Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Τούτων οὕτως ἐχόντων, ὅταν συνεπληρώθη ἡ Πεντηκοστή, κατὰ τὴν ὁποίαν ἐγένετο ἡ ἐπιφοίτησις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, οἱ μὲν Ἀπόστολοι ἐπορεύθησαν εἰς τὸ κήρυγμα, ἡ δὲ Ἁγία Μαρία ἡ Μαγδαληνή, σφοδροτέραν ἀγάπην πρὸς τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν ἐπιδεικνύουσα, ἐπορεύθη εἰς τὴν Ρώμην πρὸς τὸν Καίσαρα, φέρουσα ἀναφορὰν πρὸς αὐτόν, ἥτις ἔλεγεν· «Ὁ Πιλᾶτος, τὸν ὁποῖον ἀπέστειλας εἰς Ἱερουσαλὴμ ἡγεμόνα, ἔκαμε κρίσιν ἄδικον εἰς τὸν Ἰησοῦν τὸν Υἱὸν τῆς Μαρίας, ὁ ὁποῖος ἐποίει σημεῖα μεγάλα καὶ τέρατα εἰς τὸν λαόν, δίδων εἰς τοὺς τυφλοὺς ἀνάβλεψιν, ἐγείρων τοὺς νεκρούς, καθαρίζων τοὺς λεπρούς, ἐκβάλλων διὰ μόνου τοῦ λόγου δαιμόνια καὶ ἁπλῶς, πᾶσαν νόσον θεραπεύων. Οἱ δὲ ἀρχιερεῖς Ἄννας καὶ Καϊάφας, διὰ ζῆλον καὶ φθόνον παρέδωκαν αὐτὸν εἰς τὸν ἡγεμόνα Πιλᾶτον, ὅστις πολλὰ ἐξετάσας αὐτὸν καὶ μηδὲν ἄξιον θανάτου εὑρὼν εἰς αὐτὸν ἐσταύρωσεν αὐτόν. Τότε ἡ κτίσις ἰδοῦσα τὴν ἀδικίαν ἐσαλεύθη, ὁ ἥλιος ἠμαύρωσε τὰς ἀκτῖνας, ἡ δὲ σελήνη μετεβλήθη εἰς σκότος, ἡ γῆ ἐσείσθη, αἱ πέτραι διερράγησαν, τὸ καταπέτασμα τοῦ ναοῦ ἐσχίσθη ἀπὸ ἄνωθεν ἕως κάτω, καὶ οἱ νεκροὶ ἀνέστησαν».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ Καῖσαρ, καὶ ὅτι ἐγένετο κατ’ ἐκείνην τὴν ὥραν σκότος, τὸ ὁποῖον ἐγένετο εἰς ὅλον τὸν κόσμον, καὶ γράψας τὸν καιρόν, ἐγνώρισεν ὅτι τὸ ἀληθὲς λέγει ἡ γυνή· ὅθεν παραχρῆμα γράφει εἰς Ἱερουσαλήμ, ὅπως ἔλθῃ ὁ Πιλᾶτος εἰς τὴν Ρώμην, ὁμοίως νὰ ἔλθουν ταχέως καὶ οἱ ἀρχιερεῖς τοῦ ἐνιαυτοῦ ἐκείνου Ἄννας καὶ Καϊάφας. Καὶ ὁ μὲν Καϊάφας λέγουσιν ὅτι ἀπέθανεν εἰς τὴν Κρήτην, ὁ δὲ Ἄννας ἀνῆλθεν εἰς Ρώμην. Τότε ὁ Καῖσαρ ἐξέδωσεν ἀπόφασιν δι’ αὐτόν, ἵνα ἐκδάρωσι μίαν βουβάλαν, καὶ μὲ τὸ νωπὸν αὐτῆς δέρμα τυλίξωσιν αὐτόν, οὕτω δὲ τυλιγμένον στήσωσιν αὐτὸν εἰς τὸν ἥλιον. Τούτου λοιπὸν γενομένου ἔσφιγξεν αὐτὸν τὸ δέρμα καὶ ἀπέρρηξεν ὀδυνηρῶς τὴν ἐλεεινὴν αὐτοῦ ψυχήν. Διὰ δὲ τὸν Πιλᾶτον ἐπρόσταξεν ὁ βασιλεὺς νὰ τὸν φέρωσιν πρὸ τοῦ βήματος αὐτοῦ, ἵνα ἀπολογηθῇ διὰ τὸ κακὸν τὸ ὁποῖον ἔκαμεν.

Εἶχε δὲ ὁ βασιλεὺς τὴν ἑξῆς συνήθειαν, ὅτι οὐδεὶς ἄξιος θανάτου ἐπετρέπετο νὰ ἴδῃ τὸ πρόσωπον αὐτοῦ, ἐὰν δὲ καὶ ἔβλεπεν αὐτό, συνεχωρεῖτο ἐκ τοῦ θανάτου. Ἐπειδὴ λοιπὸν ἔμελλεν ὁ Πιλᾶτος νὰ ἴδῃ τὸ πρόσωπον τοῦ βασιλέως καὶ νὰ ἐρωτηθῇ ὑπ’ αὐτοῦ, πῶς ἐθανάτωσεν ἀδίκως τὸν ποιήσαντα τοσαῦτα θαύματα καὶ τέρατα εἰς τὸν λαόν, ἐποίησε πρῶτον ἀπόφασιν, ὅτι κἂν ἴδῃ τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὁ Πιλᾶτος, οὐδεμίαν ἐλευθερίαν θέλει ἔχει.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.