Ὦ Πίστις τῶν Χριστιανῶν, θεία εἰς τὴν ἀρχήν, θεία εἰς τὴν αὔξησιν, θεία εἰς τὴν στερέωσιν, ὅλη θεία! Σὺ ἔγινες ἀπὸ τὸν Θεόν, σὺ ηὐξύνθης ἀπὸ τὸν Θεόν, σὺ ἐστερεώθης ἀπὸ τὸν Θεόν! Σὺ εἶσαι ἡ ἀληθινὴ διδασκαλία· ὅποιος σὲ κρατεῖ, ἐκεῖνος πιστεύει ὀρθὰ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. Σὺ εἶσαι ἡ ἀπλανὴς ὁδός· ὅποιος εἰς σὲ περιπατεῖ, φθάνει ἀσφαλῶς εἰς τὸν Παράδεισον. Χριστιανὲ Ὀρθόδοξε, σὺ ἔχεις χρέος νὰ εὐχαριστῇς χιλίας καὶ χιλίας φορὰς τὸν Θεόν, ὁ ὁποῖος σὲ ἔκαμε καὶ ἐγεννήθης μέσα εἰς μίαν Πίστιν. Ἕνας παλαιὸς φιλόσοφος, διὰ τρία πράγματα ηὐχαρίστει τοὺς θεούς· πρῶτον διότι ἐγεννήθη ἄνδρας, καὶ ὄχι γυναῖκα· δεύτερον διότι ἦτο Ἕλλην, καὶ ὄχι βάρβαρος· τρίτον ὅτι ἦτο φιλόσοφος, καὶ ὄχι ἀμαθής. Διὰ ἄλλα τρία πράγματα ἔχεις καὶ σὺ χρέος νὰ εὐχαριστῇς τὸν Θεόν· πρῶτον διότι ἐγεννήθης Χριστιανὸς καὶ ὄχι ἄπιστος· δεύτερον διότι εἶσαι Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος καὶ ὄχι αἱρετικός· τὸ τρίτον· ἔχε ὑπομονήν, νὰ τὸ μάθῃς εἰς τὸ δεύτερον μέρος.
Μέρος δεύτερον
Πίστις εἶναι ὁ κανὼν τῆς ζωῆς· ἡμεῖς, καθὼς πιστεύομεν, οὕτω πρέπει νὰ ζῶμεν, διότι ἀλλέως ἂν μὲ τὴν πίστιν δὲν συμφωνῇ ἡ ζωή, τοιαύτη Πίστις εἶναι νεκρά, καὶ οὐδὲν ὠφελεῖ· «Τί τὸ ὄφελος ἀδελφοί μου (λέγει ὁ θεῖος Ἰάκωβος), ἐὰν πίστιν λέγῃ τις ἔχειν, ἔργα δὲ μὴ ἔχῃ; Μὴ δύναται ἡ πίστις σῶσαι αὐτόν; … Ὥσπερ γὰρ τὸ σῶμα χωρὶς πνεύματος νεκρόν ἐστι, οὕτω καὶ ἡ πίστις χωρὶς τῶν ἔργων νεκρά ἐστι» (Ἰακ. β’ 14-26). Καὶ ὁ θεῖος Χρυσόστομος ἑξηγῶν ἐκεῖνο τὸ ρητὸν τοῦ Χριστοῦ· «Οὐ πᾶς ὁ λέγων μοι· Κύριε, Κύριε, εἰσελεύσεται εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν οὐρανῶν, ἀλλ’ ὁ ποιῶν τὸ θέλημα τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς» (Ματθ. ζ’ 21), λέγει· «βούλεται ἐνταῦθα δεῖξαι, ὅτι ἡ Πίστις οὐδὲν ἰσχύει χωρὶς τῶν ἔργων»· ὅπερ θέλει νὰ εἴπῃ, ὅτι ἡ πίστις χωρὶς τὰ ἔργα εἶναι ἕνα λείψανον Πίστεως, δὲν ἐνεργεῖ τίποτε καὶ ὁ ἄνθρωπος, ὅστις πιστεύει ὡς Χριστιανὸς καὶ δὲν ζῇ ὡς Χριστιανός, ἂς μὴ ἐλπίζῃ σωτηρίαν. Ἐδῶ χρειάζεται καὶ πίστις ἀληθινὴ καὶ ζωὴ καλή. Μὲ τὰς δύο ὁ ἄνθρωπος δύναται νὰ σωθῇ· μὲ ταύτας τὰς δύο πτέρυγας δύναται νὰ πετάξῃ εἰς τὸν Παράδεισον. Ἡμεῖς εἴδαμεν ποία εἶναι τῶν Χριστιανῶν ἡ Πίστις· ἂς ἴδωμεν λοιπὸν τώρα καὶ ποία εἶναι τῶν Χριστιανῶν ἡ ζωή.