Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ τοῦ Θαυματουργοῦ, τοῦ ἐν τῇ ἐν Πάτμῳ Ἱερᾷ Μονῇ Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου ἀσκήσαντος, ἐν ᾗ καὶ τὸ τίμιον αὐτοῦ ἀπόκειται Λείψανον.

ΕΙΚΟΝΑ
Μεταβυζαντινὴ φορητὴ εἰκὼν τοῦ ΙZʹ αἰῶνος,
εὐρισκομένη ἐν τῇ Ἱ. Μονῇ Ἁγίου Ἰωάννου ἐν Πάτμῳ.

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ὁ τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ θαυμαστὸς καὶ γνήσιος δοῦλος κατήγετο ἀπὸ τὰ περίχωρα τῆς ἐν Βιθυνίᾳ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας λαμπρᾶς καὶ περιφανοῦς πόλεως Νικαίας, εἰς τὴν ὁποίαν ἐγεννήθη κατὰ τοὺς τελευταίους χρόνους τῆς βασιλείας τοῦ αὐτοκράτορος Βασιλείου Β’ τοῦ Βουλγαροκτόνου (976-1025) [1]. Οἱ γονεῖς αὐτοῦ ἦσαν εὐσεβεῖς καὶ Ὀρθόδοξοι καὶ ἐκαλοῦντο ὁ μὲν πατὴρ Θεόδωρος, ἡ δὲ μήτηρ Ἄννα, οἵτινες, ἀφοῦ τὸν ἐγέννησαν, ὠνόμασαν αὐτὸν κατὰ τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, Ἰωάννην. Ὅταν ἐνηλικιώθη, τὸν ἐξεπαίδευσαν εἰς τὰ ἱερὰ γράμματα καὶ εἰς ὀλίγον καιρὸν ἀπέκτησε πολλὴν μάθησιν, ὡς γνωστικὸς φύσει καὶ ἀπὸ θείαν Χάριν φωτισθείς. Διότι, προβλέπων ὁ Κύριος τὴν μέλλουσαν ἀρετὴν τοῦ παιδός, τὸν ἐφώτισεν. Ὅθεν ἀναγινώσκων τὰς θείας Γραφὰς συχνάκις, κατεφρόνει τὰ παρόντα ἀγαθὰ ὡς φθαρτὰ καὶ μάταια καὶ ἐπεθύμει τὰ ἀληθινὰ καὶ αἰώνια.

Οἱ δὲ γονεῖς του, βλέποντες τὴν πολλὴν εὐλάβειαν τοῦ νέου καὶ ὅτι ἐπεθύμει νὰ γίνῃ Μοναχός, ἔσπευσαν καὶ μὴ θέλοντα νὰ τὸν ἀρραβωνίσουν μετά τινος νέας, διότι ἐπόθουν νὰ ἴδουν κληρονομίαν ἀπὸ αὐτόν. Ἀλλ’ ὁ καλὸς νεανίας πρὶν νὰ εὐλογηθῇ καὶ ὑπὸ Ἱερέως ὁ ἀρραβὼν ἔφυγεν, ὡς σοφώτατος κρυφὰ ἀπὸ τοὺς γονεῖς του καὶ καθὼς ἦτο κεκρυμμένος ἤκουσε φωνὴν ἄνωθεν λέγουσαν εἰς αὐτόν· «Φύγε ἀπὸ τοὺς συγγενεῖς σου καὶ ἐλθὲ εἰς τὸν τόπον τὸν ὁποῖον θὰ σοῦ δείξω, πρὸς σωτηρίαν σου». Ὑπακούσας λοιπὸν ὁ νέος τῷ καλέσαντι, ἔφυγεν ἀπὸ τὴν πατρίδα του, συναντήσας δὲ ἐνάρετόν τινα ἄνδρα, μετέβησαν ὁμοῦ εἰς τὸν Ὄλυμπον [2]. Τὸ ὄρος τοῦτο εἶναι πλησίον εἰς τὴν Προῦσαν, τόπος δι’ ἐρημίτας ἁρμόδιος καὶ ἔχει παλαιόθεν πολλὰ κελλία καὶ Μοναστήρια. Ἐκεῖ, εὑρὼν δοῦλον τινὰ τοῦ Θεοῦ γέροντα κατὰ τὴν ἡλικίαν, ἐπιτήδειον εἰς τὰ γράμματα, ἔμπειρον εἰς τὰ θεῖα βάθη τοῦ πνεύματος καὶ κατὰ πολὺ ἐνάρετον, ἔγινε μαθητής του. Οὗτος ὁ καλὸς ἄνθρωπος, κουρεύσας αὐτόν, ἐνέδυσε διὰ τοῦ Μοναχικοῦ Σχήματος, ὀνομάσας αὐτὸν Χριστόδουλον ὡς δοῦλον Θεοῦ γνησιώτατον καὶ τὸν ἐδίδασκεν ἀνὰ πᾶσαν ὥραν τὴν ἀκρίβειαν τῆς μοναδικῆς πολιτείας. Τοῦτον ἐμιμεῖτο ἐπίσης ὁ νέος, ὅσον ἠδύνατο, βασανίζων τὴν σάρκα μὲ νηστείας, ἀγρυπνίας, ὅλην τὴν νύκτα προσευχόμενος καὶ ὑμνολογῶν τὸν Θεόν. Μετὰ τρεῖς χρόνους ἐτελεύτησεν ὁ Γέροντάς του, ὁ δὲ νέος ἔμεινε μόνος, περίλυπος καὶ ὀδυρόμενος εἰς τὴν ἐρημίαν καὶ μόνωσιν. Φοβούμενος δὲ μήπως μάθουν τοῦτο οἱ γονεῖς του καὶ ὑπάγουν νὰ τὸν πάρουν μὲ κολακείας ἢ διὰ τῆς βίας, ὡς καὶ πρότερον, ὅτε τὸν ἠρραβώνισαν χωρὶς τὴν θέλησίν του, ἔφυγεν ἀπὸ ἐκεῖ καὶ μετέβη εἰς τὴν Ρώμην, ἵνα προσκυνήσῃ τὰ ἱερὰ Λείψανα τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων.


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὰ σῳζόμενα κείμενα δὲν σημειοῦται ὁ χρόνος τῆς γεννήσεως τοῦ Ὁσίου. Ἐκ τῆς περιγραφῆς τοῦ Βίου καὶ τῶν σωζομένων στοιχείων προκύπτει ὅτι ἐγεννήθη περὶ τὸ ἔτος 1020.

[2] Περὶ τοῦ Ὀλύμπου τούτου βλέπε ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου τοῦ Νέου, τῇ ιεʹ (15ῃ) τοῦ μηνὸς Οκτωβρίου.

[3] Περὶ τοῦ Λάτρου βλέπε ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ ΙΒʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ὁσίου Παύλου τοῦ Νέου, τῇ ιεʹ (15ῃ) τοῦ μηνὸς Δεκεμβρίου.

[4] Ἤτοι Μανιχαῖοι. Οἱ Μανιχαῖοι ἦσαν αἱρετικοὶ τοῦ 3ου μ.Χ. αἰῶνος, τὴν αἵρεσιν δὲ ταύτην ἵδρυσεν ὁ Πέρσης Μάνης ἢ Μανιχαῖος (ἐξ οὗ καὶ τὸ ὄνομα ἔφερον), ἀναμείξας εἰς τὴν χριστιανικὴν διδασκαλίαν στοιχεῖα ἐκ τοῦ Παρσισμοῦ (θρησκείας τῶν ἀπογόνων τῶν ἀρχαίων Περσῶν) καὶ τοῦ Βουδδισμοῦ.

[5] Νικόλαος Γʹ ὁ Κυρδινιάτης (1084-1111).

[6] Στρόβιλος· Βυζαντινὴ πόλις τῆς Λυκίας χρησιμοποιηθεῖσα ὡς ναυτικὴ βάσις τῆς Αὐτοκρατορίας εἰς τὰς κατὰ τὸν ΙΓʹ αἰῶνα ἐπιχειρήσεις κατὰ τῶν Τούρκων.

[7] Πάτμος· Ἑλληνικὴ νῆσος τοῦ Αἰγαίου Πελάγους ἀνήκουσα εἰς τὸ συγκρότημα τῆς Δωδεκανήσου, κειμένη νοτίως τῆς Σάμου, βορειοδυτικῶς τῆς Λέρου καὶ νοτιοανατολικῶς τῆς Ἰκαρίας, ἀπέχουσα δὲ τῆς πλησιεστέρας Μικρασιατικῆς ἀκτῆς περὶ τὰ 43 χ.λ.μ. Εἶναι μικρὰ σχετικῶς νῆσος, ἧς τὸ μέγιστον μῆκος εἶναι 15 περίπου χ.λ.μ. τὸ δὲ μέγιστον πλάτος 9 χ.λ.μ. Ἡ Πάτμος, κατέστη ὀνομαστὴ ἀπὸ τῆς ἐν αὐτῇ ἐξορίας τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου καὶ τῆς ἐκεῖσε συγγραφῆς τοῦ κατ’ αὐτὸν Ἱεροῦ Εὐαγγελίου.

[8] Τὰ περὶ τῆς ἐν Πάτμῳ συγγραφῆς τοῦ θείου καὶ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου καὶ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου βλέπε εἰς τὴν μνήμην του τῇ κϛʹ (26ῃ) τοῦ μηνὸς Σεπτεμβρίου ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἐν Κεφαλαίῳ ΚΑʹ τῶν «Περιόδων» καὶ ταῖς ἐκεῖ ὑποσημειώσεσιν.

[9] Ζαγορά· ὡραιοτάτη κωμόπολις τῆς ἐπαρχίας Βόλου, ἐπὶ τῆς ἀνατολικῆς πλευρᾶς τοῦ ὄρους Πηλίου, πρὸς τὴν θάλασσαν τοῦ Αἰγαίου. Ὄρος δὲ τῆς Ζαγορᾶς ὀνομάζει ἐνταῦθα ὁ συγγραφεὺς τὸ ὄρος Πήλιον, ὀνομαστὸν διὰ τὰς φυσικὰς καλλονάς του, μάλιστα τὰς τοιαύτας τῆς δυτικῆς πλευρᾶς, πρὸς τὸν Παγασητικὸν κόλπον. Ἐπὶ τοῦ Πηλίου ἤκμαζεν ἐπί τῆς Βυζαντινῆς ἐποχῆς ὁ Μοναχισμός.

[10] Βλέπε Λουκ. ιʹ 33-35.

[11] Ἴκτερος, κοινῶς χρυσή, ἀσθένεια τοῦ ἥπατος, ἐξ ἧς ὁ πάσχων ἐμφανίζει κιτρίνην χρῶσιν τοῦ δέρματος συνεπείᾳ ἀναμίξεως στοιχείων τῆς χολῆς ἐντὸς τοῦ κυκλοφοροῦντος πλάσματος τοῦ αἵματος.

[12] Πρόκειται περὶ τοῦ ἡγεμόνος τῶν Νορμανδῶν Ροβέρτου Γυϊσκάρδου, ὅστις ὁρμηθεὶς ἐκ τῆς Κάτω Ἰταλίας πολλὰ κακὰ ἐπροξένησεν εἰς τὴν Αὐτοκρατορίαν, πολλοὶ δὲ καὶ σκληροὶ ἀγῶνες ἀπῃτήθησαν, ἵνα δυνηθῇ τελικῶς νὰ καταβάλῃ αὐτὸν ὁ Ἀλέξιος.

[13] Εὕριπος ὠνομάζετο κατ’ ἐκείνους τοὺς χρόνους ἡ νῆσος Εὔβοια φέρουσα τὸ ὄνομα ἀπὸ τοῦ περιωνύμου πορθμοῦ τοῦ Εὐρίπου, τοῦ παγκοσμίως γνωστοῦ διὰ τὸ ἐν αὐτῷ παλλιρροϊκὸν φαινόμενον, ἐτυμολογεῖται δὲ ἡ λέξις ἐκ τοῦ «Εὖ» καὶ τοῦ «ριπή».

[14] Ἔκειντο δὲ αὗται ἐκεῖ ὅπου ἡ σημερινὴ κωμόπολις Λίμνη, τῆς ἐπαρχίας Χαλκίδος τῆς Εὐβοίας, ἐπὶ τοῦ βορείου Εὐβοϊκοῦ.

[15] Τὸ ἔτος τῆς κοιμήσεως τοῦ Ὁσίου δὲν σημειοῦται ἐνταῦθα. Οἱ περὶ τὸ θέμα τοῦτο ἀσχοληθέντες ἁγιολόγοι τοποθετοῦν ταύτην μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1093-1100. Τοῦτο δὲ διότι ἡ μὲν διαθήκη τοῦ Ὁσίου φέρει χρονολογίαν 1093, ὁ δὲ Βιογράφος αὐτοῦ Μητροπολίτης Ρόδου Ἰωάννης ἀπῆλθε πρὸς Κύριον ἐν ἔτει 1100. Συνεπῶς κατὰ τὸ διάστημα τοῦτο ἐκοιμήθη ὁ Ὅσιος. Πιθανώτερον δὲ ἐκ τῶν ἐτῶν τούτων ἡμεῖς νομίζομεν τὸ ἔτος 1094, ἤτοι ὀλίγους μῆνας μετὰ τὴν σύνταξιν τῆς διαθήκης.