Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη της Ἁγίας καὶ καλλινίκου Μάρτυρος ΜΑΡΙΝΗΣ.

Ἡ δὲ Μάρτυς ὑπέφερεν ἀνδρείως τοὺς πόνους καὶ οὔτε ἐστέναξεν, οὔτε ἐδάκρυσε, οὔτε κἂν σχῆμα σκυθρωπότητος ἔδειξεν. Ἀλλ’ ὥσπερ νὰ ἐβασανίζετο ἄλλος καὶ αὐτὴ νὰ ἐπαραστέκετο, οὕτως ἔστεκε στερεὰ καὶ ἀήττητος, πρὸς τὸν οὐρανὸν ἀτενίζουσα· νοερῶς δὲ ἐπεκαλεῖτο τὸν Θὲὸν εἰς βοήθειαν καὶ μὲ τὴν δύναμιν αὐτοῦ ὑπέφερε τὰς πληγὰς μὲ ἀνδρείαν θαυμάσιον.

Ὅταν τὴν ἔδειραν ὥραν πολλήν, ἐπρόσταξεν ὁ τύραννος νὰ τὴν φυλακίσουν, ὄχι διὰ συμπάθειαν ὁ ἀσυμπαθὴς καὶ ἀπάνθρωπος, ἀλλὰ διὰ νὰ μὴ ἀποθάνῃ ἀπὸ τὰς μάστιγας καὶ οὕτω πως δυνηθῇ νὰ τὴν βασανίσῃ καὶ δεύτερον. Τὴν ἔκλεισαν λοιπὸν εἰς ἕνα τόπον σκοτεινὸν καὶ ἀπαραμύθητον. Καὶ μεθ’ ἡμέρας τινὰς τὴν ἔφεραν πάλιν εἰς τὸ κριτήριον κρεμάσαντες δὲ αὐτήν, κατεξέσχισαν τὰς πλευράς της μὲ σιδηροῦς ὄνυχας· καὶ τόσον ἐξέσχισαν τὰς σάρκας της, ὥστε ἀσχήμισε καὶ ἔγινεν ἄχρηστον καὶ ἄμορφον ὅλον τὸ κάλλος τοῦ σώματος· οὐχὶ δὲ μόνον ὁ κοινὸς λαὸς ἐλυπήθη καὶ ἐσυμπόνεσε καὶ ἐδάκρυσε δι’ αὐτήν, ἀλλὰ καὶ αὐτὸς ὁ θηριώδης κολαστὴς ἀπέστρεψεν ἀπ’ αὐτῆς τὸ πρόσωπον μὴ ὑποφέρων νὰ βλέπῃ τὴν ἀσχημίαν της· τοσοῦτον ἔγινεν ἄμορφος ἡ πρῴην ὡραιοτάτη καὶ πάγκαλος. Εἶτα ἐφυλάκισαν καὶ πάλιν τὴν Ἁγίαν εἰς τὸν ἀπαράκλητον ἐκεῖνον καὶ ἄχαρον τόπον, ἀφήνοντες αὐτὴν ἄνευ τροφῆς καὶ ἀνεπιμέλητον. Ἀλλ’ ὅσον ἦτο διεφθαρμένον τὴ σῶμά της, τόσον ἡ ψυχή της ἀνεκαινίσθη καὶ ἐγένετο λαμπροτέρα, προσηύχετο δὲ εὐχαριστοῦσα, ὅτι τὴν ἠξίωσεν ὁ Κύριος νὰ βασανισθῇ διὰ τὴν ἀγάπην του.

Ὁ δὲ μισόκαλος καὶ φθονερὸς διάβολος, βλέπων ὅτι δὲν ἠδυνήθη νὰ νικήσῃ μίαν τρυφερὰν κόρην ὁ ὑπηρέτης του, ἤτοι ὁ ἄρχων τῆς πόλεως καὶ νὰ τὴν κάμῃ νὰ προσκυνήσῃ τοὺς δαίμονας, ἠβουλήθη νὰ δοκιμάσῃ μήπως καὶ τὴν νικήσῃ αὐτὸς ὁ ἀδύνατος. Μεταμορφωθεὶς λοιπὸν εἰς σχῆμα μεγάλου καὶ φοβεροῦ δράκοντος, ὅπως εἶναι εἰς τὰ ἔργα βλαπτικὸς καὶ θανάσιμος, ἐφάνη ὁ πάντολμος ἔμπροσθεν τῆς Ἁγίας ὡς φοβερὸν καὶ ἐξαίσιον θέαμα. Ἀπὸ τὸ στόμα του καὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς ἐξήρχετο πῦρ καὶ καπνός· οἱ ὀδόντες του ἦσαν λευκοί, ἡ δὲ γλῶσσα του ἦτο κόκκινη ὡς αἷμα· ἐσφύριζε δὲ δυνατὰ καὶ ἔκαμνεν ἀνήκαστον σύγχυσιν, καὶ τοιαῦτα σχήματα φοβερώτερα, ὥστε ἤθελε τρομάξει ἕκαστος βλέπων. Ἡ Ἁγία ὅμως οὐδόλως ἐφοβήθη νὰ παύσῃ τὴν προσευχήν, ἀπὸ τὴν ὁποίαν προσεπάθει νὰ τὴν ἐμποδίσῃ ὁ κακομήχανος. Βλέπων δὲ οὗτος ὅτι δὲν ἐδειλίασεν, ἀλλὰ προσηύχετο ἀφόβως, ἔδραμεν ἐναντίον της καὶ πλατύνας τὸ στόμα καὶ τὴν κοιλίαν του ἐφάνη ὅτι τὴν ἐκατάπιεν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐπειδή τινες ἐναντιώνονται λέγοντες, ὅτι τὰ πνεύματα καὶ οἱ δαίμονες δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ πάθωσι σωματικόν τι πάθος, ὡς ἄϋλα καὶ ἀσώματα, τούτου ἕνεκα ὑποσημειοῦμεν ἐνταῦθα τὰ ἑλληνιστὶ γεγραμμένα εἰς τὸν κατὰ πλάτος ἑλληνικὸν Βίον τῆς Ἁγίας, ἅπερ ἔχουσιν οὕτω· «Καὶ θαυμαστὸν οὐδέν, εἰ πνεῦμα ὢν (ὁ δαίμων δηλαδὴ) κρατεῖται καὶ τἄλλα πάσχει ὡς ἀνδράποδον. Τὴν μὲν γὰρ (Ἁγίαν Μαρῖναν), τῷ τοῦ κρείττονος ἔρωτι καὶ τῇ ἀποσπάσει τῶν γηΐνων εἰς ἄϋλον τάξιν μεταβεβηκυῖαν, εἰκὸς δῶρον εἰληφέναι παρὰ Θεοῦ τοσοῦτον δύνασθαι, ἐκεῖνον δὲ (τὸν δαίμονα) πεφυκέναι πάσχειν δεόντως καὶ τῶν ἀλγεινῶν ἔχειν αἴσθησιν, εἰς ὕλην ἄνωθεν ρεύσαντα, καὶ σωματικῆς παχύτητος ἐρασθέντα καὶ ἀναπλησθέντα. Ὃν γὰρ σωμάτων αἱροῦσιν ἡδοναὶ καὶ πάθη σωμάτων αἱροῦσι καὶ ἀδυνατόν τινα πεφυκέναι θἀτέρου τῶν ἐναντίων αἴσθησιν ἔχειν θἀτέρου δὲ μή. Ἅπας γάρ τις πρὸς τὰ τοιαῦτα ἐπίσης ἔχων ὁρᾶται, καὶ οὐκ ἔστιν ὅπου διαπίπτων ὁ λόγος εὑρίσκεται. Ὅθεν κἀκεῖνος (ὁ δαίμων δηλαδὴ) ὑλαῖος γενόμενος, πάσχει πρὶν ἤ τι δρᾶσαι κακόν καὶ ἀπαγορεύει τοῦ λοιποῦ δι’ αὐτοῦ προσιέναι, ἔργῳ διδαχθείς, ὅσην μὲν παρὰ Χριστοῦ περιβέβληνται δύναμιν οἱ γνησίως ἠκουλουθηκότες αὐτῷ, ὅσην δὲ πάλιν ἐκεῖνος τὴν ἀσθένειαν ἔχει, τραχηλιάσας κατὰ τοῦ πεποιηκότος καὶ ἀποστάτης γενόμενος».

Ἔφη δὲ καὶ ὁ Σιναΐτης Γρηγόριος περὶ τῶν δαιμόνων· «Νόες ὄντες ποτὲ καὶ αὐτοί, καὶ τῆς ἀϋλίας ἐκείνης καὶ λεπτότητος ἐκπεσόντες, ὑλικήν τινα παχύτητα ἕκαστος κέκτηται, κατὰ τὴν ἕξιν ἢ ἐνέργειαν σωματούμενος, ἣν ἐνεργῶν πεποίηται» (Κεφ. ρκγʹ ἐν τῇ Φιλοκαλίᾳ).