Ἡ νηστεία λοιπὸν εἶναι ὠφέλιμος εἰς πᾶσαν περίστασιν δι’ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι τὴν ἐφαρμόζουν (διότι οὔτε οἱ δαίμονες τολμοῦν νὰ πλησιάσουν διὰ νὰ ἐπηρεάσουν τοὺς νηστεύοντας καὶ οἱ Ἄγγελοι φύλακες τῆς ζωῆς μας μὲ περισσοτέραν προθυμίαν παραμένουν πλησίον ἐκείνων οἱ ὁποῖοι ἔχουν καθαρίσει τὴν ψυχήν των διὰ τῆς νηστείας). Ἀλλὰ πολὺ περισσότερον ὠφέλιμος εἶναι ἡ νηστεία σήμερον, ὅτε εἰς ὅλην τὴν οἰκουμένην διακηρύσσεται αὕτη. Καὶ τὸ κήρυγμα αὐτὸ τῆς νηστείας δὲν ὑπάρχει οὔτε νῆσος, οὔτε ἤπειρος, οὔτε πόλις, οὔτε ἔθνος οὔτε ἀπομεμακρυσμένον σημεῖον τῆς γῆς, τὸ ὁποῖον νὰ μὴ τὸ ἤκουσεν. Ἀλλὰ καὶ οἱ στρατιῶται καὶ οἱ ὁδοιπόροι καὶ οἱ ναυτικοὶ καὶ οἱ ἔμποροι, ὅλοι ἀκούουν ἐξίσου τὸ παράγγελμα καὶ μὲ χαρὰν τὸ ὑποδέχονται. Ὥστε κανεὶς νὰ μὴ μείνῃ ἔξω ἀπὸ τὸν κατάλογον τῶν νηστευόντων, εἰς τὸν ὁποῖον περιλαμβάνονται ὅλα τὰ γένη τῶν ἀνθρώπων, ἄνθρωποι κάθε ἡλικίας, κατέχοντες διάφορα ἀξιώματα. Ἄγγελοι δὲ εἰς ἑκάστην ἐκκλησιαστικὴν περιφέρειαν καταγράφουν ἐκείνους οἱ ὁποῖοι νηστεύουν. Πρόσεξε μήπως διὰ τὴν μικρὰν εὐχαρίστησιν, τὴν ὁποίαν δοκιμάζεις ἀπὸ τὸ φαγητόν, δὲν ἐγγραφεῖς μὲν ὑπὸ τοῦ Ἀγγέλου εἰς τὸν κατάλογον τῶν νηστευόντων, γίνῃς δὲ ἔνοχος λιποταξίας ἀπέναντι Ἐκείνου, ὁ ὁποῖος σὲ στρατολογεῖ διὰ τὸν ἀγῶνα τῆς νηστείας. Εἶναι μικρότερος ὁ κίνδυνος νὰ κατηγορηθῇ κανεὶς ὡς ρίψασπις καὶ λιποτάκτης ἀπὸ τὴν στρατιωτικὴν παράταξίν του παρὰ νὰ παρουσιασθῇ ὡς ρίψας μακρὰν αὐτοῦ τὸ ὅπλον τῆς νηστείας.
Εἶσαι μήπως πλούσιος; Μὴ προσβάλῃς τὴν νηστείαν, ἀπαξιῶν νὰ δεχθῇς αὐτὴν μαζί σου εἰς τὴν τράπεζαν, οὔτε νὰ τὴν ἐκδιώξῃς ἀπὸ τὴν οἰκίαν σου, νικημένην ἀπὸ τὴν ἡδονὴν τῶν φαγητῶν, μήπως σὲ καταγγείλῃ εἰς Ἐκεῖνον, ὁ ὁποῖος ἐνομοθέτησε τὰς νηστείας καὶ σοῦ προξενήσῃ, λόγῳ τῆς καταδίκης, στερήσεις μεγαλυτέρας ἀπὸ ἐκείνας, τὰς ὁποίας θὰ ἦτο δυνατὸν νὰ δοκιμάσῃς εἴτε διὰ κάποιαν σωματικὴν ἀσθένειαν εἴτε ἕνεκα κάποιας ἄλλης δυσκόλου περιστάσεως. Ὁ πτωχὸς ἂς μὴ εἰρωνεύεται τὴν νηστείαν, ἐπειδὴ πάντοτε τὴν ἔχει συγκάτοικον καὶ ὁμοτράπεζον. Διὰ δὲ τὰς γυναῖκας, ὅπως εἶναι ἡ ἀναπνοή, τοιουτοτρόπως, εἶναι καὶ ἡ νηστεία κάτι τὸ συνηθισμένον καὶ φυσικόν. Τὰ παιδιὰ ἂς ποτίζωνται μὲ τὸ ὕδωρ τῆς νηστείας, ὅπως ποτίζωνται καὶ τὰ γερὰ καὶ ζωηρὰ δενδρύλλια.