Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Ἀφοῦ λοιπὸν παρῆλθεν ἡ ἡμέρα ἐκείνη ἐνεφανίσθη ἡ μακαρία Μαρία κατὰ τὸ διάστημα τῆς νυκτὸς εἰς τὴν γυναῖκα τοῦ ἄρχοντος μετὰ φόβου λέγουσα πρὸς αὐτήν· «Τίνος ἕνεκεν δὲν θέλετε νὰ κάμετε καλωσύνην εἰς τοὺς ξένους τούτους, τοὺς πεινῶντας καὶ διψῶντας καὶ ἀπὸ τὸ ψῦχος ἀποθνήσκοντας; Καὶ οὗτοι δοῦλοι τοῦ Θεοῦ εἶναι». Παρήγγειλε δὲ εἰς αὐτὴν μετ’ ἐπιτιμήσεως νὰ εἴπῃ αὐτὰ τὰ ὁποῖα τῆς εἶπε, εἰς τὸν ἄνδρα της, ἵνα ποιήσῃ ἔλεος εἰς τοὺς ξένους. Ἡ δὲ ἀρχόντισσα ἐφοβήθη νὰ εἴπῃ τὴν ὅρασιν, τὴν ὁποίαν εἶδε. Πάλιν δὲ κατὰ τὴν ἐπιοῦσαν νύκτα φαίνεται ἡ Μαρία λέγουσα πρὸς αὐτὴν τὰ αὐτὰ λόγια, παρήγγειλε δὲ καὶ πάλιν νὰ εἴπῃ ταῦτα εἰς τὸν ἄνδρα αὐτῆς· ἡ δὲ καὶ πάλιν παρήκουσε καὶ οὐδὲν εἶπεν ἐκ τῶν ὁραθέντων.

Τότε τί ποιεῖ ἡ δούλη τοῦ Θεοῦ; φαίνεται πάλιν διὰ τρίτην φορὰν εἰς τὸν ἄρχοντα καὶ τὴν γυναῖκα αὐτοῦ, μετὰ θυμοῦ πολλοῦ· τὸ δὲ πρόσωπον αὐτῆς ἔλαμπεν ὡσεὶ πῦρ κατακαῖον τὸν οἶκον αὐτοῦ, καὶ λέγει πρὸς αὐτόν· «Κοιμᾶσαι, ὦ τύραννε, σῶμα τοῦ πατρός σου τοῦ Σατανᾶ, μετὰ ἐχίδνης τῆς γυναικός σου, εἰς τὴν ὁποίαν παρήγγειλα νὰ εἴπῃ εἰς σὲ λόγον καὶ δὲν ἠθέλησεν· ἀναπαύεσαι, ὦ ἐχθρὲ τοῦ Σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ, ἐσθίων καὶ πίνων διὰ πολλῶν φαγητῶν καὶ διαφόρων ποτῶν γεμίζων τὴν κοιλίαν σου, τοὺς δὲ ξένους καὶ ἁγίους τοῦ Θεοῦ ἀφῆκες νὰ ἀποθάνουν βασανιζόμενοι ὑπὸ τῆς πείνης, τῆς δίψης καὶ τῆς ψυχρότητος, σὺ δὲ κοιμᾶσαι εἰς τὸ παλάτιόν σου τετυλιγμένος μὲ πλούσια σκεπάσματα· οἱ δὲ δοῦλοι τοῦ Θεοῦ ἀποθνήσκουσιν ἄοικοι πιεζόμενοι ὑπὸ τοῦ ψύχους. Ἐβράδυνας τόσον πολὺ νὰ ποιήσῃς εἰς αὐτοὺς αὐτὸ τὸ καλόν· διὸ θέλει ἔλθει ἐπὶ σὲ ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ». Ταῦτα δὲ εἰποῦσα ἀνεχώρησεν ἀπ’ αὐτοῦ.

Ἔξυπνος τότε γενομένη ἡ ἀρχόντισα κατείχετο ὑπὸ φόβου καὶ μεγάλως ἀνεστέναζεν· οὐδὲν ὅμως ἐξ ὅσων εἶδεν ἐτόλμα να εἴπῃ εἰς τὸν ἄνδρα αὐτῆς. Τότε ὁ ἄρχων λέγει πρὸς αὐτήν· «Γνωρίζεις, ὦ γύναι, τὸ ὄνειρον τὸ ὁποῖον ἐνυπνιάσθην ἐγώ;». Ἡ δὲ λέγει· «Ναί, καὶ δειλιῶ καὶ τρέμω πολλά». Εἶπεν ἐκεῖνος· «Τί πρέπει νὰ ποιήσωμεν εἰς τοῦτο τὸ πρᾶγμα;». Ἡ δὲ λέγει εἰς αὐτόν· «Καλύτερον εἶναι νὰ ποιήσωμεν τὸ διαταχθὲν ὑπὸ τῆς δούλης τοῦ Θεοῦ, ἵνα καταπραΰνωμεν τὸ θεῖον, παρὰ νὰ παρακούσωμεν καὶ νὰ ὑποστῶμεν τὴν ἀφόρητον δίκην». Πρωΐας λοιπὸν γενομένης, παραλαβόντες τοὺς ξένους εἰς τὸν οἶκόν των, ἐφιλοξένησαν αὐτοὺς φιλοφρόνως καὶ πρεπόντως ἀνέπαυσαν, προσφέραντες πλουσιοπαρόχως ὅ,τι εἶχον ἀνάγκην. Ἐπειδὴ δὲ ἡ μακαρία ἐδίδασκεν, ἐν μιᾷ τῶν ἡμερῶν λέγει ὁ ἄρχων πρὸς αὐτήν· «Ἆραγε, δύνασαι νὰ μὲ πληροφορήσῃς δι’ ἔργων, ἐπιδεικνύουσα φανερῶς εἰς ἐμὲ τὴν πίστιν, τὴν ὁποίαν διδάσκεις;». Λέγει εἰς αὐτὸν ἡ Ἁγία· «Δύναμαι διὰ θαύματος, τοῦ Ἁγίου Θεοῦ βοηθοῦντός μοι».


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.