Τοιαῦτα καὶ ἄλλα πάμπολλα θαυμάσια ἐνήργησε ὁ Θεὸς διὰ τοῦ Ἁγίου αὐτοῦ Ἱερομάρτυρος καὶ Ἰσαποστόλου Κοσμᾶ ὅστις κατὰ τοὺς τότε καιροὺς τῆς ζοφερᾶς τοῦ Ἔθνους δουλείας περιώδευεν ἁπανταχοῦ τῆς Ἑλλάδος στηρίζων τοὺς Χριστιανοὺς εἰς τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν, ὥστε καὶ ἡ ἰδέα τῆς ἐλευθέρας πατρίδος νὰ ἀναθερμαίνεται. Ἔλεγε δὲ πολλάκις ὁ Ἅγιος εἰς τὰς διδασκαλίας του, ὅτι προσεκλήθη διὰ τὸ κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου ἀπὸ τὸν ἴδιον τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ ὅτι διὰ τὴν ἀγάπην του πρὸς αὐτὸν μέλλει νὰ χύσῃ τὸ αἷμά του. Ἡ δὲ πρόρρησίς του αὕτη ἐπραγματοποιήθη ὡς ἀκολούθως.
Ὁ ἀποστολικὸς οὗτος διδάσκαλος ποτὲ δὲν ἤνοιξε τὸ στόμα αὐτοῦ διὰ νὰ εἴπῃ λόγον ἐναντίον τῶν Ἑβραίων, οὔτε εἰς τὴν Θεσσαλονίκην, οὔτε εἰς τὴν Καστοριάν, οὔτε εἰς τὰ Ἰωάννινα οὔτε εἰς ἄλλον τόπον ὅπου ἦσαν Ἑβραῖοι, μόνον δὲ τοὺς Χριστιανοὺς ἐδίδασκε νὰ πολιτεύωνται ὡς Χριστιανοί, νὰ καλλιεργοῦν τὰς κατὰ Χριστὸν ἀρετάς, νὰ φυλάττουν πρὸ παντὸς τὴν ἀλήθειαν καὶ νὰ ἔχουν ἐμπιστοσύνην εἰς τοὺς ἡγήτορας τοὺς ὁποίους ἔδωκεν ὁ Θεός. Καθὼς καὶ αὐτοὶ οἱ Ἀλβανοὶ παρακολουθοῦντες τὰς διδαχάς του ἔξω εἰς τὰς πεδιάδας ὅπου ἐδίδασκε, τὸν ἤκουον νὰ λέγῃ ταῦτα καὶ τὸν ἐκήρυττον ὡς ἄνθρωπον τοῦ Θεοῦ, τόσον ὥστε καὶ αὐτὸς ὁ Κοὺρτ πασᾶς, ἀκούων τῆς καλῆς τοῦ Ἁγίου φήμης, ἐπρόσταξε καὶ ἦλθεν ὁ Ἅγιος ἐνώπιόν του. Τόσον δὲ ἤρεσεν εἰς τὸν πασᾶν ἡ ὁμιλία τοῦ Ἁγίου, ὥστε καὶ τὸ θρονίον ἐκεῖνο, ὡς προείπομεν, ἐδώρησεν εἰς τὸν Ἅγιον, διὰ νὰ ἀνέρχεται ὑψηλὰ καὶ ἀπὸ ὕψους νὰ διδάσκῃ καὶ ἐνέδυσε τοῦτο μὲ βαρὺ βελούδινον ὕφασμα.
Ὅμως τὸ μισόχριστον γένος τῶν Ἑβραίων, καθὼς εἰς τοὺς παρελθόντας καιροὺς ἔδειξε πάντοτε πᾶσαν κακίαν κατὰ τῶν Χριστιανῶν, οὕτω καὶ τώρα, δὲν ἠνείχοντο νὰ κηρύττεται ἡ πίστις καὶ τὸ θεῖον Εὐαγγέλιον τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, καί τινες Ἑβραῖοι τῶν Ἰωαννίνων εἶπον εἰς τὸν πασᾶν, ὅτι ὁ ἱερὸς οὗτος Κοσμᾶς ἦτο ἀπεσταλμένος ἀπὸ τοὺς Μοσκόβους [7] διὰ νὰ πείσῃ τοὺς ὑποδούλους Ἕλληνας νὰ φεύγουν εἰς τὴν Μοσκοβίαν [8]. Ἀλλὰ ἡ θεία Πρόνοια διεφύλαξε τότε τὸν Ἅγιον ἀπὸ τὴν ἐπικίνδυνον ταύτην ἐπιβουλήν, ὅμως μεγάλη χρηματικὴ ζημία ἐγένετο εἰς τοὺς Χριστιανους. Ἐκ τοῦ γεγονότος τούτου ὅθεν ὁ ἱερὸς Κοσμᾶς ἤρχισε νὰ στηλιτεύῃ τὴν πονηρίαν καὶ τὸ ἀδιάλλακτον μῖσος τῶν Ἑβραίων κατὰ τῶν Χριστιανῶν. Καὶ ἐπειδὴ ἀπεδείχθη ὅτι ἡ κατηγορία αὕτη ἦτο πλαστὴ καὶ συκοφαντία, μετέβη καὶ πάλιν ὁ Ἅγιος εἰς Ἰωάννινα.