Λόγος Ἐγκωμιαστικὸς διαλαμβάνων ἐν Συντομία περὶ ΠΑΝΤΩΝ τῶν ΟΣΙΩΝ καὶ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ τῶν ἐν τῷ ΑΓΙῼ ΟΡΕΙ τοῦ Ἄθω Λαμψάντων. Τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου διεσκευασμένος κατὰ τὴν φράσιν.

Οὗτος λοιπὸν διὰ μεσιτείας τῆς Θεοτόκου πολλῶν χαρισμάτων ἠξιώθη παρὰ Θεοῦ, καὶ μάλιστα τοῦ τῆς Θεολογίας, διὰ τῆς ὁποίας ἠγωνίσθη διὰ τὴν περὶ Θεοῦ ὀρθὴν δόξαν, καὶ παρευρέθη καὶ εἰς τρεῖς μεγάλας καὶ πολυανθρώπους Συνόδους ἐπὶ τριῶν βασιλέων, Ἀνδρονίκου τοῦ Παλαιολόγου, Ἰωάννου τοῦ Καντακουζηνοῦ καὶ Ἰωάννου τοῦ Παλαιολόγου. Ὡσαύτως καὶ ἐπὶ τριῶν Πατριαρχῶν, Ἰωάννου, Ἰσιδώρου τε καὶ Καλλίστου, καὶ τὸν Βαρλαὰμ καὶ Ἀκίνδυνον καὶ Γρηγορᾶν καὶ τοὺς ὀπαδοὺς αὐτῶν, τοὺς βλασφημοῦντας εἰς τὰς τοῦ Θεοῦ θείας ἐνεργείας κατὰ κράτος ἐνίκησεν. Ὕστερον δὲ Θεσσαλονίκης Ἀρχιεπίσκοπος γενόμενος καὶ ἐν αὐτῇ μακαρίου τέλος ἀξιωθείς, πηγὴν θαυμάτων ἀνέδειξε τὸν τάφον καὶ τὸ ἅγιον αὑτοῦ Λείψανον, τὰ ὁποῖα ἱστορεῖ ὁ κατὰ πλάτος Βίος αὐτοῦ [Νοεμβρίου 14η, τόμος ΙΑʹ καὶ Κυριακὴ Βʹ τῶν Νηστειῶν, τόμος ΙΓʹ].

Ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Λαύρας εὑρίσκομεν ἐκλάμψαντα καὶ τὸν Ὅσιον Γρηγόριον τὸν Βυζάντιον, τὸν διδάσκαλον χρηματίσαντα τοῦ θείου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ ἐν τῇ νηπτικῇ φιλοσοφίᾳ. Στραβολαγκαδίτης δὲ οὗτος ὁ Γρηγόριος φαίνεται ὅτι ὀνομάζεται εἰς τὸν Βίον Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβου, ὅστις καὶ δι’ Ἀγγέλου τροφὴν ἐλάμβανεν, ὡς καὶ τοῦτο ἱστορεῖται ἐκεῖ [Ἀπριλίου 6η, τόμος Δʹ].

Ἐν τοῖς ὁρίοις τῆς Λαύρας ἐξήνθησεν ὡς ρόδον εὔοσμον καὶ ὁ Ἅγιος Μάξιμος (ἐν ἔτει 1320), ὅστις, διότι ἔκαιε τὰς καλύβας του ὠνομάσθη Καυσοκαλύβης, ὁ οὐράνιος ἐκεῖνος ἄνθρωπος καὶ ἐπίγειος ἄγγελος· ὁ ζήσας ὡς πτηνόν, ὁ δεξάμενος ἄρτον παρὰ τῆς Θεοτόκου καὶ παρὰ τῶν Ἀγγέλων· ὁ τῆς νοερᾶς προσευχῆς καὶ νήψεως ἐργάτης ἀκριβέστατος, ὁ λαβὼν παρὰ Θεοῦ ὄχι μόνον τὸ τῆς διοράσεως χάρισμα, ἀλλὰ καὶ τὸ τῆς προφητείας καὶ προοράσεως τόσον πλούσιον, ὥστε πολλάκις προέλεγε καὶ αὐτὰ τὰ ἴδια λόγια ἐκείνων, οἵτινες ἔμελλον νὰ ἔλθωσιν εἰς αὐτόν, τὸ ὁποῖον σπανίως εὑρίσκομεν νὰ ἐδόθη εἰς ἄλλους Ἁγίους. Ἀποθανόντος δέ, ἀνέβλυσε μύρον ἐκ τῶν Λειψάνων του [Ἰανουαρίου 13η, τόμος Αʹ].

Φίλον ἀγαπητὸν τοῦ θείου τούτου Μαξίμου εὑρίσκομεν καὶ τὸν Ὅσιον καὶ Ἡσυχαστὴν Νήφωνα, τὸν ὅμοιον αὐτοῦ κατὰ πάντα, τόσον εἰς τὴν ἀσκητικὴν ζωήν, ὅσον καὶ εἰς τὰ χαρίσματα. Διότι καὶ αὐτὸς εἰς τὰ σπήλαια διέτριβε, καὶ ὀρεσίτροφος ἐστάθη εἰς τὰ αὐτὰ ὅρια τῆς Λαύρας, καὶ προορατικοῦ χαρίσματος ἦτο ἠξιωμένος (ἔζη ἐν ἔτει 1330). Εἰς τὰ αὐτὰ ὅρια τῆς Λαύρας ἐβλάστησε καὶ ὁ Ἅγιος Νεῖλος, ὁ διὰ τὴν καθαρότητα τῆς ζωῆς αὐτοῦ μύρον ἀναβλύσας ἐκ τῶν Λειψάνων του, καὶ διὰ τοῦτο μυροβλύτης ὀνομαζόμενος [Νοεμβρίου 12η, τόμος ΙΑʹ].


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ μνήμη τῶν ὑπὸ τῶν Λατινοφρόνων ἀναιρεθέντων ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ὁσίων Πατέρων ἐπιτελεῖται τῶν μὲν Δώδεκα Βατοπαιδινῶν μετὰ τοῦ Ἡγουμένου αὐτῶν Εὐθυμίου τῇ δʹ (4ῃ) Ἰανουαρίου, τῶν δὲ Εἰκοσιὲξ Ζωγραφιτῶν τῇ κβʹ (22ῃ) Σεπτεμβρίου. (Βλέπε ἐν τόμῳ Αʹ καὶ Θʹ ἀντιστοίχως).

[2] Ἰουνίου 12η, τόμος Ϛʹ.

[3] Ἐν ἀγκύλαις ἀναγράφονται ὁ μὴν καὶ ἡ ἡμέρα καθ’ ἣν ἕκαστος τῶν ἐνταῦθα ἀναφερομένων Ἁγίων ἑορτάζεται ἰδιαιτέρως· καθὼς καὶ ὁ τόμος τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» ἐν ᾧ περιέχονται τὰ κατ’ αὐτούς.

[4] Περί τοῦ Ὁσιομάρτυρος τούτου Κοσμᾶ οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔφθασε μέχρις ἡμῶν, πλὴν τῶν ὅσων ἐνταῦθα ἀναφέρονται.

[5] Ὁ μὲν Ὅσιος οὗτος Γαβριὴλ ἑορτάζεται Μαΐου 13 (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ), περὶ δὲ τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνος τῆς Παναγίας Πορταϊτίσσης βλέπε ἐν τῷ ἀνὰ χεῖρας τόμῳ, ἐν τῇ Τρίτῃ τῆς Διακαινησίμου.

[6] Τὸ Τίρνοβον αὐτὸ εἶναι πόλις τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ Ἰάντρα, ἡ ὁποῖα ὑπῆρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου κράτους ἀπὸ τοῦ ἔτους 1186 μέχρι τοῦ 1393. Ὁ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενος βασιλεὺς Ἀσάνης εἶναι ὁ Ἰωάννης Ἀσὰν ὁ Βʹ (1218-1241), τοῦ ὁποίου ἡ θυγάτηρ Ἑλένη ἐνυμφεύθη τὸν αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Θεόδωρον Βʹ Λάσκαριν.

[7] Καὶ περὶ τῶν τριῶν τούτων Ὁσιομαρτύρων οὐδὲν ἕτερον ἔγγραφον ὑπόμνημα ἔχομεν.

[8] Εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεωνᾶν ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ᾈσματικὴν Ἀκολουθίαν τελείαν, ἥτις εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ Μοναστήριον καὶ ὁ βουλόμενος ἑορτάζειν τὸν Ἅγιον, ζητησάτω ταύτην.

[9] Καὶ εἰς τοῦτον τὸν Ὅσιον Θεόφιλον ἐφιλοπόνησεν ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τελείαν ᾀσματικὴν Ἀκολουθίαν, καὶ τὸν Βίον τούτου κατέστρωσεν εἰς τάξιν.

[10] Οἱ βασιλεῖς οὗτοι οὕτως ἀναφέρονται ἐν τῷ χειρογράφῳ Συναξαριστῇ. Κατὰ ταῦτα, ἐὰν δὲν ἔχει παρεισφρήσει λάθος τι ὁ Ἅγιος θὰ πρέπει νὰ ἦτο τότε ὑπερεκατοντούτης.

[11] Ἐν τῷ περί Θεολογίας πρώτῳ αὐτοῦ λόγῳ, ὁ θεῖος Γρηγόριος λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί μοι τὸ λειπόμενον; Τί τὸ ἐλπιζόμενον; Βασιλείαν οὐρανῶν πάντως ἐρεῖς· ἡγοῦμαι δὲ μὴ ἄλλο τι τοῦτο εἶναι ἢ τὸ τυχεῖν τοῦ καθαρωτάτου τε καὶ τελειοτάτου· τελεώτατον δὲ τῶν ὄντων, γνῶσις Θεοῦ. Ἀλλὰ τὸ μὲν κατάσχωμεν· τὸ δὲ καταλάβωμεν· τὸ δὲ ἐκεῖθεν ταμιευσώμεθα, ἵνα ταύτην σχῶμεν τῆς φιλοπονίας τὴν ἐπικαρπίαν, ὅλην τῆς Ἁγίας Τριάδος τὴν ἔλλαμψιν, ἥτις ἐστί καὶ οἵα, καί ὅση, εἰ θέμις τοῦτο εἰπεῖν».