Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ Σιναΐτης, ὁ καὶ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ἀσκήσας ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Κατὰ τὴν προσταγὴν λοιπὸν τοῦ βασιλέως τὸν ἔδεσαν σφιγκτὰ μὲ σχοινία καὶ μὲ ἁλύσους εἰς τὸν λαιμὸν καὶ εἰς τὰς χεῖρας καὶ τοῦ ἐξύρισαν τὴν τιμίαν γενειάδα του, διὰ καταισχύνην. Ραβδίζοντες δὲ τοῦτον ἀπανθρώπως καὶ κτυπῶντες τον μὲ τοὺς πόδας των, τὸν ἔσυραν ἀλύπητα εἰς τὰς δημοσίας ὁδοὺς καὶ τὸν περιέφερον εἰς ὅλα τὰ σημεῖα διὰ νὰ τὸν θεατρίσουν, μὴ γνωρίζοντες, οἱ ματαιόφρονες, ὅτι ἐθεάτριζον περισσότερον ἑαυτούς, διὰ τῆς κακίας τὴν ὁποίαν ἐδείκνυον, εἰς ἐκεῖνον δὲ προσέφερον μεγίστην δόξαν.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ, θείῳ ἐλέει, ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἦλθε πάλιν εἰς βαθεῖαν εἰρήνην, ἀφοῦ ἔπαυσεν ὁ διωγμὸς ἐκεῖνος καὶ ἔγινεν Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης ὁ ἁγιώτατος Ἰωσήφ [5], ἔθεσεν εἰς ἐφαρμογὴν πολλοὺς καὶ διαφόρους τρόπους, διὰ νὰ χειροτονήσῃ Ἀρχιερέα τὸν θεῖον Νικόλαον. Ἐκεῖνος ὅμως, ὡς μετριόφρων καὶ ταπεινός, δὲν ἔστερξε κατ’ οὐδένα τρόπον, ἀλλὰ ποθῶν τὴν ἡσυχίαν μετέβη εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος. Ὅμως ὁ τότε Πρῶτος τοῦ Ἁγίου Ὅρους, βλέπων τοῦτον ἐστολισμένον μὲ κάθε εἴδους ἀρετὴν καὶ εὐλάβειαν, τὸν ἠγάπησε πολύ, ἐπειδὴ καὶ αὐτὸς ἦτο ἐργάτης τῆς ἀρετῆς καὶ τὸν ὥρισεν, ἂν καὶ μὴ θέλοντα, Ἐκκλησιάρχην εἰς τὴν σεβασμίαν Μονὴν τῶν Καρυῶν. Πλὴν δὲν παρῆλθε πολὺς καιρός, ἀφ’ ὅτου συνήντησε τὸν θαυμαστὸν Γρηγόριον καὶ συνομιλῶν μετ’ αὐτοῦ, εὐθὺς ὡς ἤκουσε τοὺς γλυκυτάτους λόγους του ἐγένετο μαθητής του μὲ ὅλην τὴν προθυμίαν τῆς ψυχῆς του. Διότι καθὼς τὸ ἀλεξικέραυνον (ὁ μαγνήτης), μὲ ἄρρητον βίαν τῆς φύσεως, σύρει ἐπάνω του καὶ οἰκειοποιεῖται τὸν στερεώτατον σίδηρον, τοιουτοτρόπως καὶ ὁ θεῖος ἡμῶν Διδάσκαλος μὲ τοὺς ψυχωφελεῖς λόγους του, τοὺς ὁποίους πᾶς φρόνιμος ἄνθρωπος ἤθελεν ὀνομάσει λόγους ζωῆς αἰωνίου καί τῇ ἀληθείᾳ, θείας φωνάς, ἔσυρε πρὸς ἑαυτὸν ἐκείνους, οἵτινες τὸν ἐγνώριζον καὶ συνωμίλουν μετ’ αὐτοῦ.

Καθὼς δὲ συνέβη εἰς τὸν καιρὸν τοῦ Χριστοῦ μας, ὅτε τὸν εἶδεν ὁ Ἀνδρέας καὶ εὐθὺς ἐγκαταλείπων τὸν Πρόδρομον Ἰωάννην ἠκολούθησεν ἀχωρίστως τὸν Ἰησοῦν μας, οὕτω συνέβη πολλάκις καὶ εἰς τὸν καιρὸν τοῦ θείου Γρηγορίου. Διότι οἱ πλέον ἐνάρετοι τῶν Μοναχῶν, εὐθὺς ὡς ἔβλεπον, ὅτι ἔφθασεν εἰς τόσον ἄκραν εὐλάβειαν καὶ εἰς τόσην πνευματικὴν ἀταραξίαν καὶ γαλήνην καὶ ὅτι μὲ τὸ ἥμερον καὶ χαροποιόν του πρόσωπον ἐφανέρωνε τὴν ἐσωτερικὴν λάμψιν καὶ χάριν τῆς ψυχῆς του, ἄφηναν τοὺς Γέροντας καὶ προστρέχοντες εἰς τὴν διδασκαλίαν καὶ συνοδίαν ἐκείνου, ὑπετάσσοντο εἰς αὐτόν, ἐπιθυμοῦντες νὰ ἐπιτύχουν τὴν ὠφέλειαν, ἥτις ἐξ αὐτοῦ προήρχετο.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κλαζομεναί· ἀρχαία πόλις τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτισμένη κατὰ τὸ ἥμισυ ἐπὶ τῆς ἠπειρωτικῆς ἀκτῆς τῆς χερσονήσου τῆς Ἐρυθραίας καὶ κατὰ τὸ ἕτερον ἥμισυ ἐπὶ ὁμωνύμου παρακειμένης νησίδος, μετὰ τῆς ὁποίας ἦτο συνδεδεμένη διὰ τριτόξου γεφυρωτοῦ κυματοθραύστου, τὸν ὁποῖον ᾠκοδόμησεν ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος καὶ τοῦ ὁποίου ἐρείπια εἰσέτι σῴζονται. Ἔκειτο περὶ τὰ 40 χ.λ.μ. νοτιοδυτικῶς τῆς Σμύρνης, καὶ πλησίον τῆς θέσεως εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκονται σήμερον τὰ Βουρλά. Αἱ Κλαζομεναὶ ὑπῆρξαν πατρὶς τοῦ διασήμου ἀρχαίου φιλοσόφου Ἀναξαγόρα, παρὰ ταῦτα ὅμως οἱ ἀρχαῖοι Κλαζομένιοι ἦσαν, ὡς φαίνεται, ὀνομαστοὶ διὰ τὴν χυδαιότητά των, ὡς ὑποδηλοῦται ἐκ τῆς γνωστῆς παροιμίας: «Ἔξεστι Κλαζομενίοις ἀσχημονεῖν». Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ὑπῆρξεν ἕδρα Ἐπισκοπῆς ὑπὸ τὸν Μητροπολίτην Σμύρνης.

[2] Καλοὶ Λιμένες ὀνομάζεται λιμὴν ἢ κόλπος τῆς νοτίου πλευρᾶς τῆς Κρήτης, ἐπίνειον τυγχάνων τῆς ἀρχαίας πόλεως Λασαίας. Ἐκ τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων (κζʹ 8-44), πληροφορούμεθα ὅτι εἰς τὸν τόπον τοῦτον ἐπεθύμει νὰ παραχειμάσῃ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ τὴν εἰς Ρώμην μετάβασίν του. Μὴ συμφωνούντων δὲ τῶν ναυτῶν, οἵτινες ἐπροτίμων νὰ πλεύσουν πρὸς ἕτερον λιμένα τῆς Κρήτης, Φοίνικα καλούμενον, ὡς ἀσφαλέστερον πρὸς παραχείμασιν καὶ ἀπειθήσαντες πρὸς τὸν Ἀπόστολον τοῦ Κυρίου, ἠνοίχθησαν εἰς τὸ πέλαγος καὶ παρασυρθέντες ὑπὸ τῶν ἀγρίων κυμάτων ἐκακοπάθησαν δεινῶς ἐπὶ 14 ἡμέρας, κατὰ δὲ τὴν τελευταίαν ἐξώκειλαν εἰς τὴν νῆσον Μελίτην (τὴν Μάλταν).

[3] Βλέπε περὶ τούτων εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τῶν σελίδων 134-135.

[4] Τὸν συγγραφέα ἐννοεῖται τοῦ παρόντος Βίου ἁγιώτατον Πατριάρχην Κάλλιστον.

[5] Ὁ θεῖος οὗτος Ἰωσὴφ ἐπατριάρχευσε δὶς ἐν Κωνσταντινουπόλει κατὰ τὰ ἔτη 1267-1275 καὶ 1282-1283. Μετὰ τὴν πρώτην αὐτοῦ Πατριαρχείαν, ἧς παρῃτήθη διὰ τὴν λατινοφροσύνην τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Ηʹ τοῦ Παλαιολόγου, διεδέχθη αὐτὸν εἰς τὸν θρόνον ὁ γνωστὸς λατινόφρων Ἰωάννης ΙΑʹ ὁ Βέκκος (1275-1282), ὅστις καταδικασθεὶς ἐπὶ λατινοφροσύνῃ ἐξωρίσθη. Καὶ κατὰ τὴν δευτέραν ὅμως Πατριαρχείαν αὐτοῦ ὁ θεῖος Ἰωσήφ, μὴ ὑποφέρων τὰς ἔριδας τοῦ καιροῦ ἐκείνου, ἀπὸ τοὺς λατινόφρονας καὶ καθὸ ὑπέργηρος καὶ ἀσθενὴς παρητήθη ὀλίγον μετὰ τὴν ἐπάνοδόν του εἰς τὸν θρόνον καὶ ἀπεσύρθη εἰς τὸ Ἀσκητήριόν του, ὅπου ὁσίως πολιτευθεὶς ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον.

[6] Ἡ Σωζόπολις ἢ Σωζούπολις εἶναι πόλις, τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Πρὸ τῶν ἀνθελληνικῶν διωγμῶν εἶχε σημαντικὸν ἑλληνικὸν πληθυσμὸν καὶ ἦτο ἕδρα Μητροπόλεως, ἡ ὁποία διετηρήθη καὶ μετὰ τὴν ἵδρυσιν τῆς Βουλγαρικῆς ἐξαρχίας. Μετὰ τοὺς διωγμοὺς τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ἡ Μητρόπολις αὐτὴ ἔπαυσεν ὑφισταμένη.

[7] Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 134-135.

[8] Ἀλέξανδρος Ἰωάννης, ἢ Ἀλέξανδρος Αʹ βασιλεὺς τῶν Βουλγάρων (1333-1365), τῆς οἰκογενείας τῶν Ἀσάν. Διεξήγαγε μακροὺς πολέμους μετὰ τῶν Βυζαντινῶν.