Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη της Ἁγίας καὶ καλλινίκου Μάρτυρος ΜΑΡΙΝΗΣ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΜΑΡΙΝΑ ἡ μακαρία κόρη καὶ καλλιπάρθενος Μάρτυς ἦτο ἀπὸ τὴν Ἀντιόχειαν τῆς Πισιδίας, τὸν καιρὸν Διοκλητιανοῦ ἢ Κλαυδίου Καίσαρος ἐν ἔτει σο’ (270), ἀπὸ γονεῖς περιφανεῖς. Ὁ πατὴρ αὐτῆς ἦτο ἱερεὺς τῶν εἰδώλων ἐπίσημος καὶ εἰς ὅλην τὴν πόλιν αἰδέσιμος, Αἰδέσιος δὲ καὶ τὸ ὄνομα. Ἦτο δὲ ἡ κόρη μονογενὴς θυγάτηρ τοῦ πατρὸς αὐτῆς, ὀλίγας δὲ ἡμέρας μετὰ τὴν γέννησιν αὐτῆς ἀπέθανεν ἡ μήτηρ της. Ἔδωκε τότε ὁ Αἰδέσιος τὸ βρέφος εἴς τινα γυναῖκα, ἵνα τὸ θηλάζῃ, ἥτις κατώκει ἔξω τῆς πόλεως δεκαπέντε στάδια.

Τοῦτο δὲ ἴσως ἦτο οἰκονομία Θεοῦ, νὰ δοθῇ ἐκεῖ ἔξωθεν τὸ κοράσιον ὅτι ἐκεῖ ἦσαν Χριστιανοί· ὅταν δὲ ἡλικιώθη ὀλίγον καὶ ὡμίλει, ἤκουσεν ἀπό τινας τὸν λόγον τῆς τοῦ Χριστοῦ πίστεως· ἐπειδὴ δὲ ἔτυχεν ἐκ φύσεως ἀγαθῆς ψυχῆς καὶ καλῆς προαιρέσεως, ἔτι δὲ καὶ συνετὴ περισσῶς καὶ φρόνιμος, ἐδέχθη τὸν σωτήριον λόγον εἰς τὴν καρδίαν της εὐθὺς ὡς ἤκουσεν ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι ἀγαθὸς Θεός, αἰώνιος καὶ πολυεύσπλαγχνος καὶ ἔγινε διὰ τὴν σωτηρίαν τῶν ἀνθρώπων ἄνθρωπος· σταυρωθεὶς δὲ ἑκουσίως ἀνέστη ἐνδόξως καὶ ἀνελθὼν εἰς τοὺς οὐρανοὺς ἐτίμησε μὲ τὴν πατρικὴν συνεδρίαν τὴν φύσιν τῆς ἀνθρωπότητος. Αὐτὰ καὶ ἕτερα ὅμοια ἀκοῦον τὸ χαριτωμένον κοράσιον ἐρρίζωσεν εἰς τὴν ψυχήν της ὁ σπόρος τῆς πίστεως ὡς κόκκος σινάπεως, συνεργούσης τῆς θείας χάριτος, μὲ τὸν καιρὸν δὲ ἀπέδωκε τὸν καρπόν, ὡς εὔκαρπος γῆ καὶ καλλίστη, ἑκατοντατλάσιον, αὐξάνουσα τὴν ὀρθόδοξον πίστιν μὲ τὸ μαρτύριον, καθὼς θέλετε ἀκούσει κατωτέρω σαφέστερον.

Ὅσον ἐπρόκοπτεν ἡ κόρη εἰς τὴν ἡλικίαν τοῦ σώματος, τοσοῦτον ηὔξανεν ἡ γνῶσις καὶ φρονησις αὐτῆς, ἐφλόγιζε δὲ ὁ πόθος τοῦ Χριστοῦ τὴν καρδίαν της καὶ καθ’ ἡμέραν προσηύχετο πρὸς αὐτόν, νὰ τὴν ἀξιώσῃ νὰ γίνῃ κοινωνὸς τῶν Μαρτύρων καὶ μέτοχος. Ὄχι δὲ μόνον εἰς τὴν ψυχὴν ἐμελέτα ταῦτα ἡ θεοφώτιστος, ἀλλὰ καὶ διὰ τοῦ λόγου τὰ ἔλεγεν εἰς ἕκαστον, τὸν ὁποῖον ἔβλεπε· ὡμολόγει δὲ εἰς ὅλους ὅτι ἦτο Χριστιανή, ὑβρίζουσα τὰ εἴδωλα. Διὰ ταῦτα καὶ ὁ ψευδώνυμος πατὴρ αὐτῆς, ὁ ἀναιδὴς Αἰδέσιος, τὴν ἐμίσησεν ὁλοψύχως, ἀκούσας τὴν ὁμολογίαν αὐτῆς καὶ δὲν ἤθελε κἂν νὰ τὴν ἴδῃ εἰς τὸ πρόσωπον, ἀλλὰ τὴν ἔκαμεν ἀπόκληρον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἐπειδή τινες ἐναντιώνονται λέγοντες, ὅτι τὰ πνεύματα καὶ οἱ δαίμονες δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ πάθωσι σωματικόν τι πάθος, ὡς ἄϋλα καὶ ἀσώματα, τούτου ἕνεκα ὑποσημειοῦμεν ἐνταῦθα τὰ ἑλληνιστὶ γεγραμμένα εἰς τὸν κατὰ πλάτος ἑλληνικὸν Βίον τῆς Ἁγίας, ἅπερ ἔχουσιν οὕτω· «Καὶ θαυμαστὸν οὐδέν, εἰ πνεῦμα ὢν (ὁ δαίμων δηλαδὴ) κρατεῖται καὶ τἄλλα πάσχει ὡς ἀνδράποδον. Τὴν μὲν γὰρ (Ἁγίαν Μαρῖναν), τῷ τοῦ κρείττονος ἔρωτι καὶ τῇ ἀποσπάσει τῶν γηΐνων εἰς ἄϋλον τάξιν μεταβεβηκυῖαν, εἰκὸς δῶρον εἰληφέναι παρὰ Θεοῦ τοσοῦτον δύνασθαι, ἐκεῖνον δὲ (τὸν δαίμονα) πεφυκέναι πάσχειν δεόντως καὶ τῶν ἀλγεινῶν ἔχειν αἴσθησιν, εἰς ὕλην ἄνωθεν ρεύσαντα, καὶ σωματικῆς παχύτητος ἐρασθέντα καὶ ἀναπλησθέντα. Ὃν γὰρ σωμάτων αἱροῦσιν ἡδοναὶ καὶ πάθη σωμάτων αἱροῦσι καὶ ἀδυνατόν τινα πεφυκέναι θἀτέρου τῶν ἐναντίων αἴσθησιν ἔχειν θἀτέρου δὲ μή. Ἅπας γάρ τις πρὸς τὰ τοιαῦτα ἐπίσης ἔχων ὁρᾶται, καὶ οὐκ ἔστιν ὅπου διαπίπτων ὁ λόγος εὑρίσκεται. Ὅθεν κἀκεῖνος (ὁ δαίμων δηλαδὴ) ὑλαῖος γενόμενος, πάσχει πρὶν ἤ τι δρᾶσαι κακόν καὶ ἀπαγορεύει τοῦ λοιποῦ δι’ αὐτοῦ προσιέναι, ἔργῳ διδαχθείς, ὅσην μὲν παρὰ Χριστοῦ περιβέβληνται δύναμιν οἱ γνησίως ἠκουλουθηκότες αὐτῷ, ὅσην δὲ πάλιν ἐκεῖνος τὴν ἀσθένειαν ἔχει, τραχηλιάσας κατὰ τοῦ πεποιηκότος καὶ ἀποστάτης γενόμενος».

Ἔφη δὲ καὶ ὁ Σιναΐτης Γρηγόριος περὶ τῶν δαιμόνων· «Νόες ὄντες ποτὲ καὶ αὐτοί, καὶ τῆς ἀϋλίας ἐκείνης καὶ λεπτότητος ἐκπεσόντες, ὑλικήν τινα παχύτητα ἕκαστος κέκτηται, κατὰ τὴν ἕξιν ἢ ἐνέργειαν σωματούμενος, ἣν ἐνεργῶν πεποίηται» (Κεφ. ρκγʹ ἐν τῇ Φιλοκαλίᾳ).