Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΕΡΜΑΝΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

Κατ’ αὐτοῦ ἀντέστη ἰσχυρῶς ὁ Ἅγιος Γερμανὸς μετὰ τῶν ἄλλων Ὀρθοδόξων Ἀρχιερέων, οἵτινες ἀπέδειξαν τὴν πλάνην τῆς φθοροποιοῦ ταύτης αἱρέσεως. Ἔστειλε δὲ ὁ Ἅγιος καὶ σοφοὺς ἄνδρας καὶ διδασκάλους πρὸς αὐτόν, ἵνα τὸν πληροφορήσωσιν. Ἄλλοτε πάλιν, ἐρχόμενος μόνος καὶ συνομιλῶν μετ’ αὐτοῦ, τὸν ἐνουθέτει νὰ σταματήσῃ τὴν κακίστην ταύτην αὐθαιρεσίαν. Ὅμως δὲν εἰσηκούτετο. Μίαν φορὰν δὲ εἶπε καὶ τοῦτο πρὸς τὸν βασιλέα· «Ἠκούσαμεν προφητείαν ἁγίου τινὸς ἀνδρός, ὅτι μέλλει νὰ βασιλεύσῃ εἷς βασιλεὺς ὀνόματι Κόνων καὶ ὅτι αὐτὸς θέλει ἐξεγερθῆ κατὰ τῶν ἁγίων Εἰκόνων». Ὁ δὲ βασιλεὺς ἀπεκρίθη· «Πράγματι, ἐγὼ εἶμαι ὁ Κόνων, ἐπειδὴ οὕτω μὲ ἐκάλουν τὰ παιδία τοῦ τόπου μας. Μέλλει λοιπὸν νὰ ἐπαληθεύσῃ ἡ προφητεία αὕτη εἰς τὴν βασιλείαν μου». Ὁ δὲ Ἅγιος Γερμανὸς ἀπεκρίθη πρὸς αὐτόν· «Οὐχί, δέσποτα, μὴ γένοιτο νὰ ἐκτελέσῃς τοιοῦτο κακὸν εἰς τὰς ἡμέρας τῆς ἐξουσίας σου. Διότι ὁ θέλων νὰ πράξῃ τοιαύτην κακίαν εἶναι ἀντίχριστος καὶ ἐχθρὸς τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Χριστοῦ. Ἐνθυμήσου, ὦ βασιλεῦ, τοὺς ὅρους τοὺς ὁποίους ὑπεσχέθης νὰ φυλάττῃς πρὶν λάβῃς τὴν βασιλείαν καὶ ὅτι ὡρκίσθης νὰ φυλάττῃς τὴν ἁγίαν Πίστιν ἡμῶν ἄμωμον, κατὰ τὴν παράδοσιν τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καὶ Θεοφόρων Πατέρων καὶ οὔτε νὰ ἀφαιρέσῃς τι οὔτε νὰ προσθέσῃς».

Ἀκούσας ὁ βασιλεὺς τοὺς λόγους τούτους τοῦ Ἁγίου, ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἐντροπιασθείς, ἐξ ἄλλου δὲ ὀργισθεὶς καὶ ζητῶν αἰτίαν νὰ ἀπομακρύνῃ τὸν Ἅγιον ἀπὸ τὸν θρόνον, ὄχι ὡς Ὁμολογητὴν τῆς ἀληθείας, ἀλλὰ μὲ τὴν συκοφαντίαν, ὅτι εἶναι ταραχοποιὸς καὶ πρόξενος σκανδάλων, εὗρε συνεργὸν εἰς τὸν κακόν του σκοπὸν μαθητήν τινα τοῦ Ἁγίου, Ἀναστάσιον ὀνόματι, τὴν τάξιν Πρεσβύτερον, κατὰ δὲ τὸν τρόπον δεύτερον Ἰούδαν καὶ αὐτὸν ἐψήφισεν ὁ βασιλεὺς Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως, μετὰ τὴν ἔξωσιν τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ. Ὁ Ἀναστάσιος τότε ὑπεσχέθη εἰς τὸν βασιλέα νὰ συμβοηθήσῃ εἰς τὴν κατάργησιν καὶ συντριβὴν τῶν ἁγίων Εἰκόνων. Ἐχθρεύετο δὲ ὁ Ἀναστάσιος τὸν Ἅγιον καὶ ἐβιάζετο νὰ γίνῃ Πατριάρχης καὶ νὰ καταλάβῃ τὸν θρόνον τοῦ Ἁγίου Χουσοστόμου καὶ πρὸ τῆς ἐξορίας τοῦ Ἁγίου.

Προβλέπων ὁ Ἅγιος τὴν κακὴν ἐπιθυμίαν τοῦ Ἀναστασίου, προεῖδε καὶ τὰ μέλλοντα νὰ συμβῶσιν εἰς αὐτόν, τὰ ὁποῖα καὶ προεῖπε. Διότι, μίαν ἡμέραν, ἐνῷ ὁ Ἅγιος εἰσήρχετο εἰς τὸ βασιλικὸν παλάτιον, ὁ Ἀναστάσιος, ἀκολουθῶν ὄπισθεν αὐτοῦ, ἐπάτησεν ὑπερηφάνως τὸ ἄκρον τοῦ ἐνδύματος αὐτοῦ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Ἅγιος Ὁσιομάρτυς καὶ Ὁμολογητὴς Στέφανος, ὅστις ἑορτάζεται τὴν κηʹ (28ην) Νοεμβρίου (βλέπε ἐν τόμῳ ΙΑʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ιϛʹ (16ην) Αὐγούστου, ἐν τόμῳ Ηʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Βλέπε περὶ ταύτης εἰς τὴν ιβʹ (12ην) Ἰουλίου, ἐν τόμῳ Ζʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[4] Περὶ τούτου, ὡς καὶ περὶ τοῦ ποῖαι εἶναι αἱ ὑπὸ τοῦ θείου Λουκᾶ ποιηθεῖσαι ἱεραὶ Εἰκόνες, βλέπε εἰς τὴν ιηʹ (18ην) Ὀκτωβρίου, ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[5] Περὶ τοῦ θαύματος τούτου, τὸ ὁποῖον ἐξιστορεῖ ὁ Μέγας Ἀθανάσιος, βλέπε εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ Συναξαρίου τοῦ Ἁγίου Μάρτυρος Βαρυψαβᾶ, Σεπτεμβρίου ιʹ (10ην), ἐν τόμῳ Θʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[6] Παρὰ τὸν πάνσεπτον Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας ἦτο ἡ περίφημος Βιβλιοθήκη ἥτις, ὡς λέγεται, περιεῖχε περὶ τὰς ἑπτακοσίας χιλιάδας βιβλίων. Ἐντὸς τῆς Βιβλιοθήκης ταύτης ὑπῆρχον καὶ δώδεκα σχολαί, εἰς τὰς ὁποίας ἐδίδασκον δώδεκα σοφοὶ διδάσκαλοι, οἱ ὁποῖοι, κατὰ μίμησιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Δώδεκα Ἁγίων Ἀποστόλων, ἦσαν μαθηταὶ τοῦ πρώτου διδασκάλου, ὅστις διέμενεν ἐκεῖ, ἐντὸς οἰκίας βασιλικῆς καὶ ἐλέγετο Οἰκουμενικὸς Διδάσκαλος. Ἐλάμβανε δὲ οὗτος τὸ ὀφφίκιον καὶ τὴν τιμὴν ταύτην παρὰ τοῦ βασιλέως μὲ τὴν εὐλογίαν τοῦ Πατριάρχου. Τοῦτον λοιπὸν τὸν διδάσκαλον ἐκάλεσεν ὁ βασιλεύς.

[7] Χορδαψός· εἶδος εἰλεοῦ, πάθησις τῶν ἐντέρων, ἀπόφραξις, συστροφή.

[8] Σημειοῦμεν ἐνταῦθα, ὅτι εἰς τὸν Ἅγιον τοῦτον Γερμανὸν ἀνήκει καὶ ἡ φρικτὴ περὶ Μετανοίας διήγησις, ἡ περιληφθεῖσα ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου εἰς τὸ «Νέον Ἐκλόγιον», ἥτις ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ» φέρεται ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ἁγίου Ἀμφιλοχίου (βλ. «Εὐεργετινόν», ἡμετέρα ἔκδοσις, βιβλ. Αʹ, ὑπόθ. Αʹ, ἀπόφθ. Εʹ).