Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Πρεσβυτέρου τοῦ Δαμασκηνοῦ.

Ἔπειτα, ἀφοῦ ἔμαθα ὅλην τὴν ἔξω σοφίαν, ἐξεπαιδεύθην καὶ εἰς τὴν ἰδικήν μας Θεολογίαν· ἐπειδὴ ὅμως δὲν μοῦ ἔτυχεν ἀκόμη μαθητής, τὸν ὁποῖον νὰ ἀφήσω διάδοχον τῆς σοφίας μου, λυποῦμαι δι’ αὐτὸ πολὺ καὶ θλίβομαι. Διότι καθὼς ποθοῦν ὅσοι ἔχουν πλοῦτον νὰ γεννήσουν τέκνα, διὰ νὰ κληοονομήσουν αὐτόν, τοιουτοτρόπως ἐπιποθοῦν καὶ οἱ φιλόσοφοι νὰ ἀφήσουν διαδόχους τῆς σοφίας καὶ μαθήσεως αὐτῶν, διὰ νὰ ἔχουν μνήμην καὶ φήμην ἀθάνατον. Διότι τοῦτο εἶναι τῆς ἀγαθότητος ἴδιον, νὰ μεταδίδῃ κανεὶς καὶ εἰς ἄλλους τὸν πλοῦτον αὐτῆς, ὅστις δὲ δὲν ἔχει τοιαύτην γνώμην μεταδοτικὴν καὶ φιλότεκνον, δὲν εἶναι καλὸς ἄνθρωπος, ἀλλὰ φθονερὸς καὶ δυσάρεστος. Ὅθεν οὔτε εἰς τὴν αἰώνιον ζωὴν ἀπέρχεται, ὡς ὁ διπλασιάσας τὸ τάλαντον, ἀλλὰ θέλει κατακριθῆ εἰς πῦρ ἀτελεύτητον, ὡς ἀχρεῖος καὶ ἀνωφελὴς δοῦλος. Διὰ ταύτην λοιπὸν τὴν αἰτίαν σκυθρωπάζω καὶ θλίβομαι, φοβούμενος μήπως καὶ μὲ συναριθμήσῃ ὁ Δεσπότης μου μὲ τὸν πονηρὸν ἐκεῖνον δοῦλον, ὅστις ἔκρυψε τὸ τάλαντον».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ εὐγενὴς ἐκεῖνος ἀνήρ, ὅστις εἶχε τόσον πόθον νὰ εὕρῃ τοιοῦτον σοφώτατον ἄνθρωπον, ἔλαβε μεγάλην ἀγαλλίασιν καὶ λέγει πρὸς τὸν Κοσμᾶν· «Μὴ λυπεῖσαι διὰ τὴν αἰτίαν ταύτην, διδάσκαλε, καὶ ἴσως σοῦ δώσῃ ὁ Κύριος τὰ αἰτήματα τῆς καρδίας σου». Ταῦτα εἰπὼν ἔδραμε πρὸς τὸν ἄρχοντα τῶν Σαρακηνῶν καὶ τοῦ ἐζήτησεν εὐθὺς νὰ τοῦ χαρίσῃ αὐτὸν τὸν αἰχμάλωτον· ἐκεῖνος δὲ, τοῦ τὸν ἔδωκε καὶ παραλαβὼν αὐτὸν εἰς τὴν οἰκίαν του, τὸν ἐφίλευσε πλουσίως καὶ τοῦ λέγει· «Γνώριζε, σοφώτατε, πάντων ἀνθρώπων καὶ λογιώτατε, ὅτι ὄχι μόνον ἀπὸ τὴν δεινὴν αἰχμαλωσίαν σὲ ἐλύτρωσα, ἀλλὰ καὶ κοινωνὸν τῆς οἰκίας μου καὶ συνδεσπότην σὲ ὁρίζω ἀπὸ σήμερον, νὰ εἶσαι εἰς ὅλας μου τὰς χαρὰς καὶ τὰς θλίψεις συμμέτοχος· ἄλλην δὲ χάριν δὲν ζητῶ ἀπὸ τὴν ἁγιωσύνην σου, εἰμὴ μόνον νὰ καταβάλῃς πᾶσαν προσπάθειαν νὰ μαθητεύσῃς τὰ δύο ταῦτα παιδία εἰς ὅλην τὴν σοφίαν καὶ μάθησιν, τὴν ὁποίαν γνωρίζεις. Εἶναι δὲ τὰ παιδία ταῦτα ὁ μὲν Ἰωάννης κατὰ σάρκα τέκνον μου γνήσιον, ὁ δὲ Κοσμᾶς, ὁ συνώνυμός σου, εἶναι ἀπὸ τὰ Ἱεροσόλυμα· καὶ ἐπειδὴ ἀπὸ μικρὸς ἔμεινεν ὀρφανός, τὸν ἐπῆρα διὰ τὴν ψυχήν μου καὶ τὸν ἀγαπῶ ὄχι ὀλιγώτερον ἀπὸ τὸν Ἰωάννην». Ὁ δὲ φιλόσοφος καὶ κόσμιος Κοσμᾶς ἀκούσας ταῦτα ἔλαβε μεγάλην ἀγαλλίασιν καὶ ἔκτοτε ὡς διψῶσα ἔλαφος, ἡ ὁποία τρέχει εἰς πηγὴν ὕδατος, οὕτω καὶ αὐτὸς μὲ μεγάλον πόθον ἐδίδασκε πρὸς τοὺς μαθητάς του τὴν φιλοσοφίαν του.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Δαμασκός, πρωτεύουσα τῆς σημερινῆς Δημοκρατίας τῆς Συρίας, εἶναι μία τῶν ἀρχαιοτέρων πόλεων τῆς Συρίας καὶ πιθανῶς τῆς οἰκουμένης. Μὲ τὸ σημερινόν της ὄνομα ἀναφέρεται ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκῃ εἰς τὸ βιβλίον τῆς Γεννέσεως (ιδʹ 15, ιεʹ 2). Κεῖται παρὰ τὸν κατὰ τὴν ἀρχαιότητα χρυσορρόαν ποταμὸν Βαράδα, πρὸς ἀνατολὰς καὶ μεσημβρινοανατολικῶς τοῦ Ἀντιλιβάνου εἰς ὡραίαν καὶ εὐφορωτάτην πεδιάδα. Ἡ πέριξ καὶ πρὸς βορρᾶν τῆς Δαμασκοῦ χώρα, συμπεριλαμβανομένης καὶ τῆς μεταξὺ τῶν ὀρέων Λιβάνου καὶ Ἀντιλιβάνου κοιλάδος, ἡ καλουμένη ὑπὸ τοῦ ἀρχαίου Γεωγράφου Στράβωνος Κοίλη Συρία, καλεῖται ἐν τῇ Ἁγίᾳ Γραφῇ Συρία τῆς Δαμασκοῦ. Ὑπὸ τῶν περιηγητῶν τῆς ἀρχαιότητος ἀλλὰ ἔτι καὶ νῦν φημίζεται μετὰ τῆς περὶ αὐτὴν χώρας ὡς ἡ ὡραιοτέρα χώρα τῆς οἰκουμένης. Ὑπὸ τῶν ἀνατολικῶν λαῶν καλεῖται ἐπίγειος παράδεισος. Ἡ πόλις αὕτη ἔχουσα κατὰ τὴν ἀρχαιότητα ἰδίους βασιλεῖς ἐκυριεύθη ὑπὸ τοῦ Δαβὶδ (Βʹ Βασ. ηʹ 5-6) καὶ πάλιν κατόπιν ὑπὸ τοῦ Ἱεροβοὰμ (Δʹ Βασ. ιδʹ 28). Ἔκτοτε περιῆλθε πολλάκις εἰς χεῖρας ξένων κατακτητῶν.

Κατὰ τὸ 333 π.Χ. κατελήφθη ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου καὶ ἐξελληνίσθη βαθέως, παρέμεινε δὲ ὑπὸ τὴν Ἑλληνικὴν κυριαρχίαν μέχρι τοῦ 66 π.Χ. ὅτε κατελήφθη ἀπὸ τὸν Πομπήϊον, ἀλλὰ καὶ πάλιν, κατὰ τοὺς βυζαντινοὺς χρόνους ἀνῆκεν εἰς τὸ Βυζάντιον, περιῆλθεν ὅμως κατὰ διαστήματα καὶ εἰς ἄλλους ξένους κατακτητάς, Ἄραβας, Μογγόλους, Τούρκους κ.λ.π. Ἐν τῇ Δαμασκῷ πρῶτος πιστεύσας εἰς τὸν Χριστὸν εἶναι ὁ Ἀπόστολος Ἀνανίας, ἐν αὐτῇ δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ὁ μέγας τῶν ἐθνῶν Ἀπόστολος Παῦλος (Πράξ. θʹ 127, κβʹ 1-16). Μέχρι τοῦ ΙΔʹ αἰῶνος ὑπῆρχεν ἕδρα Ὀρθοδόξου Μητροπολίτου, ἔκτοτε μετεφέρθη εἰς αὐτὴν ἡ ἔδρα τοῦ Πατριαρχείου Ἀντιοχείας ἔνθα καὶ παραμένει μέχρι τῆς σήμερον.

[2] Τὸ σημαντικώτατον αὐτὸ ἐξ ὅλων τῶν συγγραμμάτων τοῦ θείου τούτου Ἰωάννου ἐπιγράφεται «Πηγὴ Γνώσεως». Ἐξεδόθη ὑπὸ τοῦ Ἀββᾶ Migne ἐν τῷ τόμῳ 94ῳ τῆς Ἑλληνικῆς Πατρολογίας, στ. 521-1228.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου τούτου Κοσμᾶ γράφομεν ἰδιαιτέρως εἰς τὴν ιδʹ (14ην) τοῦ Ὀκτωβρίου, ὅτε οὗτος ἑορτάζεται (βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).