Τῇ Ϛ’ (6ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΝΙΚΟΛΑΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Μύρων τῆς Λυκίας τοῦ Θαυματουργοῦ.

Οἱ ναῦται, ἂν καὶ ἀντελήφθησαν τὸ γενόμενον, δὲν ἠδυνήθησαν νὰ μεταχειρισθῶσιν οὐδὲν μέσον ὅπως ἀνασύρωσιν ἐκ τῆς θαλάσσης τὸν ἄνθρωπον, ἀφ’ ἑνὸς μὲν διότι ἦτο σκότος βαθύτατον, ἀφ᾽ ἑτέρου δὲ διότι ὁ ἄνεμος ἔπνεε βιαιότερα καὶ ἐβίαζε τὸ πλοῖον πρὸς τὰ πρόσω. Ὅθεν καθήμενοι ἐθρήνουν λυπούμενοι καὶ ἔκλαιον διὰ τὸν πικρὸν θάνατον τοῦ ἀνδρός.

Ὁ δὲ Χριστιανὸς ἐκεῖνος, πεσὼν εἰς τὴν θάλασσαν ἐνδεδυμένος καθὼς ἦτο μὲ ὅλα τὰ ἐνδύματα του καὶ καταποντιζόμενος εἰς τὸν βυθὸν τοῦ πελάγους, ἐνεθυμήθη καὶ ἔλεγε νοερῶς· «Ἅγιε Νικόλαε, βοήθει μοι». Φωνάζων δὲ νοερῶς τὴν φωνὴν ταύτην, ὤ τοῦ θαύματος! Πολλὰ καὶ ἀκατανόητα εἶναι τὰ θαυμάσιά σου, Κύριε! εὑρέθη ἐν τῷ μέσῳ τοῦ οἴκου του, μὴ αἰσθανθεὶς δὲ τοῦτο, ἐνόμιζεν ὅτι εὑρίσκεται ἀκόμη εἰς τὸν βυθὸν τῆς θαλάσσης. Ὅθεν καὶ ἐκεῖ ἐφώναζεν ὄχι πλέον νοερῶς, ἀλλ’ αἰσθητῶς· «Ἅγιε Νικόλαε, βοήθει μοι». Οἱ δὲ ἄνθρωποι τῆς οἰκίας του ἀκούοντες τὰς φωνάς του ἐγερθέντες ἤναψαν φῶς· ἀλλὰ καὶ οἱ γείτονες καὶ οἱ ἔξωθεν ἀκούσαντες, ἐξηγέρθησαν, καὶ ἔτρεξαν καὶ ἐκεῖνοι καὶ βλέπουσιν αὐτὸν μὲν εἰς τὸ μέσον τῆς οἰκίας του ἑστῶτα καὶ κράζοντα, ὕδωρ δὲ πολὺ τῆς θαλάσσης νὰ τρέχῃ ἀπὸ τὰ ἐνδύματα τὰ ὁποῖα ἐφόρει· ὅθεν ἐκ τοῦ θαυμασμοῦ των καὶ τῆς ἐκστάσεως ἔμειναν ἄφωνοι καὶ σιωπηλοί, ἀγνοοῦντες τὶ νὰ εἴπωσιν. Ὁ δὲ Χριστιανὸς ἐκεῖνος ἐφώναζεν· «Ἀδελφοί, τί εἶναι αὐτὸ τὸ ὁποῖον βλέπω; ἐγὼ γνωρίζω πολὺ καλὰ, ὅτι χθὲς κατὰ τὴν ἐνάτην ὥραν σᾶς ἀπεχαιρέτησα ὅλους καὶ ἐπεβιβάσθην εἰς τὸ πλοῖον, τὸ ὁποῖον ἐπειδὴ ἐφύσησεν οὔριος ἄνεμος ἐπροχώρησεν ἀρκετά· κατὰ δὲ τὴν δευτέραν ἢ τρίτην φυλακὴν τῆς νυκτός, ἤτοι κατὰ τὴν ἐνάτην ὥραν τῆς νυκτός, μετέβην δι’ ἀνάγκην μου καὶ συμποδισθεὶς ὑπὸ τῶν ναυτῶν, ἐρρίφθην εἰς τὴν θάλασσαν· ὅθεν ἐπεκαλούμην τὸν Ἅγιον Νικόλαον εἰς βοήθειαν. Πῶς δὲ τώρα εὑρίσκομαι ἐδῶ δὲν γνωρίζω καὶ σᾶς παρακαλῶ νὰ μοῦ εἴπητε σεῖς, διότι ἐγὼ εἶμαι ἐκστατικὸς καὶ μοῦ φαίνεται ὅτι παρεφρόνησα».

Οἱ δὲ συναθροισθέντες Χριστιανοί, ταῦτα ἀκούσαντες, βλέποντες δὲ καὶ τὸ ὕδωρ τῆς θαλάσσης, τὸ ὁποῖον ἔρρεεν ἐκ τῶν ἐνδυμάτων του, ἐξεπλάγησαν, ὡς εἴπομεν, συλλογιζόμενοι τὸ παράδοξον τοῦ θαύματος· ὅθεν ἔχαιρον μετὰ τοῦ διασωθέντος ἀδελφοῦ καὶ ἐδάκρυον ἐν ταὐτῷ ἐπὶ πολλὴν ὥραν τό, Κύριε, ἐλέησον! κράζοντες. Ὁ δὲ Χριστιανὸς ἐκεῖνος ἐκδυθεὶς τὰ βεβρεγμένα ἐνδύματα καὶ ἐνδυθεὶς ἄλλα, κατηυθύνθη εἰς τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὅπου καὶ διήνυσε τὸ ἐπίλοιπον διάστημα τῆς νυκτός, προσπίπτων μετὰ δακρύων εἰς τὴν εἰκόνα τοῦ Ἁγίου, δεόμενος καὶ παρακαλῶν καὶ τὰς εὐχαριστίας ἀποδίδων μὲ θαυμασμὸν καὶ ἔκπληξιν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πάταρα· ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν Μικρὰν Ἁσίαν. Ἐρείπια αὐτῆς σῴζονται παρὰ τὸν κόλπον τοῦ Καλαμακίου κείμενον νοτιοανατολικῶς τοῦ ἀκρωτηρίου Γεντῆ-μπουροὺν καὶ βορειοδυτικῶς τῆς νήσου Καστελλορίζου.

[2] Μύρα· ἀρχαία πόλις τῆς Λυκίας εἰς τὴν νοτιοδυτικὴν ἄκραν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀπέχουσα περὶ τὰ 4 χλμ περίπου ἀπὸ τῆς παραλιακῆς ἐπὶ τοῦ Λιβυκοῦ πελάγους πόλεως Ἀνδριάκης (ἢ Ἀνδράκι), ἐπινείου τῶν Μύρων. Τὰ Μύρα ἤρχισαν ἀκμάζοντα ἀπὸ τῆς ἐποχῆς τῆς Ἀρχιερατείας τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὑπὸ δὲ τοῦ Θεοδοσίου Βʹ ἀνεκηρύχθη εἰς πρωτεύουσαν τῆς Λυκίας. Ἐν αὐτοῖς ὁ Θεοδόσιος Βʹ ἀνήγειρε μεγαλοπρεπῆ Ναὸν τοῦ Ἁγίου Νικολάου, τοῦ ὁποίου ἐρείπια μόνον σῴζονται σήμερον. Εἰς τὴν Μητρόπολιν τῶν Μυραίων ὑπήγοντο τὸ πάλαι 36 Ἐπισκοπαί. Τανῦν τὰ Μύρα καλοῦνται ὑπὸ τῶν Τούρκων Ντεμπρέ.

[3] Ὁ Διοκλητιανὸς ἀνῆλθεν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης κατὰ τὸ ἔτος 284, κατὰ δὲ τὸ ἔτος 286 προσέλαβεν ὡς συμβασιλέα τὸν Μαξιμιανὸν Ἑρκούλιον. Ἀμφότεροι παρῃτήθησαν τοῦ θρόνου κατὰ τὸ ἔτος 305.

[4] Οἱ Ταϊφάλοι ἦσαν φυλὴ προερχομένη ἐκ Μολδοβλαχίας, εἶχον δὲ τότε ἐγκατασταθῇ εἰς τὴν Φρυγίαν. Παρὰ τὴν Σελινοῦντα τῆς Τραχείας Κιλικίας ὑπάρχει ἔτι καὶ νῦν πόλις διασῴζουσα τὸ ὄνομα αὐτῶν καλουμένη Τουρκιστὶ Ταφάλ.

[5] Τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ἁγίου Ἱεράρχου Νικολάου ἀνακομισθὲν κατὰ τὴν ἐποχὴν τῆς πρώτης Σταυροφορίας, βασιλεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἀλεξίου Αʹ τοῦ Κομνηνοῦ, μετηνέχθη ἐκ τῶν Μύρων τῆς Λυκίας εἰς τὴν Βάριν (Μπάρι) τῆς Ἰταλίας. Ἡ μνήμη τῆς ἀνακομιδῆς καὶ μετακομιδῆς ταύτης ἑορτάζεται κατὰ τὴν κʹ (20ὴν) Μαΐου. Τὸ ἱστορικὸν αὐτῆς βλέπε ἐν τῷ σχετικῷ Συναξαρίῳ ἐν τόμῳ Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».