Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Νεοκαισαρείας τοῦ θαυματουργοῦ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ ἐν Ἀγίοις Πατὴρ ἡμῶν τῆς Νεοκαισαρείας τὸ καύχημα ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Αὐρηλιανοῦ ἐν ἔτει σοε’ (275), ἐκ γονέων Ἑλλήνων καὶ ἀπίστων εἰδωλολατρῶν ἀναβλαστήσας, ὥσπερ καὶ τὸ ρόδον ἐξ ἀκανθῶν ἐξέρχεται. Πολλάκις δὲ ἐξῆλθον ἐξ ἀπίστων γονέων παῖδες πιστοὶ πρὸς τὸν Θεὸν καὶ εὐγνώμονες, οἵτινες, διὰ τὴν καλήν των προαίρεσιν, ὡς συνετοὶ καὶ φρόνιμοι διέγνωσαν τὸν Ποιητὴν τῆς κτίσεως ἀπὸ τὰ πάνσοφα αὐτοῦ καὶ θαυμάσια δημιουργήματα, καθὼς ὁ μέγας Ἀβραὰμ καὶ ἕτεροι πλεῖστοι, οἵτινες εὐηρέστησαν αὐτόν. Ἐξόχως ὅμως εὐηρέστησε τὸν Θεὸν ὁ μέγας οὗτος Γρηγόριος, ὁ σήμερον παρ’ ἡμῶν εὐφημούμενος, τὸ τῆς Νεοκαισαρείας [1] μέγιστον θαῦμα, ὁ ὄντως δοῦλος γνήσιος τοῦ Δεσπότου καὶ τῆς θαυματουργίας ἐπώνυμος, ὅστις, ἐπειδὴ ἦτο καλῆς προαιρέσεως, ἐφύλαττε πάσας τὰς ἀρετάς. Διὰ τοῦτο ὁ ἐλεήμων Θεὸς τὸν ἐφώτισεν ἀοράτως καὶ πρὸς τὴν ἀληθῆ πίστιν ἐχειραγώγησεν. Οὗτος ὁ θαυμάσιος, ὅταν ἦτο νέος, διέτριβε μὲ τοὺς ἄλλους παῖδας εἰς τὸ σχολεῖον, ὡς φιλομαθὴς καὶ φρόνιμος, πλὴν δὲν εἶχε τὸν πόθον του, ὡς οἱ ἄλλοι νέοι, εἰς παίγνια καὶ ἄλλα μάταια πράγματα, ἀλλὰ μόνον εἰς τὴν ἀρετὴν ἦτο ὁ νοῦς του ὅλος διὰ νὰ μάθῃ τὴν τῶν πραγμάτων ἐπιστήμην καὶ μὴ ἔχων νόμον ἐκ φύσεως, τὰ τοῦ νόμου ἐφύλαττε, σωφροσύνην, λέγω, ἐγκράτειαν, ταπείνωσιν καὶ τὰ αὐτῶν συνακόλουθα.

Ἀφοῦ ἐτελεύτησαν οἱ γονεῖς του, ἔμεινεν ἐλεύθερος ἀπὸ πᾶν ἐμπόδιον καὶ σπουδάζων ἐπιμελῶς τὴν ἔξω σοφίαν, ἐσοφίσθη μᾶλλον ἀπὸ τὴν ἄνωθεν καὶ ἐγνώρισεν ὡς ὁ Ἀβραάμ, ὅτι ἐὰν τὰ αἰσθητὰ καὶ ὁρώμενα πράγματα ἔχουσι τοσαύτην εὐαρμοστίαν καὶ σύνεσιν, πόσην θὰ ἔχουν ἐκεῖνα τὰ ἄφθαρτα καὶ ἀόρατα, καὶ ὡς πεπαιδευμένος εἰς πᾶσαν σοφίαν τῶν Ἑλλήνων καὶ τῶν Αἰγυπτίων ἠννόησε τὸ ἀσύμφωνον τῶν δογμάτων αὐτῶν· ὅθεν γίνεται μαθητὴς τοῦ Εὐαγγελίου καὶ πρὸ τοῦ νὰ ἀναγεννηθῇ μὲ τὸ ἅγιον Βάπτισμα διῆγε βίον ἐνάρετον καὶ πολιτείαν ἀμώμητον. Ἦτο δὲ τότε εἰς τὴν Ἀλεξάνδρειαν τῆς Αἰγύπτου, εἰς τὴν ὁποίαν διέτριβον ὅσοι ἐποθοῦσαν νὰ μάθουν φιλοσοφίαν ἢ ἰατρικὴν ἢ ἄλλην ἐπιστήμην. Οἱ δὲ συμμαθηταὶ αὐτοῦ ἠρεθίζοντο καὶ ἐφθόνουν, βλέποντες εἰς ἕνα νέον τοσαύτην σωφροσύνην καὶ κοσμιότητα καὶ νὰ ὑπερβαίνῃ εἰς τὴν θαυμασίαν πολιτείαν τοὺς γέροντας. Λοιπὸν ἐπαρακίνησαν πόρνην τινὰ ὡραίαν, ὑποσχεθέντες νὰ τῆς δώσουν ποσότητά τινα ἀργυρίων, ἐὰν διαβάλῃ αὐτὸν ὅτι τὴν ἐμόλυνεν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Νεοκαισάρεια εἶναι πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου, λέγεται δὲ νῦν ὑπὸ τῶν Τούρκων Νικσὰρ καὶ ὑπάγεται εἰς τὸ βιλαέτιον τοῦ Τοκάτ. Εἶναι ἐκτισμένη παρὰ τὰς ὄχθας τοῦ ποταμοῦ Λύκου (τουρκιστὶ Κελκὶτ Ἰρμὰκ) καὶ ἀπέχει ἀπὸ τῆς Μαύρης Θαλάσσης περὶ τὰ 60 χιλιόμετρα. Ἡ Νεοκαισάρεια ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς τὴν θέσιν τῶν ἀρχαίων Καβείρων καὶ διετέλεσε πρωτεύουσα τοῦ Πολεμωνιακοῦ Πόντου. Ἐν αὐτῇ συνῆλθε κατὰ τὸ ἔτος 315 τοπικὴ Σύνοδος προπαρασκευαστικὴ τῆς ἐν Νικαίᾳ Ἁγίας Αʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἀπέχει περὶ τὰ 260 χλμ. πρὸς βορρᾶν τῆς Καισαρείας τῆς Μεγάλης Καππαδοκίας καὶ 365 χλμ. βορειοανατολικῶς τῆς Ἀγκύρας. Μεταξὺ Νεοκαισαρείας καὶ Τοκὰτ εὑρίσκονται τὰ Κόμανα, περὶ ὧν βλέπε καὶ ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 434.

[2] Ἀμάσεια, ἀρχαία πόλις τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου κειμένη ἐπὶ τοῦ Ἴριος ποταμοῦ (Γεσὶλ Ἰρμάκ). Ἡ Μητρόπολις Ἀμασείας ἐπὶ Τουρκοκρατίας καὶ μέχρι τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς ἦτο ἡ μεγαλυτέρα εἰς ἔκτασιν Μητρόπολις τοῦ Οἰκουμενικοῦ θρόνου, ἔχουσα τὴν ἕδραν της ἐν Ἀμισῷ. Ἡ Ἀμάσεια συγκαταλέγει μεταξὺ τῶν πρώτων πόλεων, αἵτινες ἐδέχθησαν τὸν Χριστιανισμὸν διὰ τοῦ ἐν αὐτῇ κηρύγματος τόν Ἀποστόλων Ἀνδρέου καὶ Πέτρου. Ἐν αὐτῇ ἐμαρτύρησεν ὁ κατὰ τὴν ιϛʹ (16ην) Ἰουλίου ἑορταζόμενος Ἅγιος Ἱερομάρτυς Βασιλεὺς Ἐπίσκοπος Ἀμασείας. Βλέπε περὶ τούτου εἰς Τόμον Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»

[3] Ἡ οὕτω πως γενομένη χειροτονία αὕτη οὐδαμῶς δύναται ἵνα χρησιμεύσῃ σήμερον ὡς παράδειγμα πρὸς μίμησιν διότι αὕτη ἐτελέσθη παρὰ καὶ τὴν τότε κοινὴν τῆς Ἐκκλησίας συνήθειαν, μόνην δὲ ὑπὲρ αὐτῆς συνηγορίαν ἔχει τὸ ὅτι ἐτελέσθη πρὸ τῆς διατυπώσεως τῶν θείων καὶ ἱερῶν Κανόνων ὑπὸ τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν καὶ Τοπικῶν Συνόδων, δι’ ὧν διετάχθη ὁ τρόπος τῆς τελέσεως τῶν χειροτονιῶν. Ἡ παράβασις τῶν Κανόνων αὐτῶν συνεπάγεται καθαίρεσιν, παρομοία δὲ περίπτωσις οὐδὲ κἂν ὅλως ὡς χειροτονία λογίζεται.

[4] Βλέπε περὶ Κομάνων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 434.

[5] Ταῦτα γράφει ὁ μεταφράσας τὸν Βίον τοῦτον ἱερὸς Ἀγάπιος ὁ Κρής.