Τῇ ΙΖ’ (17ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΑΝΤΩΝΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

πρέπει οἱ νέοι νὰ βασανίζουν τὴν σάρκα ὅσον δύνανται διότι, ὅταν αἱ ἡδοναὶ τοῦ σώματος ἀσθενήσωσι, τότε ἐνδυναμοῦται ἡ ψυχὴ κατὰ τὸν Ἀπόστολον. Ἂν δὲ καὶ ἐπὶ τοσοῦτον ἠγωνίζετο εἰς τὴν ἄσκησιν, ἐν τούτοις ποτὲ δὲν ἐνεθυμεῖτο τὸν παρεληλυθότα χρόνον, ἀλλὰ καθ’ ἡμέραν εἶχε τόσην προθυμίαν, ὥσπερ νὰ ἦτο ἀρχὴ τῆς ἀσκήσεως, λέγων τὸ ρητὸν τοῦ Ἀποστόλου Παύλου· «Τῶν ὄπισθεν ἐπιλανθανόμενοι, τοῖς δὲ ἔμπροσθεν ἐπεκτεινόμενοι».

Μετέβαινε δὲ ὁ Ἅγιος καὶ εἴς τινα μνήματα, ἅτινα ἦσαν μακρὰν ἀπὸ τὸ χωρίον, εἰς τὰ ὁποῖα εἰσερχόμενος ἠγωνίζετο· παραγγείλας δὲ, ποτὲ γνωρίμου του τινὸς νὰ τοῦ φέρῃ ἀνὰ τόσας ἡμέρας ἄρτον καὶ εἰσελθὼν εἴς τινα τάφον, ἔκλεισε τὴν θύραν ὁ ὑπηρέτης, καθὼς τοῦ εἶπεν ὁ Ἅγιος καὶ ἀνεχώρησεν. Ὁ δὲ Ὅσιος ἔμεινε μόνος ἔσω καὶ ηὔχετο· ἀλλ’ ὁ δαίμων, μὴ ὑποφέρων ταῦτα καὶ φοβούμενος μήπως καὶ γεμίσῃ Ἀσκητὰς ἡ ἔρημος, ἐπῆγε νύκτα τινὰ μετὰ πλήθους δαιμόνων καὶ τόσον δαρμὸν τοῦ ἔδωσαν, ὥστε ἐκείτετο ἀπὸ τὰς πληγὰς ἡμιθανής. Τῇ ἐπαύριον, προνοίᾳ Θεοῦ, ἐπῆγε τὸν ἄρτον ὁ ὑπηρέτης καὶ ἀνοίξας τὴν θύραν βλέπει τὸν Ἅγιον κείμενον ὡς νεκρόν· ὅθεν τὸν ἤγειρε καὶ λαβὼν αὐτὸν τὸν ἐπῆγεν εἰς τὸ Κυριακόν, συναχθέντες δὲ οἱ συγγενεῖς του καὶ οἱ γνώριμοι τὸν παρέστεκον ὡς νεκρόν. Τὸ μεσονύκτιον συνῆλθεν εἰς ἑαυτὸν ὁ Ἅγιος καὶ ἐγερθεὶς εἶδεν, ὅτι ἐκοιμῶντο ὅλοι καὶ μόνον ὁ ὑπηρέτης του ἦτο ἔξυπνος. Ὅθεν κάμνει νεῦμα εἰς αὐτὸν νὰ τὸν ἐγείρῃ καὶ νὰ τὸν ὑπάγῃ εἰς τὸν τόπον, εἰς τὸν ὁποῖον τὸν εὗρεν. Ὁ δὲ ὑπακούσας ὑπεβάστασεν αὐτὸν καὶ ἐλθόντες εἰς τὸν τάφον ἔκλεισε καὶ πάλιν εἰς αὐτὸν τὸν Ἅγιον ὡς καὶ πρότερον. Ἐκείτετο λοιπὸν προσευχόμενος καὶ μὴ δυνάμενος νὰ σηκωθῇ ἀπὸ τὰς πληγὰς τῶν δαιμόνων, μετὰ δὲ τὴν εὐχὴν ἐβόα ταῦτα· «Ἐδῶ εἶμαι, δὲν φεύγω τὰς μάστιγας, ἐὰν καὶ περισσότερα κακὰ μοῦ κάμετε, δὲν μὲ χωρίζετε ἀπὸ τὴν ἀγάπην τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ καὶ Σωτῆρός μου».

Οἱ δὲ δαίμονες ἠγριώθησαν περισσότερον, ἰδόντες ὅτι καὶ οὕτω πληγωμένος τοὺς ἐφοβέριζε καὶ ἔκαμαν θόρυβον τοσοῦτον μέγαν, ὥστε τοῦ ἐφάνη ὅτι ἐσείσθη ὅλος ὁ τόπος καὶ ἐσχίσθησαν οἱ τέσσαρες τοῖχοι. Οἱ δὲ δαίμονες κατὰ φαντασίαν σχηματισθέντες εἰς ἑρπετὰ καὶ θηρία ἐγέμισαν τὸν τόπον ἀπὸ λέοντας, ἄρκτους, λεοπαρδάλεις, ταύρους, ὄφεις, λύκους, ἀσπίδας καὶ ἄλλα παρόμοια, ἕκαστον δὲ ἀπὸ τὰ θηρία αὐτὰ κατὰ τὸ ἴδιον σχῆμα τὸν ἐπολέμει. Ὁ λέων ἐβρυχᾶτο καὶ ὥρμα νὰ τὸν φάγῃ, ὁ ταῦρος νὰ τὸν κερατίσῃ, ὁ σκορπίος νὰ τὸν κεντρίσῃ καὶ οὓτω καθ’ ἑξῆς


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος ὁ Ἀμμοῦν ἑορτάζεται κατὰ τὴν 4ην Ὀκτωβρίου (ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», Τόμος Ι’).

[2] Οἱ Μαναχαῖοι ἦσαν αἱρετικοὶ τοῦ 3ου μ.Χ. αἰῶνος, τὴν αἵρεσιν δὲ ταύτην ἵδρυσεν ὁ Πέρσης Μάνης ἢ Μανιχαῖος ἀναμείξας εἰς τὴν χριστιανικὴν διδασκαλίαν στοιχεῖα ἐκ τοῦ Παρσισμοῦ (θρησκείας τῶν ἀπογόνων τῶν ἀρχαίων Περσῶν) καὶ τοῦ Βουδδισμοῦ. Οἱ δὲ Ἀρειανοὶ ἦσαν ὀπαδοὶ τοῦ Ἀρείου, ὅστις ἠρνεῖτο τὴν Θεότητα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. (Βλέπε περὶ τούτων πλατύτερον ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου, σελ. 383 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου).

[3] Εἰς τὸν χειρόγραφον Βίον τοῦ Μεγάλου Ἀντωνίου, καθὼς καὶ εἰς τὸν τετυπωμένον ἐν τῷ «Παραδείσῳ» τοῦ Ἀγαπίου, ἐξ οὗ παρελήφθη παρ’ ἡμῶν ὁ Βίος οὗτος, περιγράφεται ἐνταῦθα ὁλόκληρον τὸ ἱστορικὸν τῆς θείας ἀποκαλύψεως τῆς γενομένης εἰς τὸν Μέγαν Ἀντώνιον περὶ τοῦ Ὁσίου Παύλου τοῦ Θηβαίου, καὶ πῶς ὁ Ἀντώνιος ἀνεκάλυψε τὸν Παῦλον εἰς τὴν βαθυτάτην ἔρημον, τὶ μετ’ αὐτοῦ συνωμίλησε καὶ πῶς κοιμηθέντα τὸν ἐνεταφίασεν. Ἐπειδὴ ὅμως πάντα ταῦτα, καταλαμβάνοντα πέντε περίπου σελίδας προεγράφησαν ἀπαραλλάκτως εἰς τὸν Βίον τοῦ Ὁσίου Παύλου (σελ. 296-302) περιττὸν νομίζομεν νὰ τὰ ἐπαναλάβωμεν ἐνταῦθα, ὁ δὲ βουλόμενος ἂς ἀναγνώσῃ αὐτὰ ἐκεῖ.

[4] Ταῦτα ἐπιλέγει ὁ συγγράψας τὸν Βίον τοῦτον Μέγας Ἀθανάσιος.