Λόγος Α’. Εἰς τὴν ἀποτομὴν τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γ. Σουγδουρῆ, ἐλαφρῶς διωρθωμένος.

Ἀκούετε πότε λέγει ὁ μωσαϊκὸς νόμος, ὅτι εἶχεν ἐξουσίαν ὁ ἀδελφὸς νὰ λαμβάνῃ τοῦ ἀδελφοῦ του τὴν γυναῖκα; ὅταν ἀποθάνῃ ἄτεκνος. Ὥστε ὅταν ἔζη ἢ ἀπέθνησκε καὶ ἄφηνε παιδίον, τότε δὲν εἶχεν ἐξουσίαν νὰ τὴν συζευγνύηται. Ὁ δὲ Ἡρῴδης καὶ εἰς ἀμφότερα παρενόμησε, διότι συνεζεύχθη τὴν Ἡρῳδιάδα, ζῶντος τοῦ ἀνδρὸς αὐτῆς Φιλίππου, καὶ διότι, καὶ ἐὰν ἀπέθνησκεν ὁ Φίλιππος, οὐδὲ τότε δὲν ἦτο νόμιμον νὰ τὴν λάβῃ σύζυγον, ἐπειδὴ εἶχε παιδίον τὴν Σαλώμην. Ἀρκοῦσι τοσαῦτα καὶ διὰ τὸ δεύτερον ζήτημα.

Ἐρχόμεθα ἤδη εἰς τὴν λύσιν, τοῦ τρίτου ζητήματος, ἐὰν ὁ Ἡρῴδης οὗτος ἦτο Ἑβραῖος κατὰ τὴν θρησκείαν ἢ ἀλλόφυλος, ὡς διϊσχυρίζονταί τινες ἱστοριογράφοι. Νομίζω δὲ ὅτι καὶ τούτου τοῦ ζητήματος πάντες θὰ ὁμολογήσητε τὴν λύσιν, ὅτι Ἑβραῖος ἦτο διότι ἂν δὲν ἦτο Ἑβραῖος, ποίαν παρανομίαν ἐποίησε διὰ τὴν ὁποίαν τὸν ἤλεγχεν ὁ Πρόδρομος, ἀφοῦ δὲν θὰ εἶχε τοιοῦτον νόμον νὰ μὴ λαμβάνῃ τὴν γυναῖκα τοῦ ἀδελφοῦ του; ὥστε δὲν ἦτο ἀνάγκη νὰ τὸν ἐλέγχῃ ὁ Πρόδρομος, ἐὰν δὲν ἦτο Ἑβραῖος παραβάτης τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου· ὅτι δὲ Ἑβραῖος ἦτο ὁ Ἡρώδης, καὶ ὁ προρρηθεὶς χρονογράφος Ἰώσηπος τὸ ἀποδεικνύει διὰ πολλῶν ἱστορικῶν τεκμηρίων ἐν τῷ ια’ (11) λόγῳ τῆς Ἰουδαϊκῆς Ἀρχαιολογίας, καὶ ἐν τῷ β’ λόγῳ τῆς ἰουδαϊκῆς ἁλώσεως. Ἔχομεν λοιπὸν καὶ τὴν λύσιν τοῦ τρίτου ζητήματος.

Ἐρχόμεθα ἤδη εἰς τὸ τέταρτον ζήτημα, τὸ ὁποῖον ἦτο διὰ τί τὸν ἤλεγχεν ο Πρόδρομος καὶ δὲν ἐσιώπα; Ἰδοὺ δὲ ἡ ἀπόκρισις. Ὁ Τίμιος Πρόδρομος ἀπεστάλη ἐκ Θεοῦ, καὶ ἦλθεν ἐκ τῆς ἐρήμου εἰς τὴν περίχωρον τοῦ Ἰορδάνου, ἵνα κηρύξῃ μετάνοιαν, καθὼς τὸ λέγει καὶ ὁ θεῖος Λουκᾶς ἐν τῷ γ’ (3) κεφαλαίῳ ὅτι ἦλθεν εἰς πᾶσαν τὴν περίχωρον τοῦ Ἰορδάνου, κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν. Ὅθεν ἐπειδὴ ἦλθε διὰ νὰ κηρύξῃ μετάνοιαν, διὰ τοῦτο δικαίως ἤλεγχε τὸν Ἡρῴδην, ὅπως μετανοήσῃ καὶ ἀποδιώξῃ τὴν παράνομον Ἡρῳδιάδα.

Ἦτο δὲ δίκαιος ὁ ἔλεγχος καὶ ἐπιβεβλημένος ὑπὸ τοῦ Νόμου, διότι ὁ Μωϋσῆς ἐν τῷ ιθ’ (19) κεφαλαίῳ τοῦ Λευϊτικοῦ προστάσσει· «Ἐλεγμῷ ἐλέγξεις τὸν πλησίον σου, καὶ οὐ λήψῃ δι’ αὐτὸν ἁμαρτίαν»· καὶ ὁ Προφήτης Ἀββακοὺμ ἐν τῷ β’ (2) κεφαλαίῳ· «Ἐὰν ὑποστείληται ὁ δίκαιος, οὐκ εὐδοκεῖ ἡ ψυχή μου ἐν αὐτῷ», ἤτοι λέγει ὁ Θεὸς ἐὰν φοβηθῇ ὁ δίκαιος καὶ δὲν ἐλέγξῃ τὸν παράνομον, δὲν θὰ εἶναι ἡ ἀγάπη μου μετ’ αὐτοῦ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μέρος τῆς Τιμίας Κάρας εὑρίσκεται μέχρι τῆς σήμερον θαυματουργοῦν ἐν τῇ Μονῇ τοῦ Τιμίου Προδρόμου ἐν Ἱεροσολύμοις, ἥτις πληροῦται ἁγιάματος πρὸς μετάδοσιν εἰς τοὺς προσκυνητάς.