Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Νεοκαισαρείας τοῦ θαυματουργοῦ.

Εὐχόμενος λοιπὸν εἶδεν εἰς ὀπτασίαν ἱεροπρεπῆ τινα καὶ χαριέστατον Γέροντα καὶ θαυμάζων αὐτοῦ τὴν εὐπρέπειαν, τὸν ἠρώτησε ποῖος ἦτο καὶ διατί ἦλθεν. Ὁ δὲ ἀπεκρίνατο· «Ὁ Κύριος μὲ ἔστειλε νὰ σοῦ διαλύσω πᾶσαν ἀμφιβολίαν καὶ νὰ σοῦ φανερώσω τῆς εὐσεβοῦς πίστεως τὴν ἀκρίβειαν». Ταῦτα ἀκούων μετὰ πλείστης ἀγαλλιάσεως παρὰ τοῦ γηραιοῦ ὁ Γρηγόριος, εἶδε πλησίον του γυναῖκα ὑπέρλαμπρον, ἀπὸ τὴν ὁποίαν ἐξήρχετο, βαθείας οὔσης νυκτός, φῶς ὑπέρλαμπρον, ἡ ὁποία εἶπε ταῦτα εἰς τὸν Γέροντα· «Ἰωάννη, φίλε γνήσιε τοῦ Υἱοῦ καὶ Θεοῦ μου, φανέρωσον εἰς τὸν νέον τοῦτον τὸ τῆς ἀληθείας μυστήριον». Ὁ δὲ Εὐαγγελιστής, ὑπακούσας εἰς τὸ πρόσταγμα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἔγραψε διδασκαλίαν περὶ τοῦ μυστηρίου τῆς Ἁγίας Τριάδος καὶ τὴν ἔδωκεν εἰς τὸν Γρηγόριον ἥτις ἔλεγε ταῦτα:

«Εἷς Θεὸς Πατὴρ Λόγου Ζῶντος, Σοφίας ὑφεστώσης καὶ δυνάμεως καὶ χαρακτῆρος ἀϊδίου. Τέλειος τελείου Γεννήτωρ, Πατὴρ Υἱοῦ Μονογενοῦς καὶ εἷς Κύριος ἐκ μόνου Θεὸς καὶ Θεοῦ Υἱός. Χαρακτὴρ καὶ εἰκὼν Θεότητος, Λόγος ἐνεργός, Σοφία τῆς τῶν ἄλλων συστάσεως περιεκτικὴ καὶ Δύναμις τῆς ὅλης κτίσεως ποιητική. Υἱὸς ἀληθινὸς ἀληθινοῦ Πατρός, ἀόρατος ἀοράτου, καὶ ἄφθαρτος ἀφθάρτου, ἀθάνατος ἀθανάτου, καὶ ἀΐδιος ἀϊδίου, καὶ ἓν Πνεῦμα Ἅγιον ἐκ Θεοῦ τὴν ὕπαρξιν ἔχον, καὶ διὰ Υἱοῦ πεφηνὸς (δηλαδὴ τοῖς ἀνθρώποις). Εἰκὼν τοῦ Υἱοῦ ττλείου τελεία Ζωή, ζώντων Αἰτία, Ἁγιότης ἁγιασμοῦ χορηγός. Ἐν ᾧ φανεροῦται Θεὸς ὁ Πατήρ. Ἐπὶ πάντων καὶ ἐν πᾶσι καὶ Θεὸς ὁ Υἱός, ὁ διὰ πάντων. Τριὰς τελείᾳ δόξῃ καὶ ἀϊδιότητι καὶ Βασιλείᾳ μὴ μεριζομένῃ μηδὲ ἀπαλλοτριουμένῃ. Οὔτε οὖν κτιστόν τι ἢ δοῦλον ἐν τῇ Τριάδι, οὔτε ἐπείσακτον, ὡς πρότερον μὲν οὐχ ὑπάρχον, ὕστερον δὲ ἐπεισελθόν. Οὔτε γὰρ ἐνέλιπε ποτὲ Υἱὸν Πατρὶ οὔτε Υἱῷ τὸ Πνεῦμα, οὔτε ηὐξήθη μονὰς εἰς δυάδα καὶ δυὰς εἰς Τριάδα· ἀλλ’ ἄτρεπτος καὶ ἀναλλοίωτος ἡ αὐτὴ Τριὰς ἀεί».

Καθὼς λοιπὸν ὁ μέγας Μωϋσῆς ἠξιώθη νὰ λάβῃ παρὰ Θεοῦ τὰ μυστήρια καὶ ἔγινε νομοθέτης θεογνωσίας παντὸς τοῦ λαοῦ, τοιαύτη οἰκονομία ἔγινε καὶ εἰς τὸν μέγαν Γρηγόριον. Λαβὼν θάρρος καὶ παρρησίαν ἀπὸ ταύτην τὴν ὀπτασίαν, ἑτοιμάζεται πρὸς τὸ στάδιον καὶ ἀκονίζεται πρὸς τοὺς ἀντιπάλους, ἔχων τὴν συμμαχίαν τῆς ἄνω δυνάμεως. Ἦτο δὲ τότε ἡ πόλις ἐκείνη ὅλη κατείδωλος, βεβυθισμένη εἰς τὴν τῶν δαιμόνων ἀπάτην καὶ καμμίαν Ἐκκλησίαν δὲν εἶχον εἰς τὸν ἀληθῆ Θεόν, μόνον βωμοὺς καὶ καθιδρύματα ἐκαλλώπιζαν σεβόμενοι ἄψυγα ξόανα καὶ τελοῦντες εἰς αὐτὰ μυσαρὰς ἑορτὰς μὲ παίγνια ἄσεμνα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Νεοκαισάρεια εἶναι πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου, λέγεται δὲ νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Νικσὰρ καὶ ὑπάγεται εἰς τὸ βιλαέτιον τοῦ Τοκάτ. Εἶναι ἐκτισμένη παρὰ τὰς ὄχθας τοῦ ποταμοῦ Λύκου (τουρκιστὶ Κελκὶτ Ἰρμὰκ) καὶ ἀπέχει ἀπὸ τῆς Μαύρης Θαλάσσης περὶ τὰ 60 χιλιόμετρα. Ἡ Νεοκαισάρεια ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς τὴν θέσιν τῶν ἀρχαίων Καβείρων καὶ διετέλεσε πρωτεύουσα τοῦ Πολεμωνιακοῦ Πόντου. Ἐν αὐτῇ συνῆλθε κατὰ τὸ ἔτος 315 τοπικὴ Σύνοδος προπαρασκευαστικὴ τῆς ἐν Νικαίᾳ Ἁγίας Αʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἀπέχει περὶ τὰ 260 χλμ. πρὸς βορρᾶν τῆς Καισαρείας τῆς Μεγάλης Καππαδοκίας καὶ 365 χλμ. βορειοανατολικῶς τῆς Ἀγκύρας. Μεταξὺ Νεοκαισαρείας καὶ Τοκὰτ εὑρίσκονται τὰ Κόμανα, περὶ ὧν βλέπε καὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 434.

[2] Ἀμάσεια, ἀρχαία πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου κειμένη ἐπὶ τοῦ Ἴριος ποταμοῦ (Γεσὶλ Ἰρμάκ). Ἡ Μητρόπολις Ἀμασείας ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ μέχρι τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς ἦτο ἡ μεγαλυτέρα εἰς ἔκτασιν Μητρόπολις τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου, ἔχουσα τὴν ἕδραν της ἐν Ἀμισῷ. Ἡ Ἀμάσεια συγκαταλέγει μεταξὺ τῶν πρώτων πόλεων, αἵτινες ἐδέχθησαν τὸν Χριστιανισμὸν διὰ τοῦ ἐν αὐτῇ κηρύγματος τόν Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. Ἐν αὐτῇ ἐμαρτύρησεν ὁ κατὰ τὴν ιϛʹ (16ην) Ἰουλίου ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασιλεὺς Ἐπίσκοπος Ἀμασείας. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»

[3] Ἡ οὕτω πως γενομένη χειροτονία αὕτη οὐδαμῶς δύναται ἵνα χρησιμεύσῃ σήμερον ὡς παράδειγμα πρὸς μίμησιν διότι αὕτη ἐτελέσθη παρὰ καὶ τὴν τότε κοινὴν τῆς Ἐκκλησίας συνήθειαν, μόνην δὲ ὑπὲρ αὐτῆς συνηγορίαν ἔχει τὸ ὅτι ἐτελέσθη πρὸ τῆς διατυπώσεως τῶν θείων καὶ ἱερῶν Κανόνων ὑπὸ τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν καὶ Τοπικῶν Συνόδων, δι’ ὧν διετάχθη ὁ τρόπος τῆς τελέσεως τῶν χειροτονιῶν. Ἡ παράβασις τῶν Κανόνων αὐτῶν συνεπάγεται καθαίρεσιν, παρομοία δὲ περίπτωσις οὐδὲ κἂν ὅλως ὡς χειροτονία λογίζεται.

[4] Βλέπε περὶ Κομάνων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 434.

[5] Ταῦτα γράφει ὁ μεταφράσας τὸν Βίον τοῦτον ἱερὸς Ἀγάπιος ὁ Κρής.