Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΛΟΥΚΑ τοῦ ἐν τῷ Στειρίῳ ὄρει τῆς Ἑλλάδος ἀσκήσαντος.

ΕΙΚΟΝΑ

ΛΟΥΚΑΣ ὁ θεῖος Πατὴρ ἡμῶν ἦτο βλαστός, ἢ μᾶλλον εἰπεῖν, στολισμὸς τῆς Ἑλλάδος· οἱ γονεῖς τοῦ Ὁσίου κατήγοντο ἀπὸ τὴν νῆσον Αἴγιναν, μὴ ὑποφέροντες δὲ οὗτοι τὰς συχνὰς ἐπιδρομὰς τῶν Ἀγαρηνῶν, ἄφησαν τὴν πατρίδα των καὶ μετῴκησαν εἰς τὰ μέρη τῆς Φωκίδος, εἰς τὸ παρὰ τὸν Σάλωνα [1] χωρίον Καστόριον· εἰς τὸ χωρίον τοῦτο ἐγεννήθη ὁ μακάριος Λουκᾶς ἐν ἔτει ωϟϛ’ (896) ἀπὸ Χριστοῦ, καὶ ὁ μὲν πατήρ του ὠνομάζετο Στέφανος, ἡ δὲ μήτηρ του Εὐφροσύνη.

Εὑρισκόμενος ὁ Ὅσιος εἰς τὴν παιδικήν του ἡλικίαν, δὲν ἦτο ὡσὰν τὰ ἄλλα παιδία, τὰ ὁποῖα ἀγαποῦν νὰ παίζουν καὶ νὰ γελοῦν καὶ νὰ τρέχουν ἄτακτα, ἀλλ’ ἦτο ἥσυχος, εὔτακτος καὶ εἰς ὅλας του τὰς ἐκδηλώσεις εἶχε φρόνημα στερεὸν καὶ γεροντικόν. Ὅθεν, κοντὰ εἰς τὰ ἄλλα, τόσον πολὺ ἠγάπησε τὴν ἐγκράτειαν, ὥστε ἀπὸ μικρὸν παιδίον ἀκόμη ἐγκατέλειψε τὰ λιπαρὰ καὶ δὲν ἔτρωγεν οὔτε κρέας, οὔτε τυρόν, οὔτε αὐγά, οὔτε κάθε ἄλλο ἡδονικὸν καὶ παχὺ φαγητόν, οὔτε κανένα ὀπωρικόν, ἀλλὰ ἐζοῦσε μὲ κρίθινον μόνον ἄρτον καὶ ὕδωρ καὶ μὲ χόρτα καὶ ὄσπρια, τὴν δὲ Τετάρτην καὶ Παρασκευὴν ἔμενε νηστικὸς ἕως τῆς δύσεως τοῦ ἡλίου. Τὸ θαυμαστότερον δὲ εἶναι ὅτι οὔτε ἐδιδάχθη ἀπὸ ἄλλον τινὰ νὰ νηστεύῃ ταῦτα καὶ νὰ ζῇ τοιαύτην ἀσκητικὴν ζωήν, ἀλλὰ ἀφ’ ἑαυτοῦ του κινούμενος ἀπεστρέφετο κάθε φαγητόν, τὸ ὁποῖον γλυκαίνει τὸν λάρυγγα καὶ ἀγαποῦσε τὴν πεῖναν, τοὺς κόπους καὶ ὅ,τι ἄλλο πρᾶγμα εἶναι πικρὸν εἰς τὴν σάρκα. Κάποτε μάλιστα, ὅταν ὁ θεῖος Λουκᾶς ἔτρωγε μαζὶ μὲ τοὺς γονεῖς του, νομίζοντες ἐκεῖνοι ὅτι ἀπέχει ἀπὸ τὰ φαγητὰ ὄχι κατὰ Θεὸν καὶ ἀπὸ ὀρθὸν λογισμόν, ἀλλὰ ἀπὸ κουφότητα καὶ παιδικὴν ἀγνωσίαν, τὸν ἐδοκίμασαν μὲ τὸν ἑξῆς τρόπον· ἐμαγείρευσαν εἰς ἕνα δοχεῖον κρέας μαζὶ μὲ ὀψάριον καὶ τὰ ἔβαλαν εἰς τὴν τράπεζαν, ὁ δὲ Λουκᾶς μὴ ἠξεύρων τὸ γενόμενον, ἐπειδὴ ὁ πατήρ του τοῦ ἔδωκε τὸ ὀψάριον, τὸ ἐπῆρε καὶ τρώγων αὐτὸ ᾐσθάνθη τὴν ποιότητα τοῦ κρέατος καὶ τὸ τέχνασμα τὸ ὁποῖον τοῦ ἔκαμαν οἱ γονεῖς του καὶ λυπούμενος εἰς τοῦτο πολὺ, ἐξήμεσεν ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἔφαγε καὶ εἰς ἀπόδειξιν τῆς μακροθυμίας του ἔμεινε νηστικὸς τρεῖς ἡμέρας, κλαίων ὡσὰν νὰ εἶχε κάμει θεληματικῶς κανένα ἄτοπον. Ἀφοῦ λοιπὸν οἱ γονεῖς του ἠννόησαν τὸν σκοπόν του, ὅτι δὲν ἦτο ἀνθρώπινος, ἀλλὰ θεϊκός, τὸν ἄφησαν νὰ πορεύηται καθὼς θέλει.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρόκειται περὶ τῆς Ἀμφίσσης, ἀρχαίας πόλεως τῆς Λοκρίδος, κειμένης βορειοδυτικῶς τῶν Δελφῶν καὶ εἰς ἀπόστασιν 20 χ.λ.μ. ἀπ’ αὐτῶν. Κατὰ τὴν ἀρχαιότητα ὑπῆρξε μία τῶν κυριωτέρων πόλεων τῶν Ὀζολῶν Λοκρῶν. Κατὰ τοὺς βυζαντινοὺς χρόνους κατεστράφη ὑπὸ τοῦ βασιλέως τῶν Βουλγάρων Σαμουήλ, ἀλλ’ ἀνεκτίσθη λαβοῦσα βραδύτερον τὸ ὄνομα Αὐλών, ὑπὸ τὸ ὁποῖον φέρεται ὡς ἕδρα Ἐπισκοπῆς ὑπὸ τὸν Μητροπολίτην Ἀθηνῶν. Ἐκ τοῦ ὀνόματος τούτου λέγεται ὅτι προέκυψε τὸ ἔτι καὶ σήμερον ἐν χρήσει Σάλωνα. Κατ’ ἄλλην ἐκδοχὴν προέρχεται ἐξ ἐγκατασταθέντων ἐκεῖ Θεσσαλονικέων (Θεσσαλονικεῖς-Σαλονικεῖς) μετὰ τὴν καταστροφὴν τῆς Θεσσαλονίκης ὑπὸ τοῦ Φιλίππου. Κατὰ νεωτέραν γνώμην ὠνομάσθη Σάλωνας ἐκ τοῦ συχνοῦ σάλου, τὸν ὁποῖον ὑφίσταται λόγῳ τοῦ σεισμογεννοῦς τῆς περιοχῆς. Ἐκ τοῦ ὀνόματος Σάλωνας, τὸ ὁποῖον ἀναφέρεται ἐνταῦθα καὶ τὸ ὁποῖον βεβαιοῖ καὶ ἡ τοπικὴ παράδοσις, προέκυψεν ἐπὶ Τουρκοκρατίας τὸ ὄνομα Σάλωνα. Ἅμα τῇ ἀπελευθερώσει τοῦ Ἑλληνικοῦ Κράτους ἀπεδόθη εἰς αὐτὴν τὸ παλαιόν της ὄνομα Ἄμφισσα καὶ κατέστη ἕδρα τῆς ἐπαρχίας Παρνασσίδος, ἤδη δὲ εἶναι πρωτεύουσα τοῦ νομοῦ Φωκίδος. Ἐνταῦθα τὸ ὄνομα Σάλωνας ἀφέθη ὡς ἔχει ἐν τῷ Χειρογράφῳ, διότι ἀποτελεῖ σημαντικὸν ἀποδεικτικὸν στοιχεῖον περὶ τῆς ἐξελίξεως τῆς ὀνομασίας τῆς πόλεως.

[2] Πέτρος Α’ βασιλεὺς τῆς Βουλγαρίας (927-968). Ὁ Πέτρος οὗτος ἔχει ἀνακηρυχθῆ ὑπὸ τῆς Βουλγαρικῆς Ἐκκλησίας Ἅγιος. Περὶ τοῦ πατρὸς αὑτοῦ Συμεῶνος Α’ βλέπε σχετικὴν ὑποσημείωσιν ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», εἰς τὸν βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου.

[3] Εἰς τὸ σημεῖον τοῦτο ἀνηγέρθη μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Ὁσίου ἡ γνωστὴ περιώνυμος Μονὴ τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ Ἑλικῶνος, πλησίον τοῦ παλαιοῦ χωρίου Στείριον τῆς ἐπαρχίας Λεβαδείας τοῦ νομοῦ Βοιωτίας. Ὅπως ἐν τοῖς προηγουμένοις εἴδομεν καὶ ὅπως ἐν τῇ συνεχείᾳ τῆς προκειμένης Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ ἀναφέρεται, ἡ οἰκοδομὴ τῆς Μονῆς ἤρξατο ζῶντος τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ ἀπὸ τοῦ ἔτους 942 διὰ συνδρομῆς τοῦ Βυζαντινοῦ στρατηγοῦ Κρηνίτου, διοικητοῦ τότε τοῦ θέματος Ἑλλάδος. Κατὰ πρῶτον ἐθεμελιώθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου καὶ ἤρχισεν οἰκοδομούμενος ὁ Ναὸς τῆς Ἁγίας Βαρβάρας, ὅστις ἐπερατώθη μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Ὁσίου ὑπὸ πνευματικῶν αὐτοῦ τέκνων. Ὁ Ναὸς οὗτος δὲν σῴζεται σήμερον. Ὁ σήμερον σῳζόμενος Ναός, ὅστις εἶναι καὶ τὸ Καθολικὸν τῆς Μονῆς, τιμώμενος ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Ὁσίου, ἀνηγέρθη κατὰ τὰς ἀρχὰς τοῦ 11ου αἰῶνος. Ὀλίγον βραδύτερον ἀνηγέρθη βορείως αὐτοῦ ὁ πάνσεπτος Ναὸς τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.

Ὁ Ναὸς τοῦ Ὁσίου εἶναι ὀκταγωνικοῦ ρυθμοῦ, μετὰ τρούλλου, ὁ ἀρχαιότερος καὶ τελειότερος τῶν σῳζομένων ὁμοίων Ναῶν, καὶ πρωτότυπον τοῦ εἴδους αὐτοῦ. Εἶναι ἀνάλογος πρὸς τὸν Ναὸν τῆς Μονής Δαφνίου Ἀθηνῶν, λίαν ἐπιμελῶς ἐκτισμένος βάσει ἀρχιτεκτονικοῦ σχεδίου, τὸ ὁποῖον προσδίδει εἰς αὐτὸν ἐξαιρετικὴν μεγαλοπρέπειαν, ἡ δὲ θαυμασία ἐσωτερικὴ διακόσμησις αὐτοῦ, τὸ μαρμάρινον γλυπτὸν τέμπλον, τὰ ὑπέροχα ἄλλα γλυπτά, τὰ χρυσᾶ καὶ πολύχρωμα μωσαϊκά, οἱ πολύτιμοι λίθοι καὶ ὁ ἐν γένει διάκοσμος αὐτοῦ προσδίδου εἰς τὸν ὅλον Ναόν, ὅστις διετηρήθη ἄθικτος διὰ μέσου τῶν αἰώνων καὶ τῶν βαρβαρικῶν ἐπιδρομῶν, σπανίαν λαμπρότητα καὶ κάλλος προκαλοῦν τὸ δέος.

Κάτωθι τοῦ Ναοῦ τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ ὑπάρχει κρύπτη τιμωμένη ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Βαρβάρας, εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκεται ὁ τάφος τοῦ Ὁσίου Λουκᾶ καὶ ἕτεροι δύο τάφοι, ἐκ τῶν ὁποίων ὁ εἷς, κατὰ τὴν παράδοσιν, εἶναι τοῦ αὐτοκράτορος Ρωμανοῦ Β’, περὶ τοῦ ὁποίου προεῖπεν ὁ Ὅσιος, ὅτι ἐπὶ τῶν ἡμερῶν του θὰ ἀπηλευθεροῦτο ἡ ὑπὸ τῶν Ἀράβων κατεχομένη Κρήτη. Διὰ τὴν πραγματοποίησιν τῆς προρρήσεως ταύτης ὁ αὐτοκράτωρ Ρωμανὸς ἐνίσχυσε διὰ χρημάτων τὴν Μονὴν καὶ συνήργησε σπουδαίως εἰς τὴν ἀνέγερσιν αὐτῆς. Ὁ Ναὸς τῆς Θεοτόκου ἔχει σχῆμα σταυροῦ καὶ πλουσιώτατον ἐσωτερικὸν διάκοσμον ἀνώτερον τοῦ προηγουμένου.

[4] Παφλαγονία· ἀρχαία χώρα τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, περιλαμβάνουσα τὰ βόρεια παράλια αὐτῆς, μεταξὺ τῆς Βιθυνίας πρὸς δυσμὰς καὶ τοῦ Πόντου πρὸς ἀνατολάς. Πρὸς νότον συνώρευε μετὰ τῆς Γαλατίας.