα ὡς νεφέλην ἐπισκιάζουσαν. Ἐκεῖ προφήτας μὲν θέλομεν ἰδεῖ προσκυνοῦντας δουλικῶς. Ἀποστόλους δὲ ἀπὸ τὸ ἄστεκτον ἐκεῖνο φῶς κάτω εἰς τὴν γῆν πίπτοντας· ἐκεῖ ὁ Δεσπότης Χριστὸς τὴν κεκρυμμένην θεότητα σήμερον κατ’ ὀλίγον ἀποκαλύπτει· δεικνύει μὲν ὀλίγον φῶς, διὰ νὰ γνωρισθῇ ὡς Θεὸς ἀληθινός· καλύπτει δὲ τὸ πολὺ διὰ νὰ μὴ ἀποθάνωσιν οἱ Μαθηταὶ ἀπὸ τὸ περισσὸν φῶς τῆς θεότητος. Ἐκεῖ ὁ Μωϋσῆς βλέπει τὸν νομοθέτην Χριστόν, καὶ ὁ Ἠλίας τὸν κηρυχθέντα ὑπ’ αὐτοῦ· ἐκεῖ ὅθεν καὶ ἡμεῖς μὲ τὸν νοῦν ἀναβῶμεν, διὰ νὰ φωτισθῶμεν ὡς οἱ Ἀπόστολοι· καὶ ἐὰν μὴ τοσοῦτον, ἀλλ’ ἔστω μερικῶς καὶ ὀλιγοστῶς. Ἐὰν λοιπὸν καθαρισθῶμεν καὶ ἑτοιμασθῶμεν, θέλομεν φωτισθῆ· καὶ ἐὰν φωτισθῶμεν, θέλομεν ἀκούσει τὴν ὑπόθεσιν τῆς ἑορτῆς μας, καθὼς εἶναι πρέπον καὶ δίκαιον, καὶ θέλομεν κατανοήσει τὰ λεγόμενα.