Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ Σιναΐτης, ὁ καὶ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ἀσκήσας ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ὁ δὲ θεῖος Ἀρσένιος, ὅστις ἐγνώριζε κάλλιστα τὴν ὁδὸν ἥτις φέρει τὸν ἄνθρωπον εἰς τὸ ὕψος τῆς ἀρετῆς, μειδιάσας ὀλίγον, εἶπε πρὸς αὐτόν· «Ὅλα αὐτά, ὦ τέκνον, ὅπου μοῦ διηγήθης, λέγονται ἀπὸ τοὺς θεοφόρους Πατέρας πράξεις καὶ ὄχι θεωρίαι». Τοῦτο ἀκούσας ὁ μακάριος Γρηγόριος προσέπεσεν εὐθὺς εἰς τοὺς πόδας του καὶ τὸν παρεκάλει θερμῶς, προβάλλων καὶ αὐτὸ τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ, διὰ νὰ τὸν διδάξῃ καλῶς τί εἶναι ἡ νοερὰ προσευχή, ἡ ἡσυχία καὶ ἡ φύλαξις τοῦ νοός. Τότε ὁ θεῖος ἐκεῖνος Πατήρ, λαβὼν ὡς εὕρημα τὴν παράκλησιν τοῦ Ὁσίου, δὲν ἔχασε καιρόν, ἀλλ’ εὐθὺς ἤρχισε νὰ τὸν διδάσκῃ πλατύτερον, μὴ ἀφίνων τίποτε ἀδίδακτον ἐξ ὅσων αὐτὸς ἐδέχθη πλουσίως παρὰ τῆς θείας Χάριτος. Πρὸς τούτοις τοῦ ἀπεκάλυψε καὶ ὅσα συμβαίνουν εἰς ἐκείνους, οἵτινες ἀγωνίζονται εἰς τοὺς ἀγῶνας τῆς ἀρετῆς, ἀπὸ τοὺς μισοκάλους δαίμονας, ἐκ δεξιῶν καὶ ἐξ ἀριστερῶν, καθὼς καὶ ἀπὸ τοὺς φθονεροὺς ἀνθρώπους, τοὺς ὁποίους μεταχειρίζεται ὁ πονηρὸς ὡς ὄργανα τῆς κακίας του. Πάντα ταῦτα περιέγραψε λεπτομερῶς ὁ θεῖος οὗτος Ἀρσένιος εἰς τὸν Ὅσιον Γρηγόριον.

Ὡς λοιπὸν ἤκουσε ταῦτα ὁ Ὅσιος, εὐθὺς εἰσῆλθεν εἰς πλοιάριον καὶ μετέβη εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος· περιερχόμενος δὲ ὅλα τὰ ἐκεῖ Μοναστήρια, τὰς Σκήτας, τὰ κελλία, ἀκόμη δὲ καὶ τοὺς ἐρημικοὺς καὶ ἀβάτους τόπους, ἔκρινεν εὔλογον νὰ ἐπισκεφθῇ ὅλους τοὺς Ὁσίους Πατέρας καὶ νὰ τοὺς προσφέρῃ τὴν προσήκουσαν προσκύνησιν, χάριν εὐχῆς καὶ εὐλογίας· καθὼς δὲ μᾶς διηγεῖτο, εἶδε πολλοὺς ἀγωνιστὰς ἐστολισμένους μὲ πολλὴν σύνεσιν καὶ σεμνότητα καὶ ἄλλας πολλὰς ἀρετάς, οἱ ὁποῖοι ὅλην τὴν σπουδήν των καὶ τὸν ἀγῶνα των ἔκαμνον διὰ τῶν πρακτικῶν ἀρετῶν. Ἐρωτώμενοι δὲ ἐὰν καταγίνωνται εἰς τὴν νοερὰν προσευχήν, ἢ εἰς τὴν νῆψιν καὶ φύλαξιν τοῦ νοός, ἔλεγον, ὅτι οὐδὲ ἐγνώριζον τὶ θέλει νὰ εἰπῇ νοερὰ προσευχὴ ἢ φυλακὴ νοὸς καὶ νῆψις [3]. Ἀφ’ οὗ δὲ περιῆλθεν ὅλον τὸ Ἅγιον Ὄρος μετέβη εἰς τὴν Σκήτην τοῦ Μαγουλᾶ, ἥτις εὑρίσκεται ἀντικρὺ τῆς σεβασμίας Μονῆς τοῦ Φιλοθέου, ἔνθα εὗρε τρεῖς Μοναχούς, Ἡσαΐαν, Κορνήλιον καὶ Μακάριον ὀνομαζομένους, τοὺς ὁποίους ἀντελήφθη καταγινομένους ὄχι μόνον εἰς τὴν ἄσκησιν τῆς πρακτικῆς ἀρετῆς, ἀλλὰ καὶ ὀλίγον εἰς τὴν θεωρητικὴν τοιαύτην. Ἐκεῖ λοιπὸν κοπιάζων πολὺ ὁμοῦ μετὰ τῶν μαθητῶν του, ἔκτισε κελλία ἵνα κατοικήσωσιν· αὐτὸς δὲ εἰς ὀλίγην ἀπὸ ἐκεῖ ἀπόστασιν ᾠκοδόμησεν Ἡσυχαστήριον διὰ τὸν ἑαυτόν του, ἵνα συνομιλῇ μόνος μὲ μόνον τὸν Θεόν, διὰ τῆς νοερᾶς προσευχῆς, ἐπιδιώκων ἅμα καὶ τὴν ἐξιλέωσιν διὰ μέσου τῶν πρακτικῶν ἀρετῶν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κλαζομεναί· ἀρχαία πόλις τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτισμένη κατὰ τὸ ἥμισυ ἐπὶ τῆς ἠπειρωτικῆς ἀκτῆς τῆς χερσονήσου τῆς Ἐρυθραίας καὶ κατὰ τὸ ἕτερον ἥμισυ ἐπὶ ὁμωνύμου παρακειμένης νησίδος, μετὰ τῆς ὁποίας ἦτο συνδεδεμένη διὰ τριτόξου γεφυρωτοῦ κυματοθραύστου, τὸν ὁποῖον ᾠκοδόμησεν ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος καὶ τοῦ ὁποίου ἐρείπια εἰσέτι σῴζονται. Ἔκειτο περὶ τὰ 40 χ.λ.μ. νοτιοδυτικῶς τῆς Σμύρνης, καὶ πλησίον τῆς θέσεως εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκονται σήμερον τὰ Βουρλά. Αἱ Κλαζομεναὶ ὑπῆρξαν πατρὶς τοῦ διασήμου ἀρχαίου φιλοσόφου Ἀναξαγόρα, παρὰ ταῦτα ὅμως οἱ ἀρχαῖοι Κλαζομένιοι ἦσαν, ὡς φαίνεται, ὀνομαστοὶ διὰ τὴν χυδαιότητά των, ὡς ὑποδηλοῦται ἐκ τῆς γνωστῆς παροιμίας: «Ἔξεστι Κλαζομενίοις ἀσχημονεῖν». Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ὑπῆρξεν ἕδρα Ἐπισκοπῆς ὑπὸ τὸν Μητροπολίτην Σμύρνης.

[2] Καλοὶ Λιμένες ὀνομάζεται λιμὴν ἢ κόλπος τῆς νοτίου πλευρᾶς τῆς Κρήτης, ἐπίνειον τυγχάνων τῆς ἀρχαίας πόλεως Λασαίας. Ἐκ τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων (κζʹ 8-44), πληροφορούμεθα ὅτι εἰς τὸν τόπον τοῦτον ἐπεθύμει νὰ παραχειμάσῃ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ τὴν εἰς Ρώμην μετάβασίν του. Μὴ συμφωνούντων δὲ τῶν ναυτῶν, οἵτινες ἐπροτίμων νὰ πλεύσουν πρὸς ἕτερον λιμένα τῆς Κρήτης, Φοίνικα καλούμενον, ὡς ἀσφαλέστερον πρὸς παραχείμασιν καὶ ἀπειθήσαντες πρὸς τὸν Ἀπόστολον τοῦ Κυρίου, ἠνοίχθησαν εἰς τὸ πέλαγος καὶ παρασυρθέντες ὑπὸ τῶν ἀγρίων κυμάτων ἐκακοπάθησαν δεινῶς ἐπὶ 14 ἡμέρας, κατὰ δὲ τὴν τελευταίαν ἐξώκειλαν εἰς τὴν νῆσον Μελίτην (τὴν Μάλταν).

[3] Βλέπε περὶ τούτων εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τῶν σελίδων 134-135.

[4] Τὸν συγγραφέα ἐννοεῖται τοῦ παρόντος Βίου ἁγιώτατον Πατριάρχην Κάλλιστον.

[5] Ὁ θεῖος οὗτος Ἰωσὴφ ἐπατριάρχευσε δὶς ἐν Κωνσταντινουπόλει κατὰ τὰ ἔτη 1267-1275 καὶ 1282-1283. Μετὰ τὴν πρώτην αὐτοῦ Πατριαρχείαν, ἧς παρῃτήθη διὰ τὴν λατινοφροσύνην τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Ηʹ τοῦ Παλαιολόγου, διεδέχθη αὐτὸν εἰς τὸν θρόνον ὁ γνωστὸς λατινόφρων Ἰωάννης ΙΑʹ ὁ Βέκκος (1275-1282), ὅστις καταδικασθεὶς ἐπὶ λατινοφροσύνῃ ἐξωρίσθη. Καὶ κατὰ τὴν δευτέραν ὅμως Πατριαρχείαν αὐτοῦ ὁ θεῖος Ἰωσήφ, μὴ ὑποφέρων τὰς ἔριδας τοῦ καιροῦ ἐκείνου, ἀπὸ τοὺς λατινόφρονας καὶ καθὸ ὑπέργηρος καὶ ἀσθενὴς παρητήθη ὀλίγον μετὰ τὴν ἐπάνοδόν του εἰς τὸν θρόνον καὶ ἀπεσύρθη εἰς τὸ Ἀσκητήριόν του, ὅπου ὁσίως πολιτευθεὶς ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον.

[6] Ἡ Σωζόπολις ἢ Σωζούπολις εἶναι πόλις, τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Πρὸ τῶν ἀνθελληνικῶν διωγμῶν εἶχε σημαντικὸν ἑλληνικὸν πληθυσμὸν καὶ ἦτο ἕδρα Μητροπόλεως, ἡ ὁποία διετηρήθη καὶ μετὰ τὴν ἵδρυσιν τῆς Βουλγαρικῆς ἐξαρχίας. Μετὰ τοὺς διωγμοὺς τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ἡ Μητρόπολις αὐτὴ ἔπαυσεν ὑφισταμένη.

[7] Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 134-135.

[8] Ἀλέξανδρος Ἰωάννης, ἢ Ἀλέξανδρος Αʹ βασιλεὺς τῶν Βουλγάρων (1333-1365), τῆς οἰκογενείας τῶν Ἀσάν. Διεξήγαγε μακροὺς πολέμους μετὰ τῶν Βυζαντινῶν.