Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

[Ὁ Ἑλληνικὸς πλατύτερος Βίος τῆς Ἁγίας Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς σῴζεται ἐν τῇ Μεγίστῃ Λαύρᾳ, ἔστι δὲ αὐτοῦ ἡ ἀρχή· «Ἐγὼ τοὺς ἐμὲ φιλοῦντας ἀγαπῶ». Τοῦτον, μὴ συμπεριληφθέντα εἰς οὐδένα τῶν παλαιοτέρων Συναξαριστῶν, καταχωρίζομεν ἐνταῦθα, μετενεγκόντες αὐτὸν εἰς τὴν ὰπλῆν ἑλληνικήν.]

ΕΓΩ τοὺς ἐμὲ φιλοῦντας ἀγαπῶ, οἱ δὲ ἐμὲ ζητοῦντες εὑρίσκουσι χάριν καὶ δόξαν. Ἠγάπησαν βεβαίως πάντες οἱ Ἅγιοι τὸν Θεόν, καὶ διὰ τοῦτο εὗρον χάριν καὶ δόξαν παρ’ αὐτοῦ. Χάριν μὲν εὗρον διότι τὰ σώματα αὐτῶν, κείμενα ἐν τοῖς μνήμασι, ἀναβλύζουσι μύρα καὶ θαύματα ἐπιτελοῦσιν εἰς τοὺς ὀρθῶς καὶ μετὰ πίστεως προστρέχοντας εἰς αὐτούς. Δόξαν δὲ ἔλαβον τὴν οὐράνιον ἐκείνην τοῦ Θεοῦ, εἰς τὴν Βασιλείαν τῶν οὐρανῶν. Διότι πόσην δόξαν θέλουσιν ἔχει οἱ Ἅγιοι, ὅταν ἀκούσωσι παρὰ τοῦ Χριστοῦ τὸ «Εὖ δοῦλοι ἀγαθοί, ἐπὶ ὀλίγα ἦτε πιστοί, ἐπὶ πολλῶν καταστήσω ὑμᾶς, εἰσέλθετε εἰς τὴν βασιλείαν μου;». Ἴδετε, τί κέρδος ἔχουσιν οἱ ζητοῦντες τὸ θέλημα αὐτοῦ καὶ τὰς ἐντολὰς αὐτοῦ τηροῦντες. Οὗτοι εἶναι μακάριοι, οὗτοι θέλουσιν ἴδει τὸν Θεόν, οὗτοι θέλουσιν εὕρει τὴν χάριν αὐτοῦ καὶ τὴν δόξαν.

Ἐκ τούτων μία ὑπάρχει καὶ ἡ ἔνδοξος Μαρία ἡ Μαγδαληνή, διότι αὕτη τὸν Θεὸν ἐζήτησε καὶ ἠγάπησεν αὐτόν· διὸ χάριν εὗρε καὶ δόξαν αὐτοῦ, καὶ ἐγένετο Ἁγία καὶ Ἰσαπόστολος. Εἰς πολλοὺς δὲ τόπους τὸ ὄνομα τὸ ἅγιον αὐτοῦ ἐκήρυξε, καὶ Μυροφόρος ἐγένετο, καὶ θαυματουργὸς κατέστη, καὶ τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου ἐφίλησε, καὶ πολλὰ πράγματα εὕρομεν εἰς τὰς ἁγίας Γραφὰς δι’ αὐτῆς. Ἀλλὰ καὶ οἱ τέσσαρες Εὐαγγελισταὶ δοξάζουσι καὶ ἐπαινοῦσιν αὐτήν, περὶ τῆς ἀγάπης καὶ τῆς πίστεως, τὴν ὁποίαν εἶχεν εἰς τὸν Χριστόν.

Αὕτη λοιπὸν ἡ Μαρία ἦτο ἀπὸ τὰ Μάγδαλα, πόλιν ἥτις ἔκειτο εἰς τὸ ὁροθέσιον τῆς Συρίας [1], πλουσία σφόδρα καὶ ὡραία τὴν ὄψιν καὶ τὸ κάλλος. Ὁ πατήρ της ὠνομάζετο Σύρος, ἡ δὲ μήτηρ της Εὐχαριστία. Οὗτοι ἦσαν ὀνομαστοὶ καὶ ἔνδοξοι εἰς πάντα, καὶ κατὰ τὴν εὐγένειαν περιφανεῖς καὶ κατὰ τὸν πλοῦτον περίβλεπτοι. Αὕτη λοιπὸν ἡ μακαρία ἀκούσασα περὶ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ὅτι εὑρίσκεται εἰς Ἱεροσόλυμα, ὅπου διδάσκει καὶ θαύματα πολλὰ ποιεῖ, τυφλοὺς φωτίζει, λεπροὺς καθαρίζει, νεκροὺς ἀνιστᾷ καὶ δαιμονιζομένους θεραπεύει, καταλιποῦσα τὰ Μάγδαλα, ἦλθεν εἰς Ἱερουσαλὴμ ζητοῦσα τὸν Κύριον, τὸν ὁποῖον εὑροῦσα ἠκολούθει εἰς αὐτὸν ψυχικῶς τε καὶ σωματικῶς· μαθήτρια δὲ αὐτοῦ γίνεται, καὶ χάριν εὑρίσκει μεγάλην παρ’ αὐτῷ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.