Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν καὶ θαυματουργὸς ΛΑΖΑΡΟΣ, ὁ ἐν τῶ Γαλλησίω ὄρει ἀσκήσας ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἐπειδὴ δὲ ὁ Ὅσιος τοῦ εἶπε νὰ παύσῃ καὶ ἐκ δευτέρου καὶ ἐκ τρίτου, ὁ δὲ οἰκονόμος δὲν ἤκουε, τότε ὁ Ὅσιος εἶπε τοῦτον τὸν λόγον μόνον· «Ὁ Θεός, τέκνον, θέλει φροντίσει νὰ σὲ διορθώσῃ». Καὶ εὐθὺς μὲ τὸν λόγον τοῦ Ὁσίου τὸν ἐπαίδευσεν ὁ Θεός· καὶ πρὶν ὑπάγῃ εἰς τὸ κελλίον του, βιαίως καὶ ἐλεεινῶς ἐξέψυξε καὶ ἐθέρισε τῆς κακῆς του ἀπειθείας τοὺς χειροτέρους καρπούς· διότι δὲν εἶναι κανὲν ἄλλο πάθος χειρότερον ἀπὸ τὴν παρακοήν, ἐπειδὴ ἔχει ἀκόλουθον τὸν θάνατον, καὶ τούτου ἀπόδειξις ἡ παρακοὴ τοῦ Ἀδὰμ καὶ τῆς Εὔας, ἥτις ἐγέννησε τὸν θάνατον.

Ἄλλοτε πάλιν οἱ ἀδελφοί, οἵτινες εἶχον τὴν φροντίδα τῶν ζῴων, ἐπήγαιναν οἶνον εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ ὅταν ἔφθασαν εἴς τι ξενοδοχεῖον ἐξεφόρτωσαν τοὺς ἡμιόνους καὶ ἐκάθησαν νὰ φάγωσιν· ὅταν δὲ ἦλθεν ἡ ὥρα νὰ πίουν, λαβὼν εἷς ἐξ αὐτῶν τὸ δοχεῖον διὰ νὰ πίῃ, εἶπε· «Πάτερ, εὐλόγησον». Καὶ ὤ τοῦ θαύματος! ἤκουσεν εὐθὺς τὴν φωνὴν τοῦ Ὁσίου εἰπόντος· «Ὁ Θεός, τέκνον μου, νὰ σὲ εὐλογήσῃ»· καὶ ταύτην τὴν φωνὴν ἤκουσε καὶ ὁ ἕτερος ἀδελφός, ὅστις ἦτο μαζί του· πηγαίνοντες δὲ τὴν ἄλλην ἡμέραν εἰς τὸ Μοναστήριον καὶ ξεφορτώνοντες τὸν οἶνον, τοὺς εἶπεν ὁ Ἅγιος νὰ πίουν ὀλίγον οἶνον, διὰ τὸν κόπον, λαβὼν δὲ πάλιν ὁ ἴδιος τὸ δοχεῖον νὰ πίῃ εἶπε πάλιν εἰς τὸν Ὅσιον· «Πάτερ εὐλόγησον»· ὁ δὲ Ὅσιος τοῦ εἶπε· «Σύ, τέκνον μου, καὶ χθὲς ἔλαβες τὴν εὐλογίαν, οὐχὶ δὲ καὶ ὁ σύντροφός σου»· καὶ παρευθὺς ἠννόησαν ἐκεῖνοι, ὅτι τὴν φωνὴν τὴν ὁποίαν ἤκουσαν τὴν χθεσινὴν ἡμέραν, τὴν εἶπε τῇ ἀληθείᾳ ὁ Ὅσιος.

Τοιουτοτρόπως λοιπὸν ἦσαν ὅλα γνωστὰ εἰς τοὺς ψυχικοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ Ἁγίου καὶ δὲν ἦτο δι’ αὐτὸν κανὲν ἀπόκρυφον· διότι ὅσοι ἔχουσι τοὺς ὀφθαλμοὺς τῆς ψυχῆς των καθαροὺς ἀπὸ τὰ πάθη, βλέπουν ἀπέναντι τὸν νοητὸν ἥλιον Χριστόν, καὶ ἐξ ἐκείνου δέχονται τὴν ἔλλαμψιν τῶν κεκρυμμένων πραγμάτων. Φίλος δέ τις ἀρχαῖος τοῦ Ὁσίου ἔστειλε μὲ τὸν δοῦλον του δύο δοχεῖα γεμᾶτα οἶνον καλόν, ὁ δὲ δοῦλος ἔκρυψεν εἰς τὴν ὁδὸν τὸ ἓν δοχεῖον, καὶ τὸ ἕτερον ἐπῆγεν εἰς τὸν Ὅσιον, ὁ ὁποῖος γνωρίζων τὴν κλοπὴν τοῦ δούλου, τοῦ εἶπε· «Φυλάξου, τέκνον, νὰ μὴ πλησιάσῃς πλησίον εἰς τὸ δοχεῖον, ὅπερ ἔκρυψας εἰς τὴν ὁδόν, διὰ νὰ μὴ κινδυνεύσῃς». Ἀλλ’ ἐκεῖνος δὲν ἤκουσε τὸν λόγον τοῦ Ὁσίου καὶ ἐπῆγε μὲ χαράν, διὰ νὰ λάβῃ τὸ δοχεῖον ἐκεῖνο ποὺ ἔκρυψε, παρευθὺς δὲ ἐκπηδήσας ἐκ τοῦ δοχείου ὄφις μέγας, τὸν κατεδίωκε καὶ ἐὰν δὲν ἐπεκαλεῖτο τὸν Ἅγιον δὲν θὰ ἐσῴζετο ἐκ τοῦ κινδύνου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τοῦ ἐν Χώναις θαύματος τοῦ Ἀρχιστρατήγου Μιχαὴλ βλέπε εἰς τὴν 6ην Σεπτεμβρίου, εἰς Τόμον Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] «...μὴ ἀποστῇς ἀπ’ ἐμοῦ, ὅτι θλίψις ἐγγύς, ὅτι οὐκ ἔστιν ὁ βοηθῶν, περιεκύκλωσάν με ... ἤνοιξαν ἐπ’ ἐμὲ τὸ στόμα αὐτῶν ὡς λέων ἁρπάζων καὶ ὠρυόμενος...» (Ψαλμ. καʹ 11-14).

[3] Ἡ περιοχὴ περὶ ἧς ἐνταῦθα γίνεται λόγος εὑρίσκεται ἐπὶ τοῦ Μικρασιατικοῦ παραλίου χώρου τοῦ κειμένου πρὸς ἀνατολὰς καὶ ἀκριβῶς ἔναντι τῶν Ἀθηνῶν, παρὰ τὸν 38ον παράλληλον, τὸν καὶ ἐξ Ἀθηνῶν διερχόμενον. Εἰς τὸ σημεῖον αὐτό, κείμενον περὶ τὰ 60 χιλιόμετρα νοτίως τῆς Σμύρνης ἔκειτο ἡ Παλαιὰ Ἔφεσος. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ἀνδρόκλου υἱοῦ τοῦ βασιλέως τῶν Ἀθηνῶν Κόδρου. Ὁ Ἄνδροκλος γενόμενος βασιλεὺς τῆς Ἰωνίας, ἥτις ἦτο Ἑλληνικὴ ἀποικία, ἐγκατέστησε τὴν ἕδραν του εἰς τὴν Ἔφεσον, ἔκτοτε δ’ αὕτη ἀνεδείχθη μία τῶν περιφημοτέρων πόλεων τῆς ἀρχαιότητος. Κατὰ τοὺς χριστιανικοὺς χρόνους ἐκήρυξαν εἰς αὐτὴν καὶ ἵδρυσαν τὴν Ἐκκλησίαν τῆς Ἐφέσου οἱ Ἀπόστολοι Παῦλος καὶ Ἰωάννης, ὅστις καὶ παρέμεινεν ἐπὶ μακρὸν ἐν αὐτῇ (βλέπε ἐν τῷ Βίῳ αὐτοῦ εἰς τὴν 26ην Σεπτεμβρίου, ἐν Τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»). Εἰς αὐτὴν συνῆλθε ἐν ἔτει υλαʹ (431) ἡ Ἁγία Γʹ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος κατὰ Νεστορίου. Αὕτη ἐπειδὴ εὑρίσκετο παρὰ τὰς ἐκβολὰς τοῦ ποταμοῦ Καΰστρου (τουρκιστὶ Κιουτσοὺκ Μεντερές), κατεχώσθη ὑπ’ αὐτοῦ σὺν τῇ παρόδῳ τοῦ χρόνου· πλησίον αὐτῆς ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Λυσιμάχου ἡ Νέα Ἔφεσος (ἡ τουρκιστὶ λεγομένη Ἁγιὰ-Σουλούκ: Ἁγιασμένα Νερά). Τὸ Γαλλήσιον ὄρος ἐπὶ τοῦ ὁποίου ἠγωνίσθη ὁ Ὅσιος Λάζαρος κεῖται μεταξὺ Σμύρνης καὶ Ἐφέσου, πλησίον τῆς ἀρχαίας καὶ ἐπίσης ὀνομαστῆς ἑλληνικῆς πόλεως Κολοφῶνος (τουρκιστὶ Σιγατζίκ). Ὀλίγον νοτιώτερον τῆς Ἐφέσου εὑρίσκεται τὸ ὄρος Μυκάλη (τουρκιστὶ Σαμσὰν Ντάγ), καταλῆγον πρὸς τὴν θάλασσαν εἰς τὸ Τρωγύλιον ἀκρωτήριον (κοινῶς Καβο-Σαμψὼν) ἀπέναντι τῆς νήσου Σάμου ἀπὸ τῆς ὁποίας χωρίζεται διὰ τοῦ στενωτάτου πορθμοῦ τῆς Μυκάλης (τουρκιστὶ Ντὰρ-Μπογάζ). Εἰς τὸ στενὸν τοῦτο ἔγινεν ἡ ἱστορικὴ ναυμαχία μεταξὺ Ἑλλήνων καὶ Περσῶν τὸ ἔτος 479 πΧ. κατὰ τὴν ὁποίαν κατεναυμαχήθη ὁ Περσικὸς στόλος. Εἰς τὸ αὐτὸ στενὸν ὁ Ἑλληνικὸς στόλος μὲ ναύαρχον τὸν Γ. Σαχτούρην κατενίκησε τὸ ἔτος 1824 τὸν τουρκικὸν στόλον. Τὸ Τρωγύλιον ἀκρωτήριον εὑρίσκεται εἰς τὸ αὐτὸ γεωγραφικὸν πλάτος μετὰ τοῦ ἡμετέρου Σουνίου ἀπὸ τοῦ ὁποίου ἀπέχει περὶ τὰ 160 ναυτικὰ μίλια. Τὸ Γαλλήσιον ὄρος καλεῖται σήμερον τουρκιστὶ Μπάρμπα-ντὸν-ντάγ.

[4] Ὁ Κωνσταντῖνος Θʹ πρὶν βασιλεύσῃ ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ πανισχύρου τότε Ἰωάννου τοῦ Ὀρφανοτρόφου ἀδελφοῦ Μιχαὴλ τοῦ Δʹ καὶ θείου Μιχαὴλ τοῦ Εʹ, οἵτινες ἀνῆλθον ἐπὶ τοῦ θρόνου ἐνεργείαις τοῦ προρρηθέντος Ἰωάννου, ἀλλὰ καὶ ὁ Ἰωάννης οὗτος ἐξορισθεὶς μετὰ ταῦτα ἀπέθανεν εἰς τὴν ἐξορίαν.

[5] Ὁ Ρωμανὸς Γʹ ὁ Ἀργυρὸς (1028 -1034) ἦτο σύζυγος τῆς βασιλίσσης Ζωῆς θυγατρὸς καὶ διαδόχου τοῦ Κωνσταντίνου Ηʹ (1025-1028) ἀδελφοῦ καὶ διαδόχου Βασιλείου Βʹ τοῦ Βουλγαροκτόνου (976-1025). Τὸν Ρωμανὸν Γʹ ἀποθανόντα ἐν ἔτει 1084 διεδέχθη ὁ δεύτερος σύζυγος τῆς Ζωῆς Μιχαὴλ Δʹ ὁ Παφλαγὼν (1034-1041), τοῦτον Μιχαὴλ Εʹ ὁ Καλαφάτης (1041-1042), τὸν ὁποῖον διεδέχθη εἰς τὸν θρόνον ὁ Κωνσταντῖνος Θʹ. Ἡ Ζωὴ συνεβασίλευε μετὰ τῶν ἀνωτέρω ἀπὸ τοῦ 1028-1050, ὅτε ἀπεβίωσεν.