Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Οἱ δὲ ἤρχισαν μὲ μεγάλην φωνὴν νὰ κράζουν· θανάτωσον αὐτόν, διότι εἶναι ἄξιος θανάτου· ὅτι καὶ ἑαυτὸν Υἱὸν Θεοῦ ἐποίησε, καὶ ἄλλους λόγους πολλοὺς εἶπεν ἅπας ὁ λαὸς κατὰ τοῦ κράτους σου λέγων, ὅτι ἐὰν δὲν σταυρώσῃς αὐτόν, δὲν εἶσαι φίλος τοῦ Καίσαρος· καὶ ὅτι πᾶς ὁ βασιλέα ἑαυτὸν ποιῶν, ἀντιλέγει εἰς τὸν Καίσαρα. Ταῦτα καὶ τὰ τοιαῦτα ἀκούσας ἐγὼ περὶ τοῦ κράτους καὶ τῆς ἐξουσίας σου, ἠγωνιζόμην πολὺ νὰ ἀπολύσω αὐτόν. Ἰδὼν δὲ ὅτι οὐδὲν ὠφελοῦμαι, ἀλλὰ μᾶλλον θόρυβος γίνεται εἰς τὸν λαόν, ἔκρινα νὰ παραδώσω τὸν Ἰησοῦν εἰς θάνατον· ταῦτα δὲ ἔπραξα διὰ τὸν φόβον σου».

Τότε ὁ Καῖσαρ λέγει πρὸς τὸν Πιλᾶτον· «Ἄθλιε καὶ ταλαίπωρε, ἐπειδὴ ἐξουσίαν εἶχες νὰ ἀπολύσῃς αὐτόν, τίνος ἕνεκεν δὲν τὸν ἀπέλυσας;». Διέταξε τότε νὰ βάλωσι τὸν Πιλᾶτον εἰς φυλακήν, ἕως οὗ σκεφθῇ διὰ ποίου πικροῦ θανάτου νὰ θανατώσῃ αὐτόν, διὰ τὴν ἄδικον δίκην, τὴν ὁποίαν ἔκαμε κατὰ τοῦ Ἰησοῦ, τοῦ δικαίου ἐκείνου καὶ ἀναμαρτήτου. Τότε οἱ τοῦ Καίσαρος ὑπηρέται, παραλαβόντες τὸν Πιλᾶτον, ὡδήγησαν αὐτὸν εἰς τὴν ἐξωτερικὴν φυλακήν· διότι αἱ φυλακαὶ τῆς Ρώμης ἦσαν ἔξωθεν τῆς πόλεως. Χρονοτριβήσαντος δὲ τοῦ Πιλάτου εἰς τὴν φυλακὴν ἐφρόντιζον ἐπιμελῶς οἱ γνώριμοι καὶ οἱ γνήσιοι φίλοι αὐτοῦ νὰ λυτρώσωσιν αὐτὸν ἐκ τῆς ζοφερᾶς ἐκείνης φυλακῆς· ἀλλὰ δὲν ἐτόλμων νὰ ὁμιλήσωσι περὶ αὐτοῦ εἰς τὸν Καίσαρα. Πλὴν μίαν τῶν ἡμερῶν, διὰ νὰ εὕρωσιν ἀφορμήν, ὠργάνωσαν κυνήγιον ἔξω τῆς Ρώμης πλησίον τῆς φυλακῆς, εἰς τὴν ὁποίαν ἦτο φυλακισμένος ὁ Πιλᾶτος. Εἰς τὸ κυνήγιον δὲ αὐτὸ θὰ ἐπήγαιναν ὁμοῦ μετὰ τοῦ Καίσαρος, παρήγγειλαν δὲ εἰς τὸν Πιλᾶτον, ὅταν ἴδῃ τὸν Καίσαρα ἐκεῖ πλησιάσαντα, νὰ κύψῃ ἐκ τῆς θυρίδος ἱκετεύων καὶ παρακαλῶν ὅπως τύχῃ ἐλέους.

Ὅταν λοιπὸν ἤρχισαν νὰ κυνηγοῦν τὰ ἐκεῖ συνηγμένα ζῷα, ἤτοι λαγωούς, ἐλάφους καὶ εἴ τι ἕτερον γένος τῶν ζῴων ἔτυχε νὰ εὑρίσκεται εἰς ἐκείνην τὴν πεδιάδα, μία ἔλαφος, ὡραιοτέρα ὅλων τῶν ἄλλων, ἐμφανισθεῖσα εἰς τὸ μέσον, ἤρχισε νὰ τρέχῃ φεύγουσα δι’ ὅλων αὐτῆς τῶν δυνάμεων. Ἐλθοῦσα δὲ ἐπάνω τοῦ τείχους τῆς φυλακῆς, ἐστάθη ἐκεῖ. Ταύτην ἰδὼν ὁ Καῖσαρ, εὐθὺς τὴν κατεδίωξε καὶ ἠγωνίζετο ὅπως διὰ παντὸς τρόπου συλλάβῃ αὐτήν. Τότε ὁ Πιλᾶτος ἔκυψεν ἐκ τῆς θυρίδος, ἵνα ἱκετεύσῃ τὸν Καίσαρα, τὴν στιγμὴν ὅμως ἐκείνην ὁ Καῖσαρ εἶχε φθάσει πλησίον τῆς ἐλάφου καὶ ἔρριψε κατ’ αὐτῆς τὸ βέλος του, φυγὸν δὲ τοῦτο ἀπὸ τῆς χειρὸς αὐτοῦ ἔκρουσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸ μέσον τῆς καρδίας καὶ οὕτως ἐτελειώθη διὰ πικροῦ θανάτου [2]. Ταῦτα μὲν οὕτως ἔχουν, ἡμεῖς δὲ εἰς τὸ προκείμενον ἐπανέλθωμεν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.