Βίος καὶ πολιτεία τῆς Ἁγίας ἐνδόξου Πανευφήμου Μυροφόρου καὶ Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς.

Καθίσαντος λοιπὸν τοῦ Καίσαρος ἐπὶ τοῦ βήματος, παρίσταται ὁ Πιλᾶτος, τὸν ὁποῖον ἰδὼν ὁ Καῖσαρ ἐστάθη ὄρθιος (διότι τόσον ἐδοξάσθη ὁ Πιλᾶτος). Ἦτο δὲ ἐκεῖ παροῦσα καὶ Μαρία ἡ Μαγδαληνή, ἥτις ὡς εἶδε τοῦτον λέγει πρὸς τὸν Καίσαρα· «Γίνωσκε, κύριε Καῖσαρ, ὅτι ὁ Πιλᾶτος φορεῖ τὸ ἱμάτιον τοῦ δικαίου ἐκείνου, τοῦ ἀδίκως σταυρωθέντος ὑπ᾽αὐτοῦ, διὰ τοῦτο καὶ ἀπήλαυσε τοιαύτης τιμῆς». Νὰ δικάζῃ δηλαδὴ αὐτὸν ὁ Καῖσαρ ἱστάμενος ὄρθιος.

Εἶχε δὲ πράγματι ἀγοράσει ὁ Πιλᾶτος τὸν ἱματισμὸν τοῦ Ἰησου, τὸν ἄνωθεν ὑφαντὸν καὶ ἄρραφον, τὸν ὁποῖον ἔπλεξε διὰ τῶν ἰδίων της χειρῶν ἡ Παρθένος Μαρία. Τὸν ἱματισμὸν αὐτὸν ἠγόρασεν ὁ Πιλᾶτος ἀπὸ τοὺς στρατιώτας. Διότι οἱ στρατιῶται κατὰ τὸν καιρὸν τῆς Σταυρώσεως διεμοιράσθησαν μεταξύ των τὰ ἱμάτια τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἔλαβον ἕκαστος ἀνὰ ἓν μέρος. Ἐπειδὴ ὅμως τὸ ἐξωτερικὸν ἔνδυμα ἦτο ἀπὸ ἐπάνω ἕως κάτω ὑφαντόν, χωρὶς καμμίαν ραφήν, διὰ νὰ μὴ τὸ καταστρέψωσιν, εἶπον μεταξύ των· «Μὴ σχίσωμεν αὐτό, ἀλλὰ βάλωμεν κλήρους τίνος λάχοι». Τοῦτον λοιπὸν τὸν ἱματισμὸν ἠγόρασεν ὁ Πιλᾶτος καὶ ἐνεδύθη αὐτὸν ἔσωθεν τῶν ἱματίων αὐτοῦ πρὸς βοήθειαν, διὰ τοῦτο εἶπεν ἡ Μαγδαληνὴ Μαρία· «Κύριε Καῖσαρ, ὁ Πιλᾶτος φορεῖ τὸ ἱμάτιον τοῦ δικαίου ἀνθρώπου ἐκείνου τοῦ ἀδίκως σταυρωθέντος ὑπ’ αὐτοῦ».

Ἐκδύσαντες τότε τὸν Πιλᾶτον εὗρον τὸν ἱματισμὸν τοῦ Ἰησοῦ, καθὼς εἶπεν ἡ Μαρία, καὶ τὸν ἐξέβαλον ἐξ αὐτοῦ. Τότε ἐνεδύθη πάλιν ὁ Πιλᾶτος τὰ ἱμάτιά του, ἀλλ’ ἐστερήθη πλέον τῆς προτέρας τιμῆς. Ἤρχισε λοιπὸν νὰ ἐρωτᾷ αὐτὸν ὁ Καῖσαρ, λέγων εἰς αὐτόν· «Πῶς ἐτόλμησας νὰ τελέσῃς τοιοῦτον ἄδικον φόνον εἰς τὸν Ἰησοῦν; Δὲν ἤκουσας τὰ θαύματα τὰ ὁποῖα ἐποίησεν εἰς πᾶσαν τὴν Ἱερουσαλὴμ καὶ εἰς τὰ ὅρια ἐκεῖνα, ἔνδοξα ὅλα καὶ θαυμάσια; τυφλοὺς ἐφώτισε, λεπροὺς ἐκαθάρισε, νεκρὸν ἀνέστησε τετραήμερον ὀνόματι Λάζαρον, καὶ ἄλλα ὅσα τεράστια καὶ τὰς ἀκοὰς ὑπερβαίνοντα ἐποίησεν; ποίαν λοιπὸν αἰτίαν εὗρες κατ’ αὐτοῦ, καὶ ὲποίησας ταύτην τὴν ἀδικίαν καὶ παρανομίαν;».

Ἀπεκρίθη τότε ὁ Πιλᾶτος καὶ λέγει πρὸς τὸν Καίσαρα· «Κύριε Καῖσαρ, ὀνομαστὲ καὶ θαυμαστέ, οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ γραμματεῖς τῶν Ἰουδαίων παρέδωκαν εἰς ἐμὲ αὐτόν, λέγοντες καὶ βοῶντες, ὅτι δὲν τηρεῖ τὸ Σάββατον, ὅτι παραβαίνει τὸν νόμον τοῦ Μωϋσέως, ὅτι κωλύει τὰ τέλη καὶ τοὺς φόρους σοῦ τοῦ Καίσαρος, καὶ ἐξεγείρει τὸν ὄχλον· καὶ ἐγὼ τοῦτον ἀκούσας, πολλάκις εἶπον πρὸς αὐτούς· λάβετε αὐτὸν ὑμεῖς, καὶ κατὰ τὸν ἰδικόν σας νόμον κρίνατε.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κατὰ πᾶσαν πιθανότητα τὰ Μάγδαλα ἦσαν πολίχνη τῆς Γαλιλαίας, κειμὲνη εἰς τὴν δυτικὴν ὄχθην τῆς λίμνης Τιβεριάδος, ἐκεῖ ὅπου σήμερον εὑρίσκεται τὸ χωρίον Ἐλ-Μέτζ-ντέλ.

[2] Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ἐν τῷ Συναξαριστῇ αὐτοῦ, εἰς τὴν μνήμην τῆς Ἰσαποστόλου Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς ὑποσημειοῖ τὰ ἑξῆς· «Ἐκεῖνο δὲ ὅπερ γράφει Γεώργιος ὁ Κεδρηνὸς περὶ τῆς Μαγδαληνῆς Μαρίας, ὅτι ἐπῆγεν εἰς Ρώμην καὶ ἐνεκάλεσε τὸν Πιλᾶτον εἰς τὸν Τιβέριον καὶ ὅτι ὁ Τιβέριος ἔβαλε τὸν Πιλᾶτον εἰς βύρσαν (ἤτοι δέρμα ζῴου νεόγδαρτον) ὁμοῦ μὲ ἔχιδναν, πίθηκον καὶ πετεινόν, τοῦτο, λέγω, τὸ διήγημα δὲν παραδέχονταί τινὲς ὡς ἀληθές, καθότι ὁ Ζωναρᾶς ἐν τοῖς Χρονικοῖς βιβλ. ϛʹ λέγει ὅτι ὁ Πιλᾶτος προσκληθεὶς ὑπὸ τοῦ Τιβερίου εἰς Ρώμην, δὲν εὗρε ζῶντα τὸν Τιβέριον, ἀλλὰ τὸν διάδοχον τῆς βασιλείας ἐκείνου Καλλιγούλαν, ὑπὸ τοῦ ὁποίου ἐξωρίσθη εἰς τὴν Βίαιναν τῆς Γαλλίας, ὡς ἀναφέρει ὁ Ἄδων ἐν τοῖς Χρονικοῖς ἡλικίᾳ ζʹ, ἐκεῖ δὲ ἀπογνωσθεὶς ὁ Πιλᾶτος αὐτοεχειριάσθη, ἔν ἔτει ἀπὸ Χριστοῦ μαʹ (41) ὡς λέγει ὁ Εὐσέβιος βιβλίῳ βʹ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας κεφ. ζʹ καὶ ἐν τῷ Χρονικῷ».

[3] Τὸ ἀποστολικὸν ἔργον τῆς μακαρίας Μαγδαληνῆς Μαρίας δὲν περιορίζεται εἰς μόνα τὰ ἀναφερθέντα ἐν τῇ παρούσῃ βιογραφία περιστατικά, ἀλλ’ εἶναι κατὰ πολὺ μεγαλύτερον, διότι πλὴν τῆς Γαλλίας καὶ τὴν Ἰταλίαν διῆλθε κηρύττουσα καὶ τὴν Αἴγυπτον καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παμφιλίαν καὶ ἄλλας χώρας, καθὼς τοῦτο βεβαιοῖ καὶ ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος ὁ Ξανθόπουλος, ὅστις εἰς τὸ αὐτοῦ «Ἐγκώμιον πρὸς τὴν Ἁγίαν Μυροφόρον καὶ Ἰσαπόστολον Μαρίαν τὴν Μαγδαληνήν», ἐκτὸς τῶν ἄλλων, προσθέτει καὶ τὰς ἑξῆς πληροφορίας, ἅστινας καταχωρίζομεν ἐνταῦθα ἐν μεταφράσει ἐκ τοῦ ἀρχαίου κειμένου:

«Καὶ τὶς δύναται νὰ διηγηθῇ τὰς δυσκολίας ὅσαι ἔτυχον εἰς αὐτὴν κατὰ τὴν ὁδοιπορίαν; Καὶ πόσον πλῆθος προσείλκυσεν εἰς τὴν πίστιν διὰ τῆς σαγήνης τοῦ Εὐαγγελίου; Ταῦτα γνωρίζουσι καλῶς ὅσοι μελετῶσι σπουδαίως τὰ Χρονικὰ τῆς Ἰταλίας, εἰς τὰ ὁποῖα καὶ μέχρι σήμερον σῴζονται ἱστορίαι, ὅτι μεγάλως ἐδοξάσθη ἡ μακαρία παρὰ Θεοῦ. Ἀλλὰ καὶ πρὸς αὐτὸν τὸν Καίσαρα Τιβέριον παρουσιασθεῖσα τόσον καλῶς ἐξετέλεσεν ὅσα διενοήθη, ὅσον δὲν ἦτο δυνατὸν ποτὲ νὰ πιστεύσῃ τις ὅτι κάλλιον τέλος θὰ ἐλάμβανον, ὅσα δηλαδὴ ἔπρεπε νὰ πάθωσι καὶ ἔπαθον οἱ σταυρώσαντες τὸν Χριστόν, ὁ Ἄννας, λέγω, καὶ ὁ Καϊάφας καὶ ὁ Πιλᾶτος, καθὼς ἱστοροῦσιν ἄνθρωποι φιλαληθέστατοι. Ὕστερον δὲ κατηχήσασα καλῶς τοὺς ἐκεῖ πιστοὺς καὶ εἰς τὴν πίστιν στερεώσασα, ἀφήσασα τὴν Ρώμην ἐξῆλθεν εἰς περιοδείαν».

«Διελθοῦσα εἶτα πᾶσαν τὴν Ἰταλίαν καὶ ὅλας τὰς πέριξ τῶν Γαλλιῶν χώρας, ἔπειτα δὲ ἐλθοῦσα καὶ εἰς τὴν Αἴγυπτον, τὴν ὁποίαν ὁ Νεῖλος ποτίζων κάμνει εὐφορωτάτην, ἔπειτα δὲ καὶ καὶ τὴν Φοινίκην καὶ τὴν Συρίαν καὶ αὐτὴν τὴν Παμφιλίαν περιελθοῦσα, καὶ εἰς πάντας διασπείρασα τὸν Εὐαγγελικὸν λόγον τῆς πίστεως, μετὰ πολλοῦ καιροῦ διάστημα ἐπανῆλθεν εἰς Παλαιστίνην καὶ διαμείνασα ὀλίγον καιρὸν μετὰ τῆς Παρθένου καὶ Θεοτόκου, ἔρχεται εἰς τὴν Ἀσίαν, διότι εἶχεν ἀκούσει ὅτι ἐκεῖ διέτριβε κηρύττων ὁ παρθένος καὶ ἐπιστήθιος Μαθητὴς λαχὼν εἰς κλῆρον τὸ ἐκεῖσε εὐαγγελικὸν κήρυγμα».

«Ἐκόμισε δὲ πρὸς αὐτὸν πλοῦτον τινὰ θαυμάσιον τὸν ἐρυθρόν, λέγω, λίθον ἐπὶ τοῦ ὁποίου, ὡς λέγεται, ἐτέθη νεκροπρεπῶς ἐξαπλωθεὶς ὁ Ζωοδότης Χριστός, μετὰ τὴν κατάβασιν ἀπὸ τοῦ Σταυροῦ, καὶ ἐσαβανώθη, εἰς τὴν σινδόνα τυλιχθεὶς ὑπὸ τοῦ εὐσχήμονος Ἰωσήφ, ἐπὶ τοῦ ὁποίου λίθου φαίνεται καί τι θαυμαστόν· διότι καθαρώτατα διακρίνονται εἰσέτι ὥς τινες θρόμβοι στερεώτατα τυπωμένα καὶ ἀνεξάλειπτα τὰ δάκρυα τῆς Θεομήτορος, ὅταν ἐκείνη ἐχύνετο ἐπ’ αὐτοῦ καὶ ἤλειφε μύρα τὸν Υἱόν της καὶ μετέβαλε τὸ χρῶμα τοῦ λίθου εἰς τὸ φαιότερον· ὁ ὁποῖος λίθος μετεκομίσθη ὕστερον εἰς Κωνσταντινούπολιν, βασταζόντων τοῦτον τῶν εὐσεβῶν βασιλέων ἐπὶ τῶν ὤμων αὐτῶν».

(Ἐκ τοῦ ἐκδοθέντος ἐν Ἀθήναις ἐν ἔτει 1924 ὑπὸ τοῦ ἀειμνήστου Καθηγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σίμωνος Πέτρας Ἀρχιμανδρίτου Ἱερωνύμου βιβλίου τοῦ περιέχοντος τοὺς βίους καὶ Ἀκολουθίας τῶν Ἁγίων Σίμωνος τοῦ Μυροβλύτου καὶ Μαρίας τῆς Μαγδαληνῆς, σελ. 193-194).

[4] Βλέπε καὶ εἰς τὴν 4ην τοῦ Μαΐου (ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»), ὅτε ἰδιαιτέρως τελεῖται ἡ ἀνάμνησις τῆς ἀνακομιδῆς τοῦ λειψάνου τῆς Ἁγίας ταύτης Μαγδαληνῆς, καὶ τοῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Λαζάρου.