Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΕΡΜΑΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

Ὁ δὲ Ἅγιος, ἀτενίσας πρὸς αὐτόν, εἶπε· «Μὴ βιάζεσαι, διότι ἔρχεται ἡ ὥρα, κατὰ τὴν ὁποίαν, δημοσίως προπηλακιζόμενον, μέλλουν νὰ σὲ σύρουν ἐπάνω εἰς τὸν ὄνον». Ἀλλ’ ὁ Ἀναστάσιος καὶ οἱ μετ’ αὐτοῦ, ἀκούσαντες τοῦτο, δὲν ἠννόησαν τὸ ὑπὸ τοῦ Ἁγίου λεχθέν. Ὕστερον δὲ ἐνεθυμήθησαν τοὺς λόγους τούτους, ὅταν τὸ λεχθὲν ἐπηλήθευσεν. Ὁ δὲ Ἅγιος Γερμανός, πολεμῶν ἀνδρείως μὲ τὴν μάχαιραν τοῦ Ἁγίος Πνεύματος, ἤτοι μὲ τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, ὡς καλὸς στοατιώτης τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, διὰ τὴν εὐσέβειαν καὶ τὴν τιμὴν τῶν ἁγίων Εἰκόνων, ἐφίμωσε τοὺς αἱρετικοὺς καὶ ἔλεγε ταῦτα μετὰ παρρησίας πρὸς τὸν βασιλέα:

«Δὲν ἁρμόζει εἰς σέ, ὦ βασιλεῦ, νὰ ὑψωθῇς, ἀπειθαρχῶν κατὰ τοῦ Θεοῦ καὶ Πλάστου σου, τοῦ δωρήσαντος εἰς σὲ τὴν ζωὴν καὶ τὴν βασιλείαν καί, καθὼς λέγει ό λόγος, κινεῖν σε τὰ ἀκίνητα. Οὔτε ἁρμόζει εἰς σὲ νὰ παραβαίνῃς τοὺς ὅρους τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ ὅσα αὐτοὶ ἐθέσπισαν καὶ ἔθεσαν ἀπὸ τοὺς παλαιοὺς καιρούς. Διότι ἐκ τῆς σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου καὶ ἐκ τῶν παναχράντων αἱμάτων τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου αἱ τῶν δαιμόνων θυσίαι κατηργήθησαν καὶ ἡ εἰδωλολατρία ἠφανίσθη. Τὸ δὲ ὁμοίωμα τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Χριστοῦ καὶ τῆς Αὐτὸν τεκούσης ἀφράστως, τὰ ὁποῖα γράφονται μὲ χρώματα εἰς τὰς Εἰκόνας, ὡς καὶ τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ αἱ ἱστορίαι, παρεδόθησαν εἰς ἡμᾶς ἐκ τῶν Ἁγίων Πατέρων καὶ Διδασκάλων τῆς Ἐκκλησίας ἵνα σεβώμεθα ταῦτα, καθὼς καὶ αὐτοὶ παρέλαβον παρὰ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, εἶναι δὲ τώρα ὑπὲρ τοὺς ἑπτακοσίους χρόνους, ἀφ’ ὅτου ὁ Κύριος ἡμῶν ἦλθε πρὸς ἡμᾶς, μὲ τὴν ἡμετέραν ἀνθρωπίνην εἰκόνα. Ὅθεν ἄνωθεν καὶ ἐξ ἀρχῆς ἔλαβεν ἡ Ἁγία Ἐκκλησία τὴν ἱστόρησιν τῶν ἁγίων Εἰκόνων καὶ τὴν σεβασμίαν προσκύνησιν αὐτῶν, ἀρχὴν λαβοῦσα ἐξ ἐκείνης τῆς ἀχειροποιήτου Εἰκόνος τοῦ Χριστοῦ, τὴν ὁποίαν μόνος του ὁ Σωτὴρ ἀπετύπωσεν εἰς τὸ μανδήλιον καὶ ἀπέστειλεν εἰς τὸν Αὔγαρον τὸν Ἐδεσσηνόν [2]. Ἔπειτα, μετὰ τὴν Ἀνάληψιν Αὐτοῦ, ἐκείνη ἡ γυνή, ἥτις, διὰ τῆς ψηλαφήσεως τῆς ἄκρας τοῦ ἱματίου Αὐτοῦ ἰατρεύθη ἀπὸ τὴν αἱμορραγίαν, ὡς σημεῖον εὐχαριστίας κατεσκεύασε τὸ ὁμοίωμα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐκ χαλκοῦ [3]. Μετέπειτα ὁ Ἅγιος Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς ἐζωγράφησε τρεῖς εἰκόνας τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ὅταν ἡ Θεοτόκος ἔζη ἀκόμη ἐπὶ τῆς γῆς, τὰς ὁποίας ὡς εἶδεν ἡ Παναγία Παρθένος εἶπεν ἐν χαρᾷ· «Ἡ χάρις τοῦ Υἱοῦ μου καὶ ἡ ἰδική μου ἂς εἶναι μετ’ αὐτῶν» [4].


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς καὶ Ὁμολογητὴς Στέφανος, ὅστις ἑορτάζεται τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ιϛʹ (16ην) Αὐγούστου, ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Βλέπε περὶ ταύτης εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Ἰουλίου, ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] Περὶ τούτου, ὡς καὶ περὶ τοῦ ποῖαι εἶναι αἱ ὑπὸ τοῦ θείου Λουκᾶ ποιηθεῖσαι ἱεραὶ Εἰκόνες, βλέπε εἰς τὴν ιηʹ (18ην) Ὀκτωβρίου, ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[5] Περὶ τοῦ θαύματος τούτου, τὸ ὁποῖον ἐξιστορεῖ ὁ Μέγας Ἀθανάσιος, βλέπε εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βαρυψαβᾶ, Σεπτεμβρίου ιʹ (10ην), ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Παρὰ τὸν πάνσεπτον Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας ἦτο ἡ περίφημος Βιβλιοθήκη ἥτις, ὡς λέγεται, περιεῖχε περὶ τὰς ἑπτακοσίας χιλιάδας βιβλίων. Ἐντὸς τῆς Βιβλιοθήκης ταύτης ὑπῆρχον καὶ δώδεκα σχολαί, εἰς τὰς ὁποίας ἐδίδασκον δώδεκα σοφοὶ διδάσκαλοι, οἱ ὁποῖοι, κατὰ μίμησιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Δώδεκα Ἁγίων Ἀποστόλων, ἦσαν μαθηταὶ τοῦ πρώτου διδασκάλου, ὅστις διέμενεν ἐκεῖ, ἐντὸς οἰκίας βασιλικῆς καὶ ἐλέγετο Οἰκουμενικὸς Διδάσκαλος. Ἐλάμβανε δὲ οὗτος τὸ ὀφφίκιον καὶ τὴν τιμὴν ταύτην παρὰ τοῦ βασιλέως μὲ τὴν εὐλογίαν τοῦ Πατριάρχου. Τοῦτον λοιπὸν τὸν διδάσκαλον ἐκάλεσεν ὁ βασιλεύς.

[7] Χορδαψός· εἶδος εἰλεοῦ, πάθησις τῶν ἐντέρων, ἀπόφραξις, συστροφή.

[8] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Γερμανὸν ἀνήκει καὶ ἡ φρικτὴ περὶ Μετανοίας διήγησις, ἡ περιληφθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου εἰς τὸ «Νέον Ἐκλόγιον», ἥτις ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ» φέρεται ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Ἀμφιλοχίου (βλ. «Εὐεργετινόν», ἡμετέρα ἔκδοσις, βιβλ. Αʹ, ὑπόθ. Αʹ, ἀπόφθ. Εʹ).