Τῇ ΚΑ’ (21ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΛΑΡΙΩΝΟΣ τοῦ Μεγάλου.

Ταῦτα λέγων ἔδωσεν εἰς αὐτὸν χιτῶνα τρίχινον καὶ ἐπανωφόριον δερμάτινον καὶ τὸν ἔστειλε μέ τινας ἀδελφοὺς νὰ ἀπέλθῃ εἰς τὴν πατρίδα του. Ἔπειτα αὐτὸς μὲν εἰσῆλθεν εἰς τὰ ἐνδότερα τῆς ἐρήμου, ὁ δὲ Ἱλαρίων ἐπέστρεψεν εἰς τὴν Παλαιστίνην, καὶ εὑρὼν τοὺς γονεῖς του τεθνηκότας διεμοίρασεν ὅλον τὸν πλοῦτον, τὸν ὁποῖον ἐκληρονόμησεν, εἰς πένητας καὶ οὔτε ἐλάχιστον ἀργύριον ἐκράτησεν, ἀλλὰ μόνον τὸν οὐράνιον πλοῦτον ἐπόθησεν. Ὅθεν ἐξῆλθεν ἐλεύθερος πάσης φροντίδος γηΐνης, γεγυμνωμένος τῶν σωματικῶν ὀρέξεων καὶ τῆς προσπαθείας τοῦ κόσμου καὶ ἐνδεδυμένος τὸν Δεσπότην Χριστόν, τὸν ὁποῖον ἐξ ὅλης καρδίας ἐπόθησεν.

Εὑρὼν λοιπὸν μικρὸν σπήλαιον, ἀπέχον 52 στάδια [2] τοῦ Ἐμπορίου [3], εἰς τόπον καλούμενον Μαϊουμᾶν [4], κατῴκησεν ἐκεῖ. Οὗτος ὅμως ὁ τόπος ἦτο διατριβὴ καὶ καταγώγιον λῃστῶν. Ὅθεν οἱ φίλοι τὸν ἐσυμβούλευον νὰ ἀναχωρήσῃ ἐκεῖθεν, διὰ νὰ μὴ τὸν κακοποιήσωσιν. Ἐκεῖνος ὅμως ἀπεκρίνατο ἱλαρῶς· «Ὅσοι φοβοῦνται τὸν θάνατον τῆς ψυχῆς δὲν δειλιῶσιν οὐδόλως τὸν σωματικόν, ὅποιος δήποτε καὶ ἂν εἶναι καὶ ὁποθενδήποτε ἂν ἐπέλθῃ». Ἦτο δὲ τὸ ἔνδυμα αὐτοῦ τρίχινον, ἡ στρωμνή του τὸ ἔδαφος τῆς γῆς καὶ τὸ δερμάτινον ἐκεῖνο ἐπανωφόριον, ὅπερ τοῦ ἔδωκεν ὁ Μέγας Ἀντώνιος, ἡ δὲ τροφή του σῦκα δεκαπέντε, τὰ ὁποῖα ἔτρωγεν ὅταν ἔκλινεν ἡ ἡμέρα. Ταῦτα βλέπων ὁ μισόκαλος δαίμων ἔτριζε τοὺς ὀδόντας ἀπὸ τὸν φθόνον του, διότι νεανίας δεκαπέντε ἐτῶν, ὅπως ἦτο τότε ὁ Ἱλαρίων, εἶχε τόσην ἀρετὴν καὶ φρόνησιν. Ἔδωκε λοιπὸν εἰς αὐτὸν πολλοὺς καὶ διαφόρους πολέμους κατὰ νοῦν καὶ διάνοιαν περὶ ποικίλων ἁμαρτημάτων, δοκιμάζων ὁ παμπόνηρος νὰ τὸν ρίψῃ εἰς κανὲν πάθος καὶ μάλιστα εἰς τὸ τῆς πορνείας, διὰ τὴν ὁποίαν τοῦ ἔδωκε χαλεπώτατον πόλεμον, ἐνθυμίζων εἰς αὐτὸν ρυπαροὺς λογισμοὺς καὶ διανοήματα ἄτοπα, καθὼς ἔχει πάντοτε συνήθειαν νὰ πολεμῇ δυνατὰ τοὺς νέους ὁ ἀλιτήριος. Ἀλλὰ ὁ ἀθλητὴς καὶ ὄντως στρατιώτης Χριστοῦ ἀντηγωνίζετο καὶ ὅσον ἔβλεπε τὰς προσβολὰς καὶ ἤρχοντο, τοσοῦτον καὶ αὐτὸς ἐνήστευε περισσότερον καὶ ἐβασάνιζε τὸ σῶμα μὲ πεῖναν καὶ δίψαν καὶ κόπους πολλούς, σκάπτων τὸν κῆπον καὶ ποιῶν ἄλλας ὑπηρεσίας βαρείας, διὰ νὰ ἐξασθενίζῃ τὴν δύναμιν καὶ πάλιν τὸ περισσότερον διάστημα τῆς νυκτὸς προσηύχετο μετὰ δακρύων καὶ τύπτων τὸ στῆθος ἐπεκαλεῖτο τὴν ἐξ ὕψους βοήθειαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Σῳζόμενος (βιβλ. γʹ, κεφ. κδʹ) γράφει εἰς τὸν Βίον τοῦ Ὁσίου τούτου Ἱλαρίωνος, ὅτι οὗτος ἐγεννήθη εἰς κώμην τινά, Θαβαθὰ καλουμένην, ἥτις, κατὰ τὸν Ἱερώνυμον, ἀπεῖχε τῆς Γάζης μίλια πέντε (ἕκαστον μίλιον ἀντιστοιχεῖ πρὸς 8 στάδια, ἕκαστον δὲ στάδιον πρὸς 185 μέτρα περίπου, ἀπεῖχε δηλαδὴ κατὰ μὲν τὸ Συναξάριον 8.325 μ. κατὰ δὲ τὸν Σωζόμενον 7.400 μ.).

[2] Στάδια 52 = 9.620 μ. περίπου (βλέπε προηγούμενην ὑποσημείωσιν).

[3] Ἐμπόριον ἐκαλεῖτο ὑπὸ τῶν ἀρχαίων ὁ τόπος συναλλαγῆς τῶν ἐμπορευομένων, ἐπὶ παραδείγματι ἐμπορικὸς λιμήν, ὡς ἐν προκειμένῳ ὁ ἐμπορικὸς λιμὴν τῆς Παλαιστίνης.

[4] Μαϊουμᾶς· ἀρχαία πόλις τῆς Παλαιστίνης, ἐπίνειον τῆς Γάζης. Τὸν Μαϊουμᾶν, ἀσπασθέντα λίαν ἐνωρὶς τὸν Χριστιανισμόν, κατέστησεν ὁ Μέγας Κωνσταντῖνος ἰδιαιτέραν Ἐπισκοπὴν μετονομάσας Κωνσταντίαν. Πέριξ αὐτοῦ ἱδρύθησαν πολλαὶ Μοναί.

[5] Ἑκάστη οὐγγία ἀντιστοιχεῖ πρὸς 29 περίπου γραμμάρια.

[6] Ἐπίδαμνος· παλαιὰ ὀνομασία τῆς πόλεως τοῦ Δυρραχίου. Εἰς τὴν πρώτην ἡμῶν ἔκδοσιν γράφεται Ἐπίδαυρος καθὼς παρελήφθη ἐκ τοῦ «Παραδείσου» Ἀγαπίου τοῦ Κρητός. Ἐπίδαυρος ὅμως ἐν τῇ Ἀδριατικῇ δὲν ὑπάρχει· ὅθεν ἐκ τῆς γενομένης ἐρεύνης διεπιστώθη ὅτι πρόκειται περὶ τῆς Ἐπιδάμνου, ἀναγραφείσης Ἐπιδαύρου ἐξ ἀντιγραφικοῦ λάθους. Ἡ Ἐπίδαμνος ἢ μᾶλλον Δυρράχιον (Ἀλβανιστὶ Ντούρρεσι), εἶναι παράλιος πόλις ἐπὶ τῆς Ἀδριατικῆς θαλάσσης, ἀνήκει δὲ νῦν εἰς τὴν Ἀλβανίαν.