Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ἀπόστολος Πέτρος ἐδίδαξεν αὐτὸν περὶ ὑπομονῆς, τὸν συνεβούλευσε δὲ νὰ μὴ λυπῆται, ἀλλὰ νὰ εἶναι καρτερικὸς καὶ νὰ ἀναμένῃ ἄνευ ἀμφιβολίας τὴν πραγματοποίησιν πάντων τῶν ὑπὸ τῆς Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς λαληθέντων καὶ ὅτι οὐδὲν ἐξ αὐτῶν θέλει ὑστερήσει· διότι ἂν καὶ ἡ γυνὴ μετὰ τοῦ παιδίου ἀπέθανον, ὅμως ζῶσιν ἐν Κυρίῳ· διότι ἡ πρὸς τὸν Θεὸν πίστις εἰς πάντα δύναται νὰ συνεργήσῃ. Διὰ τοιούτων πολλῶν παρακλητικῶν λόγων ἐδίδαξεν αὐτόν. Ἐπειδὴ δὲ ὁ ἄρχων ἔβαλε κατὰ νοῦν νὰ ἀναβῇ εἰς Ἱεροσόλυμα διὰ νὰ προσκυνήσῃ τὸν τάφον τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, συναπῆλθε μετ’ αὐτοῦ καὶ ὁ Ἀπόστολος Πέτρος, διὰ νὰ δείξῃ εἰς αὐτὸν πάντας τοὺς τόπους, ὅσους ἐπεριπάτησεν ὁ Κύριος, ἐκεῖ ὅπου ἐσταυρώθη, ἀπέθανεν, ἐτάφη, ἀνέστη καὶ ἀνελήφθη εἰς τοὺς οὐρανούς.

Παραμείνας λοιπὸν ὁ ἄρχων εἰς Ἱεροσόλυμα χρόνους δύο, καὶ μέλλων νὰ ἐπανέλθῃ εἰς τὴν πατρίδα αὐτοῦ, ἔλαβε παραγγελίαν παρὰ τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου, ἵνα βαπτισθῇ ὑπὸ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς. Ἐμβὰς δὲ εἰς τὸ πλοῖον, ἐνεθυμήθη πῶς ἐξῆλθεν ἐκ τῆς χώρας αὐτοῦ χαίρων καὶ ἀγαλλόμενος μετὰ τῆς συμβίας αὐτοῦ, πῶς δὲ τώρα ἐπανακάμπτει λυπούμενός τε καὶ στενοχωρούμενος διὰ τὴν στέρησιν αὐτῆς καὶ τοῦ παιδίου· ταῦτα δὲ συλλογιζόμενος, ἠβουλήθη νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸν τόπον εἰς τὸν ὁποῖον ἔθηκε τὰ λείψανα τῆς γυναικὸς καὶ τοῦ παιδίου αὐτοῦ, ἵνα κἂν λάβῃ ταῦτα πρὸς παρηγορίαν. Τὴν βουλὴν ταύτην ἐνέβαλεν εἰς αὐτὸν ὁ πολυεύσπλαγχνος Κύριος ἀφ’ ἑνὸς μὲν ἵνα παρηγορήσῃ αὐτόν, ἀφ’ ἑτέρου δέ, τὸ ὁποῖον εἶναι καὶ τὸ μεγαλύτερον, ἵνα δοξάσῃ τὴν Ἁγίαν Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν. Ὅταν λοιπὸν ἐπλησίαζαν εἰς τὸ ὄρος ἐκεῖνο, βλέπουσι παιδίον μικρὸν παῖζον εἰς τὴν θάλασσαν καὶ λίαν ἐθαύμασαν. Τὸ δὲ παιδίον ἰδὸν αὐτοὺς ἔφυγε καὶ εἰσῆλθεν εἰς τὸ σπήλαιον, εἰς τὸ ὁποῖον ἦτο ἡ μήτηρ αὐτοῦ.

Τότε εἰσελθόντες καὶ οἱ περὶ τὸν ἄρχοντα εἰς τὸ σπήλαιον, βλέπουσι τὴν γυναῖκα σώαν, κεκαλυμμενους ἔχουσαν τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτῆς, ὡσὰν νὰ ἐκοιμᾶτο, ἤρχισαν δὲ νὰ κλαίουν· ἀφυπνισθεῖσα τότε ἡ γυνὴ ἐνέπλησεν αὐτοὺς φόβου καὶ τρόμου. Ἤρχισε τότε ὁ ἄρχων νὰ ἐρωτᾷ αὐτὴν λέγων· «Πῶς ἀνέζησας, καὶ τοσοῦτον χρόνον πῶς διέτριβες;». Ἡ δὲ ἀποκριθεῖσα εἶπεν· «Ἡ δούλη τοῦ Θεοῦ Μαρία ἡ Μαγδαληνὴ ἤρχετο συνεχῶς ἐνταῦθα φέρουσα πάντοτε τροφὴν εἰς ἡμᾶς». Ταῦτα ἀκούσας ὁ ἄρχων ἐθαύμαζε καὶ ἐνεὸς γενόμενος ἐνόμιζεν ὅτι βλέπει ὅραμα. Ἔπειτα ἀναχωρήσαντες ἐκεῖθεν εἰσῆλθον εἰς τὸ πλοῖον, καὶ μετὰ πλείστης χαρᾶς ἔφθασαν εἰς τὴν χώραν αὐτῶν· ἔνθα καταξιωθέντες νὰ ἴδωσι τὴν Ἁγίαν, ηὐχαρίστησαν τὸν Κύριον, τὸν ποιήσαντα τοιαῦτα θαυμάσια, καὶ τὰς ἀκοὰς ὑπερβαίνοντα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.