Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ τὰ λοιπὰ τοῦ Βίου, ὑπὸ Πολυβίου Ἐπισκόπου πόλεως Ρινοκούρων.

Εὐθὺς τότε, ὤ τοῦ θαύματος! ἀνέβλεψαν καὶ οἱ τρεῖς καὶ τρέχοντες ἦλθον καὶ προσεκύνησαν τὸ τίμιον Λείψανον τοῦ Ἁγίου, εὐχαριστοῦντες αὐτὸν καὶ διηγούμενοι τὸ τελεσθὲν θαῦμα. Τοῦτο ἀκούσαντες ἅπαντες ἐδόξαζον τὸν Θεόν, τὸν δωρίζοντα τοιαῦτα θαυμάσια εἰς τοὺς ἀξίους δούλους Αὐτοῦ.

Ἐγὼ δὲ ἐπὶ ἑπτὰ ἡμέρας παρέμεινα ἐντὸς τῆς Ἐκκλησίας, παρὰ τὸ ἅγιον Λείψανον, ἀλλὰ δὲν ἦτο ἀκόμη δυνατὸν νὰ τὸ ἐνταφιάσωμεν λόγῳ τοῦ πλήθους τῶν ἀνθρώπων, οἵτινες προσήρχοντο πρὸς προσκύνησιν αὐτοῦ. Κατὰ δὲ τὴν ὀγδόην ἡμέραν ἀπεχωρίσθην τοῦ ἁγίου Λειψάνου μὲ μεγάλην λύπην ἐν τῇ καρδίᾳ μου καὶ διὰ νὰ μὴ παρακούσω τὴν ἐντολὴν τοῦ Ἁγίου εἰσῆλθον εἰς πλοῖον καὶ ἔφθασα εἰς τὴν Αἴγυπτον. Ἀναβὰς δὲ εἰς τὴν ἄνω Θηβαῖδα παρέμεινα ἐκεῖ ἕνα χρόνον. Κατελθὼν δὲ ὁ μέγας Ἡρακλείων, ὁ ἐξουσιαστὴς τῆς Αἰγύπτου, εἰς τὴν πόλιν τῶν Ρινοκούρων, διότι ἐκεῖ κατῴκει, καὶ μαθὼν ὅτι εἶμαι μαθητὴς τοῦ Ἁγίου Ἐπιφανίου, ἔστειλε στρατιώτας, οἵτινες ἐξαίφνης μὲ ἥρπασαν καὶ μὲ ὡδήγησαν, ἂν καὶ μὴ θέλοντα, εἰς τὰ Ρινόκουρα.

Ἐκεῖ ἦσαν συνηγμένοι οἱ Ἐπίσκοποι, ἵνα ἐκλέξουν Ἐπίσκοπον διὰ τὴν Ἐκκλησίαν, ἐπειδὴ τότε ἐχήρευεν ὁ θρόνος τῆς Ἐπισκοπῆς τῆς πόλεως ταύτης. Ἐχειροτόνησαν λοιπὸν ἐμὲ Ἐπίσκοπον τῆς Ἐκκλησίας τῶν Ρινοκούρων. Ἀφοῦ δὲ παρῆλθεν ὀλίγος καιρός ἀπέστειλα εἰς τὴν Κύπρον τὸν τίμιον Διάκονον Κάλλιππον, διὰ τοῦ ὁποίου καὶ ἔμαθον ποίαν ἡμέραν καὶ εἰς ποῖον τόπον ἐτάφη τὸ τίμιον Λείψανον τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Ἐπιφανίου, οὗ ταῖς ἁγίαις πρεσβείαις ἀξιωθείημεν καὶ ἡμεῖς τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ἀμήν.

                 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Παράβαλε καὶ Λευιτικὸν ιθʹ 15.

[2] Οἱ Οὐαλεντινιανοὶ ἦσαν αἱρετικοὶ λαβόντες τὸ ὄνομα ἀπὸ τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς αἱρέσεως αὐτῶν Οὐαλεντίνου. Ὁ Οὐαλεντῖνος αὐτὸς ἦτο Ἀλεξανδρεύς, δράσας ἐν Ἀλεξανδρείᾳ καὶ ἐν Ρώμῃ καὶ ἀποθανὼν ἐν Κύπρῳ κατὰ τὸ βʹ ἥμισυ τοῦ Βʹ αἰῶνος. Ἡ ὑπ’ αὐτοῦ ἀναπτυχθεῖσα αἱρετικὴ διδασκαλία, παραπλήσιος οὖσα τῆς αἱρέσεως τῶν λεγομένων Γνωστικῶν, ἔσχεν ὀπαδοὺς μέχρι καὶ αὐτῶν ἔτι τῶν ἡμερῶν τοῦ Ἁγίου Ἐπιφανίου, ὅτε διὰ τῆς τούτου καὶ τῆς καθόλου Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐπιπόνου διδασκαλίας ἐξησθένησε καὶ τελικῶς παντελῶς ἐξέλιπεν.

[3] Ἅπαντες οἱ αἱρετικοὶ οὗτοι, πλὴν τοῦ Σαβελλίου, ἀπετέλουν διαφόρους ὁμάδας τῶν λεγομένων Γνωστικῶν, οἵτινες καὶ ἄλλους, πλὴν τοῦ ἑνὸς καὶ μόνου, ἀγαθοὺς καὶ κακοὺς Θεοὺς δογματίζοντες, ἔδρασαν κατὰ τοὺς τέσσαρας πρώτους αἰῶνας τοῦ Χριστιανισμοῦ. Ὁ Σαβέλλιος ὑπῆρξεν ἀντίπαλος τῶν Γνωστικῶν, περιέπεσεν ὅμως εἰς ἀντίθετον αἵρεσιν, ἕνα μὲν Θεὸν δογματίζων, ἀρνούμενος ὅμως τὰ τρία αὐτοῦ πρόσωπα.

[4] Βλέπε περὶ τούτου ἐν τῇ Γʹ Βασιλειῶν, κεφάλαιον κʹ (20όν).

[5] Κατ’ ἄλλους ἀκριβεστέρους ὑπολογισμούς, ὁ Ἅγιος ἀπῆλθε πρὸς Κύριον ἐνενηκοντούτης περίπου.