Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νέος Ἱερομάρτυς καὶ Ἰσαπόστολος ΚΟΣΜΑΣ, ὁ ἐν Ἀλβανίᾳ μαρτυρήσας κατὰ τὸ ἔτος ͵αψοθ’ (1779) ἀγχόνῃ τελειοῦται.

Εὐθὺς τότε ἐπρόσταξε τοὺς ἀνθρώπους του νὰ μὴ ἀφήσουν αὐτὸν νὰ ἐξέλθῃ τῆς αὐλῆς του, ἕως ὅτου τὸν ἀποστείλῃ εἰς τὸν πασᾶν. Τότε ὁ εὐλογημένος διδάσκαλος τοῦ θείου λόγου ἠννόησεν ὅτι μέλλουν νὰ τὸν θανατώσουν. Ὅθεν ἐδόξασε καὶ ηὐχαρίστησε τὸν Δεσπότην Ἰησοῦν Χριστόν, διότι ἠξίωσεν αὐτὸν νὰ περατώσῃ τὸν δρόμον τοῦ Ἀποστολικοῦ κηρύγματος μὲ μαρτυρικὸν θάνατον. Κατόπιν, στραφεὶς πρὸς τοὺς Μοναχούς, οἵτινες συνώδευον αὐτόν, εἶπεν ἐκεῖνο τὸ ψαλμικόν· «Διήλθομεν διὰ πυρὸς καὶ ὕδατος καὶ ἐξήγαγεν ἡμᾶς εἰς ἀναψυχήν». Καθ’ ὅλην δὲ τὴν νύκτα ἐκείνην ἐδοξολόγει τὸν Κύριον ψάλλων, χωρὶς νὰ δείξῃ παντάπασι σημεῖον λύπης διὰ τὴν μέλλουσαν στέρησιν τῆς ζωῆς αὐτοῦ, φαινόμενος μάλιστα χαριέστατος, ὡσὰν νὰ ἡτοιμάζετο νὰ μεταβῇ εἰς χαρμόσυνον καὶ πανηγυρικὴν τελετήν.

Ὅταν δὲ ἐξημέρωσε, παρέλαβον τὸν Ἅγιον ἑπτὰ Ἀγαρηνοὶ δήμιοι, καὶ ἀνεβίβασαν αὐτὸν ἐπὶ ἵππου, ὑποκρινόμενοι, ὅτι θὰ ὁδηγήσουν δῆθεν τοῦτον εἰς τὸν Κοὺρτ πασᾶν. Ἀλλ’ ὡς ἀπεμακρύνθησαν περὶ τὰς δύο ὥρας ἀπόστασιν, ἔφερον αὐτὸν πλησίον ἑνὸς μεγάλου ποταμοῦ καὶ καταβιβάσαντες τὸν Ἅγιον Ἱερομάρτυρα Κοσμᾶν ἐκ τοῦ ἵππου ἀπεκάλυψαν εἰς αὐτὸν τὴν προσταγὴν τοῦ Κοὺρτ πασᾶ, νὰ τὸν θανατώσουν. Ὁ Ἅγιος τότε ἐδέχθη μετὰ χαρᾶς τὴν τοιαύτην κατ’ αὐτοῦ ἀπόφασιν καὶ κλίνας τὰ γόνατα προσηυχήθη εἰς τὸν Θεόν, εὐχαριστῶν καὶ δοξάζων, διότι διὰ τὴν πρὸς Αὐτὸν ἀγάπην του ἠξιώθη νὰ θυσιάσῃ τὴν ζωήν του, καθὼς ἡ ψυχή του διακαῶς ἐπεθύμει πάντοτε. Ἔπειτα, ἐγερθείς, ηὐλόγησε σταυροειδῶς τὰ τέσσαρα σημεῖα τοῦ ὁρίζοντος καὶ ηὐχήθη πάντας τοὺς Χριστιανοὺς τοὺς φυλάττοντας τὰς ἐντολάς του. Οἱ δὲ δήμιοι ἔσυραν αὐτὸν πλησίον ἑνὸς δένδρου καὶ ἐπεχείρησαν νὰ δέσουν τὰς χεῖράς του. Ὁ Ἅγιος ὅμως ἠμπόδισε τοὺς δημίους, εἰπὼν ὅτι δὲν μὲλλει νὰ ἀντισταθῇ ἀλλὰ νὰ κρατῇ ἐσταυρωμένας τὰς χεῖρας, ὡσὰν νὰ ἦσαν δεδεμέναι. Κατόπιν ἔγειρε τὴν ἱερὰν κεφαλήν του ἐπὶ τοῦ δένδρου καὶ οὕτως οἱ βάρβαροι ἔδεσαν τὸν λαιμὸν αὐτοῦ μὲ σχοινίον. Εὐθὺς δὲ ὡς ἔσφιξαν τοῦτο, τὸ θεῖον αὐτοῦ πνεῦμα ἀνῆλθε πρὸς τοὺς οὐρανούς. Οὕτως ὁ τρισμακάριος Κοσμᾶς, ὁ κοινωφελέστατος ἐκεῖνος ἀνὴρ καὶ τοῦ κόσμου κόσμος ὁ εὐκοσμότατος, ἠξιώθη νὰ λάβῃ διπλοῦς τοὺς στεφάνους τῆς ἀθανασίας παρὰ Κυρίου. Καὶ ὡς Ἰσαπόστολος καὶ ὡς Ἱερομάρτυς εἰς ἡλικίαν ἑξήκοντα πέντε ἐτῶν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πιθανῶς τὰ Δωδεκάνησα ἢ τὰς Κυκλάδας, ὅπου ἐδίδασκεν ὁ ἀδελφός του.

[2] Ἡ πόλις καὶ ἡ νῆσος Λευκάς.

[3] Κορυφοὶ καὶ Κορυφώ· ὀνομασία τῆς νήσου καὶ τῆς πόλεως Κερκύρας κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους.

[4] Καβάϊα· πόλις τῆς Ἀλβανίας πλησίον τοῦ Δυρραχίου.

[5] Λυκούρσιον· τοποθεσία τῆς Ἀλβανίας βορειοανατολικῶς τῆς πόλεως τῶν Ἁγίων Σαράντα.

[6] Πιθανῶς πρόκειται περὶ τῆς Κορυτσᾶς, πόλεως τῆς Β. Ἠπείρου.

[7] Ρώσους.

[8] Ρωσίαν.

[9] Βεράτιον· κωμόπολις τῆς σημερινῆς Ἀλβανίας, εἰς τὴν ἐνδοχώραν τοῦ Αὐλῶνος, ὅπου καὶ πετρελαιοπηγαί.

[10] Ἐν τῇ θέσει ταύτῃ, μετὰ τὴν ἀνακομιδὴν τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου, ἀνηγέρθη Ναὸς ἐπ’ ὀνόματι τούτου τιμώμενος, διὰ κοινῆς μὲν συνδρομῆς, πρωτοβουλίᾳ δὲ τοῦ Ἀλῆ πασᾶ τῶν Ἰωαννίννων, ὅστις ἐχάρισεν εἰς τὸν Ναὸν καὶ ἱκανὰς γαίας, διότι προεῖπεν εἰς αὐτὸν ὁ Ἅγιος τὴν μέλλουσαν δόξαν του καὶ προσδιώρισε καὶ τὸν καιρόν, καθ’ ὃν ἔμελλε νὰ δοξασθῇ, εἰς μίαν τριακονταετίαν, τὰ ὁποῖα εἶδεν ἐντελῶς πραγματοποιούμενα. Τὴν δὲ σεβασμίαν τοῦ Ἁγίου Κάραν λαβὼν ὁ ἴδιος ὁ Ἀλῆ καὶ καταθέσας εἰς χρυσαργυρᾶν θήκην, παρέδωκεν εἰς τὴν σύζυγον αὐτοῦ Βασιλικήν, ἥτις διετήρει αὐτὴν μετὰ τῶν ἄλλων ἱερῶν Εἰκόνων προσφέρουσα τὸ αὐτὸ σέβας· τὴν χρυσαργυροθήκην δὲ ἐκείνην ἀνοίξας ἡμέραν τινὰ ὁ πασᾶς, καὶ ἀσκαρδαμυκτὶ θεωρῶν τοῦ Ἁγίου τὴν Κάραν, παρόντων καὶ ἄλλων, εἶπε τὰ ἑξῆς· «Ὦ ἁγία Κεφαλή, ὅσα μοὶ εἶπες εἰς τὸ Τεπελένι ὅλα μοὶ τὰ ἔδωκεν ὁ Θεός· ἀληθῶς εἶσαι Ἅγιος καὶ παρὰ Θεοῦ ἀπεσταλμένος, λυποῦμαι δὲ πολὺ διότι δὲν ἐνεθυμήθην νὰ σὲ ἐρωτήσω τότε καὶ ποῖον τέλος θὰ λάβω». Τὸ δὲ περὶ τῆς προφητικῆς χάριτος ἣν εἶχε παρὰ Θεοῦ ὁ βιογραφούμενος Ἅγιος, ἐπισφραγίζεται καὶ ἐκ τούτου, ὅτι διερχόμενος ποτὲ τὰ ὄρη τῶν Καλαβρυτῶν χάριν τοῦ κηρύγματος, ἔστη καὶ εἶπε θεωρῶν αὐτά· «Εὐλογημένα τὰ ὄρη ταῦτα, ἅτινα θέλουν σώσει ἐντὸς ὀλίγου ἀπείρους ψυχάς». Προέλεγε δὲ οὕτω τὴν Ἐπανάστασιν, τοὺς ἐντεῦθεν καταδιωγμοὺς καὶ ὅτι ἔμελλον ἐκεῖ νὰ καταφύγωσι πληθὺς γυναικοπαίδων ὅπως σωθῶσι, τοῦθ’ ὅπερ καὶ ἐγένετο.

[11] Τὰς τρίχας ταύτας, ὡς ὑποσημειοῖ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, πιθανῶς οἱ μαθηταί του ἔλαβον πρὸ τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου του, ὅταν τὸ ἐξέθαψαν διὰ νὰ τὸ ἀσπασθοῦν.