Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ Σιναΐτης, ὁ καὶ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ἀσκήσας ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

ΕΙΚΟΝΑ

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ θεῖος Πατὴρ ἡμῶν ἐγεννήθη ἐν ἔτει ͵ασνε’ (1255) εἰς χωρίον τι τῆς Ἀσίας, ὀνομαζόμενον Κούκουλον, κείμενον πλησίον τῶν Κλαζομενῶν [1]. Οἱ γονεῖς του ἦσαν μὲν πλούσιοι καὶ ἔντιμοι, ἀλλὰ θεοσεβεῖς καὶ ἐνάρετοι. Ἀπὸ τούτους ἀνατραφεὶς ἐπιμελῶς, ἐδόθη εἰς διδασκάλους εὐσεβεῖς, ὑφ’ ὧν καὶ ἐδιδάχθη καλῶς τὰ θεῖα καὶ ἱερὰ Γράμματα. Κατ’ ἐκεῖνον τὸν καιρόν, βασιλεύοντος τοῦ μεγάλου Ἀνδρονίκου Β’ τοῦ Παλαιολόγου (1282-1328), τὸ γένος τῶν Ἀγαρηνῶν ἐνήργει ἐπιδρομὰς εἰς τὴν Ἀσίαν καὶ λεηλατοῦντες τὰ μέρη ἐκεῖνα, ἔπαιρνον ὡς δούλους ὅλους σχεδὸν τοὺς ἐκεῖ εὑρισκομένους Χριστιανούς. Μεταξὺ τούτων συνελήφθη καὶ ἐκρατήθη ὡς δοῦλος καὶ ὁ θεῖος οὗτος Γρηγόριος, καθὼς καὶ οἱ γονεῖς του καὶ οἱ ἀδελφοί του, οἱ ὁποῖοι, ἐν ᾧ μετεφέροντο εἰς τὴν Λαοδίκειαν, κατ’ οἰκονομίαν Θεοῦ ἔλαβον ἄδειαν ἀπὸ τοὺς βαρβάρους καὶ μετέβησαν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Λαοδικέων ἐν ὥρᾳ θείας Λειτουργίας.

Ἐπειδὴ δὲ οἱ ἐντόπιοι Χριστιανοὶ εἶδον τούτους, ὅτι ἵσταντο μὲ πολλὴν εὐλάβειαν καὶ ἔψαλλον μὲ ρυθμὸν καλὸν καὶ μέλος, ὡς νὰ ἦσαν καλῶς γεγυμνασμένοι εἰς τὴν μουσικήν, θαυμάσαντες διὰ τὴν εὐλάβειαν καὶ μελῳδίαν των, εὐθὺς μετὰ τὴν ἀπόλυσιν τῆς θείας Λειτουργίας μετέβησαν μετὰ προθυμίας εἰς τοὺς Ἀγαρηνοὺς καὶ ἀφοῦ ἐμέτρησαν πολλὰ ἀργυρᾶ νομίσματα, ἐλύτρωσαν αὐτοὺς ἀπὸ τὴν δουλείαν. Ἔπειτα ὁ θεῖος Γρηγόριος, μεταβὰς εἰς τὴν Κύπρον, μετ’ ὀλίγον καιρὸν ἐφάνη εἰς ὅλους ἄξιος ἀγάπης διὰ τὰς ἀρετάς του καὶ τὰ φυσικά του προτερήματα· διότι βλέποντες τὸ χαριέστατον ποόσωπόν του, τὸ ὁποῖον ἐφανέρωνε τὴν ἐσωτερικὴν κατάστασιν τῆς θείας αὐτοῦ ψυχῆς, τὴν σεμνότητα, τὸ σέβας καὶ τὴν εὐλάβειαν, τὴν ὁποίαν εἶχε πρὸς τὰ θεῖα, τὸν εἶχον εἰς μεγάλην ὑπόληψιν καὶ τιμήν.

Ἐν ᾧ δὲ ὁ σεβάσμιος Γρηγόριος διέτριβεν εἰς τὴν νῆσον ταύτην, ὁ Θεός ὅστις ἐγνώριζε τὸν πολὺν πόθον τῆς ἀρετῆς, τὸν ὁποῖον ἔτρεφε εἰς τὴν καρδίαν του, τοῦ ἔδειξεν ἐνάρετόν τινα Μοναχόν, ὅστις ἐκάθητο εἰς τὴν ἡσυχίαν, πρὸς τὸν ὁποῖον μετέβη εὐθὺς μετὰ χαρᾶς καὶ ἐνεδύθη παρὰ τούτου μοναχικὰ ἐνδύματα, γενόμενος οὕτω δόκιμος τῆς μοναδικῆς πολιτείας. Ἀφ’ οὗ δὲ ἡσύχασε μετ’ αὐτοῦ ὀλίγον καιρὸν καὶ συνανεστράφη πνευματικῶς, ἀνεχώρησε καὶ μετέβη εἰς τὸ Σίναιον ὄρος. Ἐκεῖ ἐκουρεύθη Μοναχὸς καὶ μετὰ τῆς κουρᾶς τῶν τριχῶν τῆς κεφαλῆς του ἔκοψε καὶ ὅλα τὰ θελήματα καὶ τὰς κινήσεις τῆς σαρκὸς καὶ ἐπροχώρησεν εἰς τὸν ἀγῶνα τῆς ἀσκήσεως μὲ μεγάλην γενναιότητα ψυχῆς.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κλαζομεναί· ἀρχαία πόλις τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτισμένη κατὰ τὸ ἥμισυ ἐπὶ τῆς ἠπειρωτικῆς ἀκτῆς τῆς χερσονήσου τῆς Ἐρυθραίας καὶ κατὰ τὸ ἕτερον ἥμισυ ἐπὶ ὁμωνύμου παρακειμένης νησίδος, μετὰ τῆς ὁποίας ἦτο συνδεδεμένη διὰ τριτόξου γεφυρωτοῦ κυματοθραύστου, τὸν ὁποῖον ᾠκοδόμησεν ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος καὶ τοῦ ὁποίου ἐρείπια εἰσέτι σῴζονται. Ἔκειτο περὶ τὰ 40 χ.λ.μ. νοτιοδυτικῶς τῆς Σμύρνης, καὶ πλησίον τῆς θέσεως εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκονται σήμερον τὰ Βουρλά. Αἱ Κλαζομεναὶ ὑπῆρξαν πατρὶς τοῦ διασήμου ἀρχαίου φιλοσόφου Ἀναξαγόρα, παρὰ ταῦτα ὅμως οἱ ἀρχαῖοι Κλαζομένιοι ἦσαν, ὡς φαίνεται, ὀνομαστοὶ διὰ τὴν χυδαιότητά των, ὡς ὑποδηλοῦται ἐκ τῆς γνωστῆς παροιμίας: «Ἔξεστι Κλαζομενίοις ἀσχημονεῖν». Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ὑπῆρξεν ἕδρα Ἐπισκοπῆς ὑπὸ τὸν Μητροπολίτην Σμύρνης.

[2] Καλοὶ Λιμένες ὀνομάζεται λιμὴν ἢ κόλπος τῆς νοτίου πλευρᾶς τῆς Κρήτης, ἐπίνειον τυγχάνων τῆς ἀρχαίας πόλεως Λασαίας. Ἐκ τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων (κζʹ 8-44), πληροφορούμεθα ὅτι εἰς τὸν τόπον τοῦτον ἐπεθύμει νὰ παραχειμάσῃ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ τὴν εἰς Ρώμην μετάβασίν του. Μὴ συμφωνούντων δὲ τῶν ναυτῶν, οἵτινες ἐπροτίμων νὰ πλεύσουν πρὸς ἕτερον λιμένα τῆς Κρήτης, Φοίνικα καλούμενον, ὡς ἀσφαλέστερον πρὸς παραχείμασιν καὶ ἀπειθήσαντες πρὸς τὸν Ἀπόστολον τοῦ Κυρίου, ἠνοίχθησαν εἰς τὸ πέλαγος καὶ παρασυρθέντες ὑπὸ τῶν ἀγρίων κυμάτων ἐκακοπάθησαν δεινῶς ἐπὶ 14 ἡμέρας, κατὰ δὲ τὴν τελευταίαν ἐξώκειλαν εἰς τὴν νῆσον Μελίτην (τὴν Μάλταν).

[3] Βλέπε περὶ τούτων εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τῶν σελίδων 134-135.

[4] Τὸν συγγραφέα ἐννοεῖται τοῦ παρόντος Βίου ἁγιώτατον Πατριάρχην Κάλλιστον.

[5] Ὁ θεῖος οὗτος Ἰωσὴφ ἐπατριάρχευσε δὶς ἐν Κωνσταντινουπόλει κατὰ τὰ ἔτη 1267-1275 καὶ 1282-1283. Μετὰ τὴν πρώτην αὐτοῦ Πατριαρχείαν, ἧς παρῃτήθη διὰ τὴν λατινοφροσύνην τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Ηʹ τοῦ Παλαιολόγου, διεδέχθη αὐτὸν εἰς τὸν θρόνον ὁ γνωστὸς λατινόφρων Ἰωάννης ΙΑʹ ὁ Βέκκος (1275-1282), ὅστις καταδικασθεὶς ἐπὶ λατινοφροσύνῃ ἐξωρίσθη. Καὶ κατὰ τὴν δευτέραν ὅμως Πατριαρχείαν αὐτοῦ ὁ θεῖος Ἰωσήφ, μὴ ὑποφέρων τὰς ἔριδας τοῦ καιροῦ ἐκείνου, ἀπὸ τοὺς λατινόφρονας καὶ καθὸ ὑπέργηρος καὶ ἀσθενὴς παρητήθη ὀλίγον μετὰ τὴν ἐπάνοδόν του εἰς τὸν θρόνον καὶ ἀπεσύρθη εἰς τὸ Ἀσκητήριόν του, ὅπου ὁσίως πολιτευθεὶς ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον.

[6] Ἡ Σωζόπολις ἢ Σωζούπολις εἶναι πόλις, τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Πρὸ τῶν ἀνθελληνικῶν διωγμῶν εἶχε σημαντικὸν ἑλληνικὸν πληθυσμὸν καὶ ἦτο ἕδρα Μητροπόλεως, ἡ ὁποία διετηρήθη καὶ μετὰ τὴν ἵδρυσιν τῆς Βουλγαρικῆς ἐξαρχίας. Μετὰ τοὺς διωγμοὺς τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ἡ Μητρόπολις αὐτὴ ἔπαυσεν ὑφισταμένη.

[7] Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 134-135.

[8] Ἀλέξανδρος Ἰωάννης, ἢ Ἀλέξανδρος Αʹ βασιλεὺς τῶν Βουλγάρων (1333-1365), τῆς οἰκογενείας τῶν Ἀσάν. Διεξήγαγε μακροὺς πολέμους μετὰ τῶν Βυζαντινῶν.