Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΕΡΜΑΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

ΕΙΚΟΝΑ
Τοιχογραφία ἐκ τῆς Ἱ. Μονῆς Βαρλαὰμ Μετεώρων,
ἔργον τοῦ ἐκ Θηβῶν διασήμου ἁγιογράφου Φράγκου
Κατελάνου, ἀκμάσαντος κατὰ τὰ μέσα τοῦ ΙϚʹ αἰῶνος.

ΓΕΡΜΑΝΟΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν ἐγεννήθη ἐν Κωνσταντινουπόλει περὶ τὸ ἔτος χν’ (650) ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ βασιλέως Κώνσταντος τοῦ Β’ τοῦ βασιλεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη χμα’-χξη’ (641-668) ἐγγόνου ὄντος τοῦ βασιλέως Ἡρακλείου. Ὁ πατὴρ αὐτοῦ ἦτο κατὰ τὴν τάξιν πατρίκιος, δοξαζόμενος καὶ τιμώμενος ὑπὲρ πάντα ἄλλον ἐν τῇ βασιλικῆ αὐλῇ, Ἰουστινιανὸς τὸ ὄνομα, περιβόητος κατὰ τὴν ἀρετήν, ὁ ὁποῖος κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Ἡρακλείου (610-641) ἔλαβε πολλὰς δημοσίας ἐξουσίας· ὅθεν καὶ ἐθαύμαζον αὐτὸν διὰ τὴν εὐσέβειάν του καὶ τὴν ἀρετήν του ὅλοι οἰ ἄρχοντες τοῦ βασιλέως. Ὁ δὲ τοῦ Ἡρακλείου δισέγγονος Κωνσταντῖνος Δ’ ὁ Πωγωνᾶτος (668-685) φθονήσας αὐτὸν τὸν ἐθανάτωσε καὶ ἐδικαιολογεῖτο λέγων, ὅτι ἐβουλεύθη νὰ ἐπαναστατήσῃ κατὰ τῆς βασιλείας του.

Μετὰ τὸν φόνον τοῦ ἐξαιρέτου ἐκείνου συγκλητικοῦ, εὐθὺς ἐπρόσταξεν ὁ βασιλεὺς νὰ εὐνουχίσωσι τὸν υἱὸν αὐτοῦ, τοῦτον δηλαδὴ τὸν μακάριον Γερμανόν, ἂν καὶ εἶχεν ὑπερβῇ τὴν ἡλικίαν ἐκείνην κατὰ τὴν ὁποίαν ἦτο συνήθεια νὰ εὐνουχίζωνται. Κατόπιν δὲ καὶ Κληρικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας, διὰ προσταγῆς του, ἐψήφισαν αὐτόν. Τοῦτο δὲ ἔπραξεν ὁ Κωνσταντῖνος ὁ Πωγωνᾶτος, διὰ νὰ μὴ δυνηθῇ πλέον ὁ Γερμανὸς νὰ ἔλθῃ εἰς κοσμικὴν τάξιν καὶ εἰς τὸ πατρικὸν αὐτοῦ ὀφφίκιον, νὰ γίνῃ δηλαδὴ συγκλητικὸς καὶ νὰ ἐκδικηθῇ τὸ γένος τοῦ Πωγωνάτου διὰ τὸν φόνον τοῦ πατρός του.

Διαβιῶν ἐν τῷ Κληρικῷ τάγματι ὁ μακάριος Γερμανός, ἐπολιτεύετο ὡς Ἄγγελος Θεοῦ, ἐπειδὴ ἐμίσησε πᾶσαν προσπάθειαν καὶ ματαιότητα τοῦ κόσμου τούτου. Ὅθεν ἀφοσιωθεὶς εἰς τὴν μελέτην καὶ τὴν θεωρίαν τῶν θείων Γραφῶν καθὼς καὶ τὴν αἴνεσιν τοῦ Κυρίου ἐν τῷ στόματι αὐτοῦ διαρκῶς διατηρῶν, ἐγένετο δοχεῖον τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἐκεῖθεν δὲ ἤντλησε τὰ νάματα τῶν ζωηρῶν καὶ θεοπνεύστων διδαγμάτων, διὰ τῶν ὁποίων ἐπότιζε τὴν Ἐκκλησίαν τοῦ Χριστοῦ, χρηματίσας Ποιμὴν αὐτῆς καὶ Διδάσκαλος. Διὰ τοῦ παραδείγματος δὲ τῆς ἐναρέτου αὐτοῦ πολιτείας ἔλαμψεν ὡς λύχνος λαμπρότατος.

Καὶ πρῶτον μὲν ἐγένετο Ἐπίσκοπος Κυζίκου, ἠγωνίσθη δὲ τότε κατὰ τῆς αἱρέσεως τῶν Μονοθελητῶν, συνεργαζόμενος μετὰ τοῦ τότε ἁγιωτάτου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Κύρου (706-711), μετὰ τοῦ ὁποίου καὶ συνεξωρίσθη ὑπὸ τοῦ κακοδόξου βασιλέως Φιλιππικοῦ (711-713) τοῦ τυράννου καὶ διώκτου, ὅστις ταχέως ἠφανίσθη μετ’ ἤχου διὰ τὴν πολλήν του κακίαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς καὶ Ὁμολογητὴς Στέφανος, ὅστις ἑορτάζεται τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ιϛʹ (16ην) Αὐγούστου, ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Βλέπε περὶ ταύτης εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Ἰουλίου, ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] Περὶ τούτου, ὡς καὶ περὶ τοῦ ποῖαι εἶναι αἱ ὑπὸ τοῦ θείου Λουκᾶ ποιηθεῖσαι ἱεραὶ Εἰκόνες, βλέπε εἰς τὴν ιηʹ (18ην) Ὀκτωβρίου, ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[5] Περὶ τοῦ θαύματος τούτου, τὸ ὁποῖον ἐξιστορεῖ ὁ Μέγας Ἀθανάσιος, βλέπε εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βαρυψαβᾶ, Σεπτεμβρίου ιʹ (10ην), ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Παρὰ τὸν πάνσεπτον Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας ἦτο ἡ περίφημος Βιβλιοθήκη ἥτις, ὡς λέγεται, περιεῖχε περὶ τὰς ἑπτακοσίας χιλιάδας βιβλίων. Ἐντὸς τῆς Βιβλιοθήκης ταύτης ὑπῆρχον καὶ δώδεκα σχολαί, εἰς τὰς ὁποίας ἐδίδασκον δώδεκα σοφοὶ διδάσκαλοι, οἱ ὁποῖοι, κατὰ μίμησιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Δώδεκα Ἁγίων Ἀποστόλων, ἦσαν μαθηταὶ τοῦ πρώτου διδασκάλου, ὅστις διέμενεν ἐκεῖ, ἐντὸς οἰκίας βασιλικῆς καὶ ἐλέγετο Οἰκουμενικὸς Διδάσκαλος. Ἐλάμβανε δὲ οὗτος τὸ ὀφφίκιον καὶ τὴν τιμὴν ταύτην παρὰ τοῦ βασιλέως μὲ τὴν εὐλογίαν τοῦ Πατριάρχου. Τοῦτον λοιπὸν τὸν διδάσκαλον ἐκάλεσεν ὁ βασιλεύς.

[7] Χορδαψός· εἶδος εἰλεοῦ, πάθησις τῶν ἐντέρων, ἀπόφραξις, συστροφή.

[8] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Γερμανὸν ἀνήκει καὶ ἡ φρικτὴ περὶ Μετανοίας διήγησις, ἡ περιληφθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου εἰς τὸ «Νέον Ἐκλόγιον», ἥτις ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ» φέρεται ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Ἀμφιλοχίου (βλ. «Εὐεργετινόν», ἡμετέρα ἔκδοσις, βιβλ. Αʹ, ὑπόθ. Αʹ, ἀπόφθ. Εʹ).