Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ἅγιος Νέος Ἱερομάρτυς καὶ Ἰσαπόστολος ΚΟΣΜΑΣ, ὁ ἐν Ἀλβανίᾳ μαρτυρήσας κατὰ τὸ ἔτος ͵αψοθ’ (1779) ἀγχόνῃ τελειοῦται.

Ἀλλὰ ἂν καὶ ὁ μακάριος Κοσμᾶς τοιαῦτα ἐπόθει καὶ ζῆλος πολὺς ἐθέρμαινε τὴν ἱερὰν αὐτοῦ καρδίαν, ἵνα ὠφελήσῃ τοὺς πολλούς, ὅμως, συλλογιζόμενος τὸ πόσον εἶναι μέγα καὶ δύσκολον τὸ ἔργον τοῦ Ἀποστολικοῦ κηρύγματος, ὡς ταπεινόφρων καὶ μέτριος δὲν ἐτόλμησε μόνος νὰ ἀναλάβῃ τὸ τοιοῦτον βαρύτατον ἔργον χωρὶς νὰ ἔχῃ τὴν συγκατάθεσιν τῆς θείας βουλήσεως. Ὅθεν, θέλων νὰ δοκιμάσῃ ἂν εἶναι τοῦτο θέλημα Θεοῦ, ἤνοιξε τὴν Θείαν Γραφήν. Καί, ὢ τοῦ θαύματος! Εὗρεν εὐθὺς ἐνώπιόν του τὸν λόγον τοῦ Ἀποστόλου, λέγοντος· «Μηδεὶς τὸ ἑαυτοῦ ζητείτω, ἀλλὰ καὶ τὸ τοῦ ἑτέρου ἕκαστος» (Α’ Κορ. ι’ 24). Ἤτοι ἄς μὴ ζητῇ τις μόνον τὸ ἰδικόν του συμφέρον, ἀλλὰ καὶ τὸ συμφέρον τοῦ ἀδελφοῦ του. Φωτισθεὶς ὅθεν ἐκ τούτου καὶ ἀποκαλύψας τὸν σκοπόν του καὶ πρὸς τοὺς ἄλλους πνευματικοὺς πατέρας καὶ λαβὼν παρ’ αὐτῶν συγχώρησιν, ἀνεχώρησεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, ἵνα συναντήσῃ ἐκεῖ καὶ τὸν αὐτάδελφόν του διδάσκαλον Χρύσανθον. Οὗτος ἐδίδαξεν εἰς τὸν μακάριον Κοσμᾶν καὶ ὀλίγην ρητορικὴν τέχνην, ἵνα ὁμιλῇ μὲ ποιάν τινα μέθοδον. Ἀποκαλύψας ὅθεν τὸν λογισμόν του καὶ εἰς τοὺς ἐκεῖ εὐλαβεστάτους Ἀρχιερεῖς καὶ διδασκάλους καὶ εὑρὼν πάντας αὐτοὺς παρακινοῦντας τοῦτον συμφώνως πρὸς τὸ θεῖον τοῦτο ἔργον, ἔλαβεν ἔγγραφον πρὸς τοῦτο ἄδειαν παρὰ τοῦ τότε πατριαρχεύοντος Σεραφεὶμ τοῦ ἐκ Δελβίνου.

Οὕτως ὁ μακάριος οὗτος Ἱερομάρτυς Κοσμᾶς ἤρχισε νὰ κηρύττῃ τὸ Εὐαγγέλιον τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν κατ’ ἀρχὴν μὲν εἰς τὰς ἐκκλησίας καὶ τὰ χωρία τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἐκεῖθεν δὲ μετέβη εἰς Ναύπακτον, Βραχῶρι, Μεσολόγγιον καὶ ἄλλους τόπους καὶ πάλιν ἐπέστρεψεν εἰς Κωνσταντινούπολιν. Ὅπου καὶ συμβουλευθεὶς τὸν τότε Πατριάρχην Σωφρόνιον καὶ λαβὼν παρ’ αὐτοῦ νέαν ἄδειαν καὶ εὐλογίαν ἤρχισε καὶ πάλιν νὰ κηρύττῃ τὸν λόγον τοῦ Εὐαγγελίου μὲ περισσοτέραν θερμότητα καὶ ζῆλον. Περιελθών, ὅθεν, ἅπαντα σχεδὸν τὰ Δουκάνησα [1] καὶ διδάξας τοὺς Χριστιανοὺς νὰ μετανοοῦν καὶ νὰ πράττουν ἔργα ἄξια τῆς μετανοίας, ἐπέστρεψεν ἐκεῖθεν εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος. Ἦτο δὲ τότε τὸ ἔτος 1775. Ἀφοῦ δὲ περιῆλθεν ὅλας τὰς ἐκεῖ Μονὰς καὶ Σκήτας καὶ ἐδίδαξε τοὺς εἰς αὐτὰς ἀσκουμένους πατέρας, παρέμεινεν ἐκεῖ ὀλίγον καιρὸν ἀναγιγνώσκων τὰ θεῖα βιβλία.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πιθανῶς τὰ Δωδεκάνησα ἢ τὰς Κυκλάδας, ὅπου ἐδίδασκεν ὁ ἀδελφός του.

[2] Ἡ πόλις καὶ ἡ νῆσος Λευκάς.

[3] Κορυφοὶ καὶ Κορυφώ· ὀνομασία τῆς νήσου καὶ τῆς πόλεως Κερκύρας κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους.

[4] Καβάϊα· πόλις τῆς Ἀλβανίας πλησίον τοῦ Δυρραχίου.

[5] Λυκούρσιον· τοποθεσία τῆς Ἀλβανίας βορειοανατολικῶς τῆς πόλεως τῶν Ἁγίων Σαράντα.

[6] Πιθανῶς πρόκειται περὶ τῆς Κορυτσᾶς, πόλεως τῆς Β. Ἠπείρου.

[7] Ρώσους.

[8] Ρωσίαν.

[9] Βεράτιον· κωμόπολις τῆς σημερινῆς Ἀλβανίας, εἰς τὴν ἐνδοχώραν τοῦ Αὐλῶνος, ὅπου καὶ πετρελαιοπηγαί.

[10] Ἐν τῇ θέσει ταύτῃ, μετὰ τὴν ἀνακομιδὴν τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου, ἀνηγέρθη Ναὸς ἐπ’ ὀνόματι τούτου τιμώμενος, διὰ κοινῆς μὲν συνδρομῆς, πρωτοβουλίᾳ δὲ τοῦ Ἀλῆ πασᾶ τῶν Ἰωαννίννων, ὅστις ἐχάρισεν εἰς τὸν Ναὸν καὶ ἱκανὰς γαίας, διότι προεῖπεν εἰς αὐτὸν ὁ Ἅγιος τὴν μέλλουσαν δόξαν του καὶ προσδιώρισε καὶ τὸν καιρόν, καθ’ ὃν ἔμελλε νὰ δοξασθῇ, εἰς μίαν τριακονταετίαν, τὰ ὁποῖα εἶδεν ἐντελῶς πραγματοποιούμενα. Τὴν δὲ σεβασμίαν τοῦ Ἁγίου Κάραν λαβὼν ὁ ἴδιος ὁ Ἀλῆ καὶ καταθέσας εἰς χρυσαργυρᾶν θήκην, παρέδωκεν εἰς τὴν σύζυγον αὐτοῦ Βασιλικήν, ἥτις διετήρει αὐτὴν μετὰ τῶν ἄλλων ἱερῶν Εἰκόνων προσφέρουσα τὸ αὐτὸ σέβας· τὴν χρυσαργυροθήκην δὲ ἐκείνην ἀνοίξας ἡμέραν τινὰ ὁ πασᾶς, καὶ ἀσκαρδαμυκτὶ θεωρῶν τοῦ Ἁγίου τὴν Κάραν, παρόντων καὶ ἄλλων, εἶπε τὰ ἑξῆς· «Ὦ ἁγία Κεφαλή, ὅσα μοὶ εἶπες εἰς τὸ Τεπελένι ὅλα μοὶ τὰ ἔδωκεν ὁ Θεός· ἀληθῶς εἶσαι Ἅγιος καὶ παρὰ Θεοῦ ἀπεσταλμένος, λυποῦμαι δὲ πολὺ διότι δὲν ἐνεθυμήθην νὰ σὲ ἐρωτήσω τότε καὶ ποῖον τέλος θὰ λάβω». Τὸ δὲ περὶ τῆς προφητικῆς χάριτος ἣν εἶχε παρὰ Θεοῦ ὁ βιογραφούμενος Ἅγιος, ἐπισφραγίζεται καὶ ἐκ τούτου, ὅτι διερχόμενος ποτὲ τὰ ὄρη τῶν Καλαβρυτῶν χάριν τοῦ κηρύγματος, ἔστη καὶ εἶπε θεωρῶν αὐτά· «Εὐλογημένα τὰ ὄρη ταῦτα, ἅτινα θέλουν σώσει ἐντὸς ὀλίγου ἀπείρους ψυχάς». Προέλεγε δὲ οὕτω τὴν Ἐπανάστασιν, τοὺς ἐντεῦθεν καταδιωγμοὺς καὶ ὅτι ἔμελλον ἐκεῖ νὰ καταφύγωσι πληθὺς γυναικοπαίδων ὅπως σωθῶσι, τοῦθ’ ὅπερ καὶ ἐγένετο.

[11] Τὰς τρίχας ταύτας, ὡς ὑποσημειοῖ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, πιθανῶς οἱ μαθηταί του ἔλαβον πρὸ τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου του, ὅταν τὸ ἐξέθαψαν διὰ νὰ τὸ ἀσπασθοῦν.