Λόγος εἰς τὸν Μέγαν Ἱεράρχην ΔΙΟΝΥΣΙΟΝ τὸν Ἀρεοπαγίτην, τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Β’ τοῦ Κυπρίου Πατριάρχου Κων/πόλεως.

διὰ τῆς προεκτάσεως τοῦ θαύματος αὐτοῦ ἐστήριξε μὲν τοὺς πιστούς, κατέπληξε δὲ τοὺς ἀπίστους, ἐνώπιον τῶν ὁποίων διὰ πολλῶν θαυματουογεῖ ὁ Θεός, μετατοπίζων τὴν ἀξίαν εἰς αὐτοὺς κόλασιν ἢ διὰ νὰ τοὺς ἑλκύσῃ διὰ τῆς μακροθυμίας του, ἐπειδὴ βεβαίως ἀναβάλλει τὴν τιμωρίαν προσδεχόμενος τὴν ἐπιστροφήν, ἢ διὰ νὰ κολάσῃ δικαιότερον, ὅταν ἐπιστῇ ἡ στιγμή, τοὺς ἀπειθεῖς, ὡς πληρώσαντας ὅλον τὸ μέτρον τῆς ἀνομίας.

Τοιουτοτρόπως λοιπὸν τὸν δρόμον ἐκπληροῖ ὁ Μέγας Διονύσιος καὶ εἰς τὸν προηγούμενον ἐνάρετον βίον προσθέτει καὶ τὸν κατάλληλον θάνατον, ἀφοῦ, μετὰ ἀπὸ κάθε ἄλλην ἀφιέρωσιν, τὴν ὁποίαν καθιέρωσεν εἰς τὸν Θεόν, προσέφερε καὶ τὸν ἑαυτόν του θυσίαν ζῶσαν εὐάρεστον εἰς τὸν Θεόν, δεκτὴν ἀπὸ Αὐτόν, τιμιωτέραν κατὰ πολὺ πάσης ἄλλης προσαγωγῆς, ὥστε νὰ μὴ νικηθῇ εἰς ἕνα ἐκ τῶν δύο ἄκρων τῆς κατὰ Χριστὸν τελειότητος, ἐφ’ ὅσον ὅλα τὰ ἄλλα κατορθώματα σφοδρῶς τὰ ἐπεπόθησε καὶ εἰς τὸ ἔπακρον τὰ κατώρθωσεν. Ἐζήλωσε τὸ φιλόθεον τοῦ Ἀβραάμ, ἀφοῦ ἐγκαταλείπει ὡς πεπλανημένην τὴν πατρικὴν θρησκείαν, καὶ ἀναδεικνύεται, διὰ τῆς πίστεως, πατὴρ πολλῶν ἐθνῶν προσφέρει ὡς ἱερὸν σφάγιον ὄχι τὸν μονογενῆ του υἱόν, φιλοσοφῶν διὰ τὴν καρτερίαν ἐπάνω εἰς ἄλλο σῶμα, ἀλλὰ τὸν ἴδιον τὸν ἑαυτόν του, τὸν ὁποῖον προηγουμένως σταύρωσε διὰ τὸν κόσμον· ἐφ’ ὅσον κάθε κίνημά του, κάθε πρᾶξιν καὶ σκέψιν του τὰ ὑπέταξεν εἰς τὸν Χριστόν, ἐπιτυχὼν τοῦτο δι’ ἐπιπόνου ἀσκήσεως καὶ τελειοποιηθεὶς ὕστερον διὰ τῆς ἀθλήσεως.

Ἀπέκτησεν ὁ μακάριος Διονύσιος τὸ ἀπονήρευτον καὶ τὴν ἐπιείκειαν τοῦ Ἰακώβ, ἐφ’ ὅσον εἰς ὅλην του τὴν ζωὴν παρέμεινε καλὸς καὶ ἥμερος πρὸς ὅλα τὰ ἐπερχόμενα· καὶ οὐδαμοῦ μὲν δὲν βλέπει κλίμακα νὰ ἐγγίζῃ τὸν οὐρανόν· διαμορφώνει ὅμως εἰς τὴν καρδίαν του πνευματικὰς ἀναβάσεις, καὶ ἀφοῦ ἐπέτυχε νὰ ἐξαρθῇ ὑπεράνω πάσης σαρκός, βλέπει καθαρῶς τὰ ἐπουράνια· γίνεται, ὡς ἐκ τούτου, θεόπτης, μαζὶ μὲ τὸν Μωϋσῆν καὶ διαχωρίζων κάθε ἐμπόδιον, ὡς νεφέλην, εὑρίσκεται ἐντὸς τῆς θεϊκῆς κρυφιότητος. Ἀπὸ ἐκεῖνο δὲ τὸ μυστικὸν καὶ ὑπερφυσικὸν περιβάλλον δέχεται τὴν Θεολογίαν καὶ Ἱεραρχίαν, ὅπως ὁ Μωϋσῆς ἐδέχθη τὴν Νομοθεσίαν· οὕτω δὲ ἀξιοῦται καὶ ὁδηγεῖ λαὸν ἐκλεκτόν, κατὰ τὴν νύκτα καὶ τὴν ἡμέραν, μὲ τὸν λόγον του καὶ τὸν βίον του, ὅπως ἀκριβῶς ὁ Μωϋσῆς ἐχρησιμοποίει τὸν πύρινον στῦλον καὶ τὴν νεφέλην, φέρων αὐτὸν εἰς τὸν οὐρανόν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ ῥήτωρ ἐννοεῖ τὰ πνευματικὰ καὶ μυσταγωγικὰ ἔργα τοῦ Ἁγίου Διονυσίου· «Περὶ Οὐρανίας Ἱεραρχίας», «Περὶ Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας», «Περὶ Θείων Ὀνομάτων», «Περὶ Μυστικῆς Θεολογίας».

[2] «Εἰς οὐδὲν ἕτερον ηὐκαίρουν ἢ λέγειν τι καὶ ἀκούειν καινότερον» (Πράξ. ιζʹ 21).

[3] «Τί ἂν θέλῃ ὁ σπερμολόγος οὗτος λέγειν» (Πράξ. ιζʹ 18).

[4] «Ὁ λόγος γὰρ ὁ τοῦ Σταυροῦ τοῖς μὲν ἀπολλυμένοις μωρία ἐστί» (Αʹ Κορ. αʹ 18).

[5] Γάδειρα εἶναι ὁ νῦν Κάδιξ τῆς νοτίου Ἱσπανίας πλησίον τοῦ πορθμοῦ τοῦ Γιβραλτὰρ ἐπὶ τοῦ Ἀτλαντικοῦ. Τότε αὕτη ἦτο νῆσος, μικρὸν ἀπέχουσα τῆς ξηρᾶς, μετὰ τῆς ὁποίας εἶναι ἤδη ἡνωμένη διὰ προσχώσεων. Ἐθεωρεῖτο ἀκραῖον, πρὸς τὴν δύσιν σημεῖον, τοῦ τότε γνωστοῦ κόσμου.

[6] Μαιώτιδα λίμνην ὠνόμαζον τότε τὴν Ἀζοφικὴν θάλασσαν. Αὕτη εἶναι κλειστὴ θάλασσα ὁμοιάζουσα μὲ λίμνην, ἀφοῦ διὰ μόνου τοῦ πορθμοῦ τοῦ Κὲρτς ἐπικοινωνεῖ μετὰ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Εἶναι ἡ βορειοτέρα διείσδυσις τοῦ Εὐξείνου Πόντου εἰς τὴν Οὐκρανικὴν Ρωσίαν, φρασσομένη πρὸς Νότον ὑπὸ τῆς Κριμαϊκῆς χερσονήσου, ἥτις καὶ Ταυρικὴ ὀνομάζεται.

[7] Ἡ λέξις ἁπλότης τίθεται ἐνταῦθα μὲ φιλοσοφικὴν σημασίαν, ἐκφράζουσα τὴν ἔννοιαν μὴ μεριζομένης ἢ διαιρουμένης καταστάσεως.

[8] Ὁ θεῖος Γρηγόριος ἐννοεῖ ἐνταῦθα τὰ ἑπτὰ πνεύματα περὶ ὧν ὁμιλεῖ ὁ Προφήτης Ἡσαΐας λέγων· «Καὶ ἐξελεύσεται ράβδος ἐκ τῆς ρίζης Ἰεσσαί, καὶ ἄνθος ἐκ τῆς ρίζης ἀναβήσεται· καὶ ἀναπαύσεται ἐπ’ αὐτὸν πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, πνεῦμα σοφίας καὶ συνέσεως, πνεῦμα βουλῆς καὶ ἰσχύος, πνεῦμα γνώσεως καὶ εὐσεβείας· ἐμπλήσει αὐτὸν πνεῦμα φόβου Θεοῦ» (Ἡσ. ιαʹ 1-3).

[9] «Ἐν αὐτῷ γὰρ ζῶμεν καὶ κινούμεθα καὶ ἐσμέν» (Πράξ. ιζʹ 28).

[10] Περὶ τῆς ἐνταῦθα ἀναφερομένης ὁράσεως τοῦ Κάρπου βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Διονυσίου, σελ. 65 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου. Λέγει δὲ ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὅτι ὁ Κάρπος οὗτος εἶναι ὁ ἐκ τῶν Ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ὁ ἑορταζόμενος κατὰ τὴν κϛʹ (26ην) Μαΐου (βλέπε ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[11] «Εἰρηνεύτε ἐν ἀλλήλοις» (Μάρκ. θʹ 50), «Μετὰ πάντων ἀνθρώπων εἰρηνεύοντες» (Ρωμ. ιβʹ 18), «Εἰρηνεύετε ἐν ἑαυτοῖς» (Αʹ Θεσσ. εʹ 13).

[12] Τὸ μεγάλον πρόβλημα τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς τραγῳδίας, περὶ ἧς μνημονεύει ἐνταῦθα ὁ ἱερὸς Γρηγόριος, ὑπῆρξε διατὶ νὰ ὑποφέρῃ ὁ ἄνθρωπος καὶ μάλιστα ὁ καλός.

[13] Πρόκειται περὶ τῆς περιφήμου πόλεως τῶν Παρισίων, πρωτευούσης νῦν τῆς Γαλλίας, κληθείσης οὕτω, διότι ἐκτίσθη ἀπὸ τὴν φυλὴν τῶν Παρισίων κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Ἰουλίου Καίσαρος (100-44 π.Χ.). Κεῖται εἰς τὸ κέντρον τοῦ λεκανοπεδίου τῶν Παρισίων καὶ ἐπ’ ἀμφοτέρων τῶν ὀχθῶν τοῦ ποταμοῦ Σηκουάνα.

[14] Σημειοῦμεν περὶ Γαδείρων ἐν σελ. 79, προσθέτομεν δὲ ἐνταῦθα, ὅτι τὸ ἔξω τῶν Γαδείρων πέλαγος εἶναι ὁ Ἀτλαντικὸς Ὠκεανός, ὅστις καθὸ ἄγνωστος ἦτο φοβερὸς εἰς τοὺς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, δι’ αὐτὸ καὶ τὸ νὰ ἀνοιχθῇ κανεὶς ἔξω τῶν Γαδείρων ἐθεωρεῖτο παραφροσύνη.

[15] Πρόκλος· Νεοπλατωνικὸς φιλόσοφος ἀκμάσας κατὰ τὸ 410-485 μ.Χ., ἐκ τῶν τελευταίων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας. Ἐφρόνει συγγενῶς μετὰ τῶν Χριστιανῶν, ἰδίως περὶ τοῦ Θεοῦ.

[16] Τῖτος· αὐτοκράτωρ τῶν Ρωμαίων (79-81 μ.Χ.).

[17] Δομετιανός· ἀδελφὸς καὶ διάδοχος τοῦ Τίτου (81-96 μ.Χ.).

[18] Κηρύκειον· σύμβολον τοῦ Ἑρμοῦ, χρησιμοποιούμενον ὡς ὄργανον ἐκφράσεως εἰρηνικῶν καὶ διαλλακτικῶν διαθέσεων.

[19] «Μακάριος εἶ, Σίμων Βαριωνᾶ, ὅτι σὰρξ καὶ αἷμα οὐκ ἀπεκάλυψέ σοι, ἀλλ’ ὁ Πατήρ μου ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς» (Ματθ. ιϛʹ 17).

[20] «Ἡρπάγη εἰς τὸν Παράδεισον καὶ ἤκουσεν ἄρρητα ρήματα» (Βʹ Κορ. ιβʹ 4).