Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Ἔρχεται λοιπὸν καὶ πάλιν ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία εἰς Ἱερουσαλήμ, εὔθυμος οὖσα διότι ἐποίησε τὴν ἐκδίκησιν τοῦ Κυρίου, ἐκεῖ δὲ, ἐγένετο μαθήτρια καὶ ἀκόλουθος τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Πέτρου. Μετὰ δὲ χρόνους δεκατέσσαρας ἀπὸ τῆς Χριστοῦ Ἀναλήψεως, οἱ μὲν Ἀπόστολοι ἐπορεύθησαν εἰς τὸ κήρυγμα τοῦ Κυρίου, ὅπως κηρύξωσιν εἰς πάντα τὸν κόσμον τὸ ὄνομα αὐτοῦ, τὴν ἔνσαρκον οἰκονομίαν καὶ τὴν Ἁγίαν αὐτοῦ Ἀνάστασιν. Ἡ δὲ Μαγδαληνὴ Μαρία παρεδόθη ὑπὸ τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου εἰς Μάξιμόν τινα, ὅστις ἦτο ἐκ τῶν ἑβδομήκοντα Ἀποστόλων, ἔμεινε δὲ εἰς Ἱεροσόλυμα. Ἐπειδὴ δὲ πάντες οἱ Ἀπόστολοι ἐσκορπίσθησαν, οἱ παράνομοι Ἰουδαῖοι, κατακαιόμενοι ὑπὸ τοῦ φθόνου κατὰ τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Μαξίμου, συνέλαβον αὐτὸν καὶ τὸν ἐπεβίβασαν ὁμοῦ μετὰ τῆς μακαρίας Μαρίας καὶ ἄλλων πολλῶν Χριστιανῶν εἰς ἓν πλοῖον, μὴ ἔχον οὔτε ἰστία οὔτε κώπας, οὔτε ἐπισιτισμὸν ποσῶς ἔχον, ὅπως καταποντισθῶσι, καὶ βυθισθῶσιν ἀδίκως.

Ἀλλ’ ὅμως τὸ θέλημα τοῦ Ἁγίου Θεοῦ, καὶ ὁ ἀληθινὸς κυβερνήτης τῶν πιστῶν αὐτοῦ ἱκετῶν ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, δὲν ἐπέτρεψε νὰ ἀπολεσθῶσιν, ἀλλ’ ἔσωσεν αὐτοὺς ἀκινδύνως καὶ ὡδήγησεν εἰς τὴν Γαλλίαν, εἰς πόλιν λεγομένην Μασσαλίαν. Ἐκεῖ λοιπὸν προσορμισθέντας καὶ ὑπὸ τῆς πείνης, τῆς δίψης καὶ τοῦ δεινοτάτου ψύχους πιεζομένους, οὐδεὶς εὑρέθη νὰ ὑποδεχθῇ αὐτοὺς ἢ νὰ φιλοξενήσῃ φιλοφρόνως, διότι πάντες οἱ ἄνθρωποι τοῦ τόπου ἐκείνου ἦσαν εἰδωλολάτραι ἔτρεχον δὲ, ὅλος ὁμοῦ ὁ λαὸς τοῦ τόπου ἐκείνου ἐν μιᾷ ἡμέρᾳ εἰς ὅποιον εἴδωλον ἐσέβοντο, διὰ νὰ προσφέρουν εἰς αὐτὸ θυσίαν.

Ταῦτα λοιπὸν ἰδοῦσα ἡ μακαρία Μαγδαληνὴ Μαρία ἐστάθη μετὰ πολλῆς παρρησίας καὶ ἱλαρωτάτου προσώπου, καὶ μετὰ εὐλάλου γλώσσης ἤρχισε νὰ κηρύττῃ τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ λέγουσα πρὸς αὐτούς· «Ἄνδρες ἄριστοι, μάθετε νὰ γνωρίζετε τὸν ποιητὴν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, τὸν Θεὸν τὸν ἰσχυρὸν καὶ δυνατόν, τὸν Θεὸν τὸν ἀληθινόν, καὶ ἀρνησάμενοι τὰ κωφὰ καὶ ἄλαλα εἴδωλα, πιστεύσατε εἰς τὸν προαιώνιον Λόγον τοῦ Θεοῦ, ὅστις εἶναι ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ὁ Σωτὴρ τοῦ κόσμου, ὁ λυτρωσάμενος ἡμᾶς ἐκ τῆς τῶν ἀλάλων καὶ κωφῶν εἰδώλων πλάνης». Ἀκούοντες δὲ ἐκεῖνοι τοὺς λόγους τῆς μακαρίας Μαρίας ἐθαύμαζον διὰ τὴν γλυκύτητα τοῦ λόγου αὐτῆς, καὶ ἐξεπλήσσοντο διὰ τὴν ὡραιότητα τοῦ κάλλους αὐτῆς. Ἀφοῦ δὲ αὕτη ἐτελείωσε τὸν λόγον τῆς διδαχῆς, ἔτυχε νὰ ἔλθῃ καὶ ὁ ἄρχων τοῦ τόπου ἐκείνου μετὰ τῆς γυναικὸς αὐτοῦ, προσκομίζοντες θυσίαν πρὸς τὸ εἴδωλον καὶ θεὸν αὐτῶν, διὰ νὰ ἀποκτήσωσι τέκνον, διότι ἦσαν ἄτεκνοι. Τότε λοιπὸν ἰδοῦσα τοῦτον ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία ἤρχισε νὰ κηρύττῃ μετὰ παρρησίας τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.