Λόγος Α’. Εἰς τὴν ἀποτομὴν τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ ΙΩΑΝΝΟΥ. Ἐκ τοῦ «Νέου Θησαυροῦ» Γ. Σουγδουρῆ, ἐλαφρῶς διωρθωμένος.

Καὶ διὰ μὲν τὸ πρῶτον ζήτημα λέγομεν ἱστορίαν τινά, δανεισθέντες παρὰ τοῦ Φλαβίου Ἰωσήπου, ὅστις ἦτο ἄνθρωπος σοφός, Ἑβραῖος τὴν θρησκείαν, τεσσαράκοντα ἔτη μετὰ ἀπὸ τὴν σταύρωσιν τοῦ Χριστοῦ, ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Καίσαρος Οὐεσπασιανοῦ· ἔγραψε δὲ εἰς πολλὰ βιβλία Ἑλληνιστὶ τὰς ἀπὸ κτίσεως κόσμου Ἱστορίας, μέχρι καὶ τῆς τελευταίας ἁλώσεως τῶν Ἱεροσολύμων· ὁ θεῖος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μάλιστα ὀνομάζει τὸν Φλάβιον φιλαλήθη καὶ ἀψευδῆ ἱστοριογράφον. Κατὰ τὸ ζ’ (7) ὅθεν κεφάλαιον τοῦ ιη’ (18) λόγου τῆς Ἰουδαϊκῆς Ἀρχαιολογίας τοῦ Φλαβίου, ὁ Ἡρῴδης οὗτος, ὁ καὶ Ἀντύπας λεγόμενος, ἀκόμη ὅταν ἔζη ὁ πατήρ του, ὁ βρεφοκτόνος Ἡρῴδης, εἶχε λάβει εἰς γυναῖκα τὴν θυγατέρα τοῦ Ἀρέτα τοῦ βασιλέως τῆς Πετραίας Ἀραβίας, διότι εἶναι καὶ ἄλλη, Εὐδαίμων Ἀραβία ὀνόματι. Ἐφ’ ὅσον λοιπὸν ἔζη ὁ βρεφοκτόνος Ἡρῴδης, εἶχε καὶ οὗτος ὁ Ἀντύπας Ἡρῴδης τὴν γυναῖκά του καὶ συνεβίουν ἐν συμπνοίᾳ· μετὰ τὸν θάνατον ὅμως τοῦ πατρός του, ἀκούσατε εἰς ποῖον κρημνὸν τὸν ὡδήγησεν ἡ μυσαρὰ ἀγάπη.

Ὁ πατήρ του, ὅταν ἀπέθνησκεν, εἶχεν ἀφήσει διαθήκην ὅτι ὁ μεγαλύτερος υἱός του Ἀρχέλαος νὰ λάβῃ μετὰ τοῦ θρόνου τὴν Ἰουδαίαν καὶ τὴν Σαμάρειαν, οἱ δὲ ἄλλοι τρεῖς, ἤτοι οὗτος ὁ Ἀντύπας, ὁ Φίλιππος καὶ ὁ Λυσανίας νὰ λάβωσι τὰς ἔξω ἐπαρχίας, τὴν Γαλιλαίαν, τὴν Ἰτουραίαν καὶ τὴν Ἀβιληνήν. Ὥρισε δὲ τὸν Καίσαρα τῆς Ρώμης Τιβέριον ἐκτελεστὴν καὶ κηδεμόνα τῆς διαθήκης του. Ὁ Ἡρῴδης ὅμως οὗτος ἐναντιούμενος πρὸς τὸν ἀδελφόν του τὸν Ἀρχέλαον περὶ τοῦ θρόνου, καὶ θέλων νὰ γίνῃ αὐτὸς ἐξουσιαστὴς τῆς Ἰουδαίας, ἐπειδὴ εἶχε τὰ Ἱεροσόλυμα καὶ τὸν ναὸν τῶν Ἑβραίων, ἠβουλήθη νὰ ὑπάγῃ εἰς τὴν Ρώμην πρὸς τὸν Τιβέριον ἐπὶ τῷ σκοπῷ τούτῳ. Ἀναχωρῶν λοιπὸν εἰς Ρώμην ἐπεσκέφθη τὸν ἀδελφόν του Φίλιππον, ἀλλ’ ἐκεῖ εἶδε καὶ τὴν γυναῖκα αὐτοῦ τὴν Ἡρῳδιάδα, ἡ ὁποία ἦτο θυγάτηρ μὲν τοῦ Ἀριστοβούλου, ἀδελφὴ δὲ τοῦ Ἀγρίππα τοῦ μετονομασθέντος Ἡρῴδου, περὶ τοῦ ὁποίου προείπομεν, ὅτι ἦτο εἰς τὸν καιρὸν τῆς σταυρώσεως τοῦ Χριστοῦ. Καὶ ὡς τὴν εἶδε, παρευθὺς εἰσῆλθεν εἰς ἔρωτα σατανικόν, καὶ κάμνει ὁρκωμοσίαν μετ’ αὐτῆς, ὅτι ὅταν ἐπιστρέψῃ ἐκ Ρώμης, νὰ διώξῃ μὲν τὴν θυγατέρα τοῦ Ἀρέτα, νὰ λάβῃ δὲ αὐτὴν τὴν Ἡρωδιάδα εἰς γυναῖκά του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Μέρος τῆς Τιμίας Κάρας εὑρίσκεται μέχρι τῆς σήμερον θαυματουργοῦν ἐν τῇ Μονῇ τοῦ Τιμίου Προδρόμου ἐν Ἱεροσολύμοις, ἥτις πληροῦται ἁγιάματος πρὸς μετάδοσιν εἰς τοὺς προσκυνητάς.