Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΕΡΜΑΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

Ἀποθανόντος τοῦ ἀσεβοῦς Λέοντος τοῦ Ἰσαύρου, ἐβασίλευσε τὸ κακὸν κύημα, ὁ υἱὸς αὐτοῦ Κωνσταντῖνος Ε’ ὁ Κοπρώνυμος. Αὐτὸν ἐξώσας ὁ γαμβρὸς αὐτοῦ Ἀρτάβασδος ἐβασίλευσεν ἀντ’ αὐτοῦ δύο χρόνους, ὁ δὲ Πατριάρχης Ἀναστάσιος ἔστεψεν αὐτὸν βασιλέα. Ἐξ αὐτοῦ τοῦ γεγονότος ἠκολούθησεν ἐμφύλιος πόλεμος, κατὰ τὸν ὁποῖον, νικηθεὶς ὁ Ἀρτάβασδος ὁμοῦ μὲ τοὺς δύο υἱούς του, ἐτυφλώθη καὶ ἐγένετο πάλιν ἐξουσιαστὴς τῆς βασιλείας ὁ Κοπρώνυμος. Τὸν δὲ Πατριάρχην Ἀναστάσιον, ὡς συμφωνήσαντα μετὰ τοῦ Ἀρταβάσδου, ἐπρόσταξεν ὁ βασιλεὺς νὰ δείρουν γυμνὸν ἔμπροσθεν τοῦ λαοῦ, ἀφοῦ δὲ τοῦτο ἐγένετο, ἐκάθισαν αὐτὸν ἐπὶ ὄνου μὲ τὸ πρόσωπον πρὸς τὰ ὄπισθεν καὶ τὸν ἐθεάτριζον εἰς ὅλην τὴν πόλιν. Τότε ἐπηλήθευσεν ἡ προφητεία τοῦ Ἁγίου, προειπόντος· «Μὴ βιάζεσαι, διότι ἔρχεται ἡ ὥρα, κατὰ τὴν ὁποίαν μέλλουν νὰ σὲ σύρουν μὲ βίαν δημοσίως εἰς τὸ Δίππιον». Καὶ πράγματι, οὕτως ὠνομάζετο ὁ τόπος εἰς τὸν ὁποῖον ἐθεάτρισεν αὐτὸν ὁ Κοπρώνυμος. Ἔλαβε δὲ καὶ κακὸν τέλος, διὰ τὰς βλασφημίας τὰς ὁποίας ἐξεστόμισε κατὰ τῶν ἁγίων Εἰκόνων καὶ τοῦ Γέροντος αὐτοῦ, διότι, πεσὼν εἰς τὴν ἀσθένειαν τὴν λεγομένην χορδαψός [7], ἐξήμεσε κόπρον ἐκ τοῦ στόματός του, μετὰ τῆς κόπρου δὲ ἀπέρριψε καὶ τὴν ἀθλίαν αὐτοῦ ψυχήν.

Ὁ δὲ Ἅγιος Γερμανὸς ἔζησεν ἐν ἡσυχίᾳ ἀρκετὸν καιρόν, καταλιπὼν πλεῖστα συγγράμματα. Ἔγραψε δὲ καὶ λόγον διηγηματικὸν πρὸς Ἄνθιμον Διάκονον, περὶ τῶν μέχρι τῶν χρόνων αὐτοῦ γενομένων Συνόδων καὶ ἄλλα τινὰ ἔργα μεταξὺ τῶν ὁποίων εἶναι καὶ διάφορα ὑμνολογικά, εἰς τὰς μεγάλας Δεσποτικὰς καὶ Θεομητορικὰς ἑορτὰς καὶ εἰς μνήμας Ἁγίων τινῶν, ἤτοι στιχηρὰ εἰς τὰ ἑσπέρια, τὰς λιτὰς καὶ τοὺς αἴνους, ὡς καὶ λόγους πανηγυρικοὺς εἰς τινας ἑορτάς. Εὑρίσκονται δὲ καὶ εἰς τὴν Σλαβονικὴν γλῶσσαν στίχοι κάλλιστοι καὶ κατανυκτικώτατοι, δακρύων ἀφθόνων πρόξενοι διὰ τοὺς θέλοντας ἀδιαλείπτως νὰ πενθοῦσι διὰ τὰς ἁμαρτίας των [8]. Ζήσας δὲ ἔτη ἐνενήκοντα, ἐξ ὧν ἐπατριάρχευσε γρόνους δέκα τέσσαρας, μῆνας πέντε καὶ ἡμέρας ἑπτά, ἀνεπαύθη ἐν Κυρίῳ περὶ τὸ ἔτος ψμ’ (740). Τὸ δὲ ἅγιον αὐτοῦ Λείψανον ὄχι μόνον ὅτε ἐφέρετο διὰ νὰ ἐνταφιασθῇ ἠλευθέρωσε πολλοὺς ἀπὸ διαφόρους ἀσθενείας, ἀλλὰ καὶ μετὰ τὸν ἐνταφιασμὸν αὐτοῦ ἀναβρύει καθ’ ἑκάστην ἰατρείας εἰς τοὺς μετὰ πίστεως πρὸς αὐτὸ προσερχομένους. Ἐνεταφιάσθη δὲ εἰς τὸ εὐαγὲς Μοναστήριον τῆς Κώρας. Οὗ ταῖς πρεσβείαις τύχοιμεν τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ἀμήν.

               

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς καὶ Ὁμολογητὴς Στέφανος, ὅστις ἑορτάζεται τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ιϛʹ (16ην) Αὐγούστου, ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Βλέπε περὶ ταύτης εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Ἰουλίου, ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] Περὶ τούτου, ὡς καὶ περὶ τοῦ ποῖαι εἶναι αἱ ὑπὸ τοῦ θείου Λουκᾶ ποιηθεῖσαι ἱεραὶ Εἰκόνες, βλέπε εἰς τὴν ιηʹ (18ην) Ὀκτωβρίου, ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[5] Περὶ τοῦ θαύματος τούτου, τὸ ὁποῖον ἐξιστορεῖ ὁ Μέγας Ἀθανάσιος, βλέπε εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βαρυψαβᾶ, Σεπτεμβρίου ιʹ (10ην), ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Παρὰ τὸν πάνσεπτον Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας ἦτο ἡ περίφημος Βιβλιοθήκη ἥτις, ὡς λέγεται, περιεῖχε περὶ τὰς ἑπτακοσίας χιλιάδας βιβλίων. Ἐντὸς τῆς Βιβλιοθήκης ταύτης ὑπῆρχον καὶ δώδεκα σχολαί, εἰς τὰς ὁποίας ἐδίδασκον δώδεκα σοφοὶ διδάσκαλοι, οἱ ὁποῖοι, κατὰ μίμησιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Δώδεκα Ἁγίων Ἀποστόλων, ἦσαν μαθηταὶ τοῦ πρώτου διδασκάλου, ὅστις διέμενεν ἐκεῖ, ἐντὸς οἰκίας βασιλικῆς καὶ ἐλέγετο Οἰκουμενικὸς Διδάσκαλος. Ἐλάμβανε δὲ οὗτος τὸ ὀφφίκιον καὶ τὴν τιμὴν ταύτην παρὰ τοῦ βασιλέως μὲ τὴν εὐλογίαν τοῦ Πατριάρχου. Τοῦτον λοιπὸν τὸν διδάσκαλον ἐκάλεσεν ὁ βασιλεύς.

[7] Χορδαψός· εἶδος εἰλεοῦ, πάθησις τῶν ἐντέρων, ἀπόφραξις, συστροφή.

[8] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Γερμανὸν ἀνήκει καὶ ἡ φρικτὴ περὶ Μετανοίας διήγησις, ἡ περιληφθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου εἰς τὸ «Νέον Ἐκλόγιον», ἥτις ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ» φέρεται ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Ἀμφιλοχίου (βλ. «Εὐεργετινόν», ἡμετέρα ἔκδοσις, βιβλ. Αʹ, ὑπόθ. Αʹ, ἀπόφθ. Εʹ).