Ἀποπνέει καὶ ὁ Μέγας αὐτὸς Ἅγιος ζῆλον Θεοῦ ὅπως ὁ Ἠλιοὺ καὶ πῦρ καταβιβάζει ἐκ τοῦ οὐρανοῦ, πραγματικὴν θεϊκὴν ἐπίβλεψιν (μὲ τὸ ὁποῖον κατακαίει ὅλην τὴν παράταξιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ τοὺς ἱερεῖς τῆς αἰσχύνης, δηλαδὴ τοὺς προστάτας τῆς ἀσεβείας), κατασφάττει μὲ τὸν θεόπνευστον λόγον του, μὲ τὴν μάχαιραν τοῦ Πνεύματος. Καὶ διὰ νὰ μὴ μακρηγορῶ ἀναφέρων ἕνα ἕκαστον, πρὸς τοὺς ὁποίους ἀναλογεῖ ἡ δρᾶσις τοῦ Διονυσίου, ἐμιμήθη τὸν βίον τῶν Προφητῶν καὶ ἠξιώθη τῆς Χάριτος ἐκείνων. Ἠκολούθησε τοὺς Ἀποστόλους καὶ ἐχρημάτισεν Ἀπόστολος, διδάξας τὸν λόγον τοῦ Εὐαγγελίου εἰς τὸ μεγαλύτερον μέρος τῆς γῆς, ἐκτελῶν θαύματα, ἐνεργῶν δυνάμεις, καὶ δι’ ὅλων αὐτῶν ἐπιστρέφων τὰ πλήθη τῶν ἐθνῶν πρὸς τὴν ἀλήθειαν.
Ἐδιδάχθη καὶ αὐτός, πράγματι, ὅπως ὁ Πέτρος [19], κατ’ εὐθεῖαν ἀπὸ τὸν Θεόν, δεχθεὶς τὴν Ἀποκάλυψιν ὄχι ἀπὸ ἄνθρωπον, ἀλλὰ ἀπὸ τὸν Πατέρα τῶν φώτων ἀνηρπάγη εἰς τὸν οὐρανόν, ὅπως ὁ Παῦλος [20], ἀποχωρίσας τὸν νοῦν του ἀπὸ τὰ κάτω καὶ τὰ αἰσθητά· ἤκουσεν ἄρρητα ρήματα, ἔγινε συμπολίτης Ἀγγέλων, διῆλθε δι’ ὅλων τῶν θείων ταγμάτων, ἐμυήθη εἰς ἐκεῖνα ποὺ δὲν κατανοοῦνται ἀπὸ τὸ λογικόν. Διὰ τοῦτο καὶ ἀναγνωρίζεται ἀπὸ ἡμᾶς ὡς Διδάσκαλος τῶν ἐπουρανίων, καὶ ἑρμηνευτὴς Μυστηρίων, ἀναβιβάζων εἰς ὕψος θεωρίας, καὶ πληρῶν ἡμᾶς γνώσεως, τῆς ὁποίας ἀπήλαυσε καὶ αὐτός. Τὸ δὲ σπουδαιότερον, ὅπερ ὁρίζεται ὡς τελικὸς σκοπὸς πάσης Ἱεραρχίας, ὅτι ἔγινε, κατὰ τὸ δυνατὸν εἰς ἄνθρωπον, Θεός, καὶ ὑπέδειξε καὶ εἰς τοὺς ἄλλους τὸν τρόπον νὰ δυνηθοῦν καὶ αὐτοὶ νὰ γίνουν. Τοιουτοτρόπως ὡμοίασεν ἐξ ὁλοκλήρου πρὸς τὸν Παῦλον, καὶ κατὰ τὸν τρόπον, καὶ κατὰ τὸν λόγον, καὶ κατὰ τὸν ὑπὲρ Χριστοῦ ζῆλον, καὶ εἰς τὸ ὅ,τι ἤθελεν εἴπει κανείς. Καὶ δι’ αὐτὸ καὶ τῶν ἰδίων στεφάνων, ὅπως ἐκεῖνος, καὶ τῶν ἰδίων βραβείων ἐπιτυγχάνει τῆς ἀρετῆς.
Καὶ τώρα, ὦ θεία καὶ ἱερὰ κεφαλή, αὐλιζόμενος μὲ ὅλους τοὺς Ἁγίους εἰς τοὺς Οὐρανούς, καὶ εὑρισκόμενος πλησίον τοῦ θρόνου τῆς μεγαλωσύνης, εἴθε νὰ γίνῃς δι’ ἡμᾶς μεσίτης πρὸς τὸν Θεὸν καὶ πρεσβευτής, παρακλήτωρ καὶ συμφιλιωτής, ἐξιλεώνων τὸν Θεόν, διὰ τὰ καθημερινά μας ἀτοπήματα καὶ ἐξαιτούμενος ἀπ’ ἐκεῖ τὸ συμφέρον τῶν ψυχῶν μας. Εἴθε ἀκόμη νὰ τηρήσῃς ἡμᾶς ἐντὸς τῶν ὅρων τῆς ὁμολογίας σου, ὥστε νὰ μὴ εὑρεθῶμεν παραβάται εὐσεβείας, μέχρι νόθου καὶ ἀνωφελοῦς νοήματος·