Λόγος Α’. Εἰς τὴν ἀποτομὴν τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γ. Σουγδουρῆ, ἐλαφρῶς διωρθωμένος.

ΠΡΟ τῆς ἐνσάρκου οἰκονομίας τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἦτο ἡγεμὼν τῆς Ἰουδαίας ἀλλόφυλός τις, Ἀντίπατρος ὀνόματι, ἀλλόφυλοι δὲ ἐλέγοντο ὅσοι δὲν ἦσαν ἐκ τῆς θρησκείας τῶν Ἑβραίων. Οὗτος λαβὼν γυναῖκα τὴν θυγατέρα τοῦ βασιλέως τῆς Ἀραβίας, Κύπρον λεγομένην, ἐγέννησεν ἐξ αὐτῆς τέσσαρας υἱούς, Φάσαιλον, Ἡρῴδην, Ἰώσηπον καὶ Φερώραν· καὶ ὁ μὲν Φάσαιλος ἐγένετο ἡγεμὼν τῶν Ἱεροσολύμων, καὶ ὀλίγον καιρὸν ἡγεμονεύσας ἐφονεύθη ὑπὸ τῶν Πάρθων. Ὁ δὲ Ἰώσηπος ἐτελεύτησεν ἰδιώτης. Ὁμοίως δὲ καὶ ὁ Φερώρας, φθονηθεὶς ὑπὸ τοῦ ἀδελφοῦ αὐτοῦ Ἡρῴδου, ἀπέθανε φαρμάκῳ. Ὁ δὲ Ἡρῴδης οὖτος, τέταρτος υἱὸς τοῦ Ἀντιπάτρου, πρῶτον μὲν ἐγένετο ἡγεμὼν τῆς Γαλιλαίας· μετὰ δὲ τὸν θάνατον τοῦ ἀδελφοῦ του Φασαίλου, ἐπῆγε καὶ προσεκύνησε τὸν Καίσαρα τῆς Ρώμης Αὔγουστον, καὶ παρέλαβε τὴν ἡγεμονίαν τῆς Ἰουδαίας.

Ἐπὶ τοῦ Ἡρῴδου τούτου ἐγεννήθη ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἐκ τῆς Παρθένου Μαρίας, διότι ἔπρεπε νὰ πληρωθῇ ἡ προφητεία τοῦ πατριάρχου Ἰακὼβ ἡ λέγουσα· «Οὐκ ἐκλείψει ἄρχων ἐξ Ἰούδα, οὐδὲ ἡγούμενος ἐκ τῶν μηρῶν αὐτοῦ, ἕως ἂν ἔλθῃ ᾧ ἀπόκειται». Ἐλθόντος δὲ τοῦ Χριστοῦ αὐτοδικαίως ἔλειψαν τότε εἰς τὸν καιρὸν τῆς γεννήσεώς του οἱ βασιλεῖς τῶν Ἰουδαίων καὶ ἐβασίλευσεν εἰς αὐτοὺς ὁ ἀλλόφυλος Ἡρῴδης.

Οὗτος, καθὸ ἐθνικός, δὲν ἦτο εὐπρόσδεκτος εἰς τοὺς Ἑβραίους· διὰ τοῦτο πολλοὺς ἐξ αὐτῶν ἐφόνευσε, κατέκαυσε δὲ καὶ τὰς ἀναγραφὰς τῶν φυλῶν καὶ τῶν γενεῶν, ὅπου ἦσαν συνηθροισμέναι ἀπὸ τὸν καιρὸν τοῦ Ἔσδρα, ἵνα μὴ γνωρίζῃ κανεὶς τῶν Ἰουδαίων ἀπὸ ποίαν φυλὴν ἤ γενεὰν κατήγετο. Ὄχι δὲ μόνον τοῦτο ἐποίησεν, ἀλλὰ καὶ τὴν ἱερατικὴν στολὴν ἔβαλεν εἰς τὸ θησαυροφυλάκιόν του, ἵνα ὅστις θελήσῃ νὰ γίνῃ Ἀρχιερεὺς νὰ τοῦ δίδῃ πρῶτον ἀργύρια, καὶ οὕτω νὰ λαμβάνῃ ταύτην ἐξ αὐτοῦ. Οὗτος ἐφόνευσε καὶ τὰς δέκα τέσσαρας χιλιάδας βρέφη διὰ νὰ φονεύσῃ μεταξὺ αὐτῶν καὶ τὸν Χριστόν.

Ἡγεμονεύσας ὁ Ἡρῴδης ἐπὶ 37 συναπτὰ ἔτη ἀπέθανεν ὑπὸ μεγάλης καὶ χαλεποῦς ἀσθενείας. Ἀφῆκε δὲ διαθήκην, ἵνα οἱ τέσσαρες υἱοί του μοιρασθῶσιν ἐξ ἴσου τὴν βασιλείαν του, διὰ τοῦτο ὠνομάζοντο τετράρχαι, ὅτι ἑκάτερος ἐκ τῶν τεσσάρων εἶχε τὸ τέταρτον μέρος τῆς ἀρχῆς καὶ ἐξουσίας τοῦ πατρός του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μέρος τῆς Τιμίας Κάρας εὑρίσκεται μέχρι τῆς σήμερον θαυματουργοῦν ἐν τῇ Μονῇ τοῦ Τιμίου Προδρόμου ἐν Ἱεροσολύμοις, ἥτις πληροῦται ἁγιάματος πρὸς μετάδοσιν εἰς τοὺς προσκυνητάς.