Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΙΩΑΝΝΟΥ Πρεσβυτέρου τοῦ Δαμασκηνοῦ.

Χρήματα δὲ οὐδόλως ἐξώδευεν εἰς συμπόσια ἢ εἰς πολύτιμα ἐνδύματα καὶ ἄλλα μάταια πράγματα, καθὼς συνηθίζουν οἱ πλούσιοι, ἀλλὰ τὰ ἔδιδεν εἰς ὑπηρεσίαν θεάρεστον. Διὰ τὴν ἀρετήν του δὲ αὐτήν, τῆς πρὸς τοὺς πένητας συμπαθείας καὶ φιλαδελφείας, τοῦ ἐχάρισεν ὁ Θεὸς παιδίον ἀξιοθαύμαστον, τὸν Ἰωάννην τοῦτον, τὸν χαριτώνυμον, τὸν παγκόσμιον φωστῆρα τῆς Ἐκκλησίας μας, τὴν ὁποίαν ἐστόλισε μὲ τόσα τροπάρια παναρμόνια. Ἐχάρη λοιπὸν ὅτι τοῦ ἐχάρισεν ὁ Κύριος κληρονόμον καὶ ὅταν τὸ παιδίον ἦλθεν εἰς ἡλικίαν δεκτικὴν μαθήσεως ἀνεζήτει νὰ εὕρῃ μαθηματικὸν καὶ σοφώτατόν τινα διδάσκαλον, νὰ διδάξῃ τὸ παιδίον, τὸ ὁποῖον ἐπεθύμει ὁλοψύχως νὰ ἀναδείξῃ μέγαν φιλόσοφον. Ἐπειδὴ δὲ ὁ πόθος του ἦτο ἀγαθὸς καὶ θεάρεστος, ἀπέστειλεν ὁ παντοδύναμος Θεὸς τὸν ποθούμενον κατὰ τὴν δίψαν, τὴν ὁποίαν εἶχεν ὁ ἀείμνηστος, καὶ ἀκούσατε.

Οἱ βάρβαροι τῆς πόλεως ἐκείνης ἠχμαλώτισαν πολλοὺς Χριστιανους ἀπὸ διαφόρους τόπους καὶ τοὺς ἔφερον ἐκεῖ εἰς τὴν χώραν των· καὶ ἄλλους μὲν ἐπώλησαν, ἄλλους δέ, ὅσους δὲν ἤθελε κανεὶς νὰ τοὺς ἀγοράσῃ, ἤθελον νὰ τοὺς φονεύσουν. Μεταξὺ τούτων ἔτυχε κάποτε Μοναχός τις ἀπὸ τὴν Ἰταλίαν, ὡραιότατος κατὰ τὴν ὄψιν, Κοσμᾶς ὀνομαζόμενος, σεμνὸς εἰς τὸ σχῆμα, κόσμιος, εἰς δὲ τὴν ψυχὴν κοσμιώτερος. Καθὼς λοιπὸν οἱ βάρβαραι ἐπῆραν τοὺς αἰχμαλώτους καὶ ἐπήγαινον νὰ τοὺς θανατώσουν, ἔτυχεν ἐκεῖ πλησίον ὁ πατὴρ τοῦ Ἰωάννου, ὅστις ἰδὼν τὸν τίμιον Κοσμᾶν σκυθρωπὸν εἰς τὴν ὄψιν καὶ δάκρυα ρέοντα, τὸν ἐπλησίασε διὰ νὰ τὸν παρηγορήσῃ καὶ τοῦ λέγει· «Διατί κλαίεις, ἄνθρωπε τοῦ Θεοῦ, τὴν στέρησιν τοῦ κόσμου τούτου, τὸν ὁποῖον, καθὼς βλέπω ἐκ τοῦ σχήματός σου, ἀπηρνήθης, καὶ ἀπενεκρώθης κατὰ τὸ σῶμα;».

Εἰς τοὺς λόγους τούτους τοῦ πατρὸς τοῦ Ἰωάννου ἀπεκρίνατο ὁ Κοσμᾶς λέγων· «Ὁ Θεὸς γνωρίζει ὅτι δὲν λυποῦμαι διὰ τὴν στέρησιν τῆς παρούσης ζωῆς, διότι ἐγὼ ἐνεκρώθην κατὰ τὴν σάρκα, καθὼς εἶπας, καὶ τὸν κόσμον ἠρνήθην· ἀλλὰ λυποῦμαι καὶ θλίβομαι, διότι ἔμαθα ὅλας τὰς ἐπιστήμας τῆς Φιλοσοφίας, Ρητορική, Διαλεκτικήν, Ἀριθμητικήν, Γεωμετρίαν καὶ πᾶσαν ἄλλην ἐγκύκλιον σοφίαν καὶ ἐκπαίδευσιν καὶ μάλιστα τὴν χαρμόσυνον Μουσικήν, τὴν ὠφέλιμον καὶ ψυχοσωτήριον, ἔτι δὲ καὶ τὴν Ἀστρολογίαν καὶ δὲν ἀφῆκα τίποτε τὸ ὁποῖον νὰ μὴ μάθω, διὰ νὰ ἐννοήσω ἀπὸ τὴν ἁρμονίαν καὶ καλλονὴν τῶν κτισμάτων τὸν Κτίστην καὶ Δημιουργὸν ἁπάσης τῆς κτίσεως.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Δαμασκός, πρωτεύουσα τῆς σημερινῆς Δημοκρατίας τῆς Συρίας, εἶναι μία τῶν ἀρχαιοτέρων πόλεων τῆς Συρίας καὶ πιθανῶς τῆς οἰκουμένης. Μὲ τὸ σημερινόν της ὄνομα ἀναφέρεται ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκῃ εἰς τὸ βιβλίον τῆς Γεννέσεως (ιδʹ 15, ιεʹ 2). Κεῖται παρὰ τὸν κατὰ τὴν ἀρχαιότητα χρυσορρόαν ποταμὸν Βαράδα, πρὸς ἀνατολὰς καὶ μεσημβρινοανατολικῶς τοῦ Ἀντιλιβάνου εἰς ὡραίαν καὶ εὐφορωτάτην πεδιάδα. Ἡ πέριξ καὶ πρὸς βορρᾶν τῆς Δαμασκοῦ χώρα, συμπεριλαμβανομένης καὶ τῆς μεταξὺ τῶν ὀρέων Λιβάνου καὶ Ἀντιλιβάνου κοιλάδος, ἡ καλουμένη ὑπὸ τοῦ ἀρχαίου Γεωγράφου Στράβωνος Κοίλη Συρία, καλεῖται ἐν τῇ Ἁγίᾳ Γραφῇ Συρία τῆς Δαμασκοῦ. Ὑπὸ τῶν περιηγητῶν τῆς ἀρχαιότητος ἀλλὰ ἔτι καὶ νῦν φημίζεται μετὰ τῆς περὶ αὐτὴν χώρας ὡς ἡ ὡραιοτέρα χώρα τῆς οἰκουμένης. Ὑπὸ τῶν ἀνατολικῶν λαῶν καλεῖται ἐπίγειος παράδεισος. Ἡ πόλις αὕτη ἔχουσα κατὰ τὴν ἀρχαιότητα ἰδίους βασιλεῖς ἐκυριεύθη ὑπὸ τοῦ Δαβὶδ (Βʹ Βασ. ηʹ 5-6) καὶ πάλιν κατόπιν ὑπὸ τοῦ Ἱεροβοὰμ (Δʹ Βασ. ιδʹ 28). Ἔκτοτε περιῆλθε πολλάκις εἰς χεῖρας ξένων κατακτητῶν.

Κατὰ τὸ 333 π.Χ. κατελήφθη ὑπὸ τοῦ Μεγάλου Ἀλεξάνδρου καὶ ἐξελληνίσθη βαθέως, παρέμεινε δὲ ὑπὸ τὴν Ἑλληνικὴν κυριαρχίαν μέχρι τοῦ 66 π.Χ. ὅτε κατελήφθη ἀπὸ τὸν Πομπήϊον, ἀλλὰ καὶ πάλιν, κατὰ τοὺς βυζαντινοὺς χρόνους ἀνῆκεν εἰς τὸ Βυζάντιον, περιῆλθεν ὅμως κατὰ διαστήματα καὶ εἰς ἄλλους ξένους κατακτητάς, Ἄραβας, Μογγόλους, Τούρκους κ.λ.π. Ἐν τῇ Δαμασκῷ πρῶτος πιστεύσας εἰς τὸν Χριστὸν εἶναι ὁ Ἀπόστολος Ἀνανίας, ἐν αὐτῇ δὲ ἐπίστευσεν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ ὁ μέγας τῶν ἐθνῶν Ἀπόστολος Παῦλος (Πράξ. θʹ 127, κβʹ 1-16). Μέχρι τοῦ ΙΔʹ αἰῶνος ὑπῆρχεν ἕδρα Ὀρθοδόξου Μητροπολίτου, ἔκτοτε μετεφέρθη εἰς αὐτὴν ἡ ἔδρα τοῦ Πατριαρχείου Ἀντιοχείας ἔνθα καὶ παραμένει μέχρι τῆς σήμερον.

[2] Τὸ σημαντικώτατον αὐτὸ ἐξ ὅλων τῶν συγγραμμάτων τοῦ θείου τούτου Ἰωάννου ἐπιγράφεται «Πηγὴ Γνώσεως». Ἐξεδόθη ὑπὸ τοῦ Ἀββᾶ Migne ἐν τῷ τόμῳ 94ῳ τῆς Ἑλληνικῆς Πατρολογίας, στ. 521-1228.

[3] Περὶ τοῦ Ἁγίου τούτου Κοσμᾶ γράφομεν ἰδιαιτέρως εἰς τὴν ιδʹ (14ην) τοῦ Ὀκτωβρίου, ὅτε οὗτος ἑορτάζεται (βλέπε ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).