Τώρα λοιπὸν ἀνάβα προθύμως εἰς τὸ ὄρος τῆς Ἐκκλησίας καὶ κήρυξον εἰς τὴν Ἱερουσαλὴμ εὐαγγελιζόμενος, ὅσα δεδοξασμένα ἐλάλησε πρὸς τὴν ἐμὴν εὐτέλειαν ἡ Ἀειπαρθένος Μήτηρ τοῦ Θεοῦ διὰ Σὲ καὶ συγχώρησόν μοι δι’ ὅσα σοῦ ἔπταισα, διότι ἀπὸ τὴν ἀγνωσίαν μου σὲ ἠμπόδισα».
Τότε ἤρχισεν ὁ Ἰωάννης ψάλλων τὰ μελίρρυτα ἐκεῖνα ᾄσματα καὶ θεῖα μελῳδήματα, δι’ ὧν τοσοῦτον τὴν Ἐκκλησίαν ἐφαίδρυνεν καὶ καθ’ ἑκάστην εἰς αὐτὴν ἀκούεται ὁ καθαρὸς ἦχος τῶν ἑορταζόντων. Ὄχι δὲ μόνον Κανόνας καὶ Τροπάρια καὶ μουσικὰ Ἰδιόμελα καὶ Προσόμοια συνέθεσεν, ἀλλὰ καὶ πανηγυρικοὺς λόγους πολλοὺς εἰς τὰς Δεσποτικὰς ἑορτὰς καὶ ἐγκώμια εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον καὶ εἰς ἄλλους Ἁγίους πολλοὺς συνέταξε, καθὼς εἰς τὰ βιβλία τῆς Ἐκκλησίας μας φαίνονται ὡς καὶ εἰς ἀρχαῖα χειρόγραφα, τὰ ὁποῖα σῴζονται εἰς τὰ βασιλικὰ Μοναστήρια τοῦ Ἁγίου Ὄρους, γραμμένα διὰ χειρὸς, παλαιῶν διδασκάλων, εἰς πᾶσαν ἑορτὴν ἀναγινωσκόμενα ἕως τὴν σήμερον. Ἔτι δὲ καὶ τὴν ἱερὰν ἐκείνην Βίβλον τῆς Θεολογίας [2] συνέθεσε, τὴν ὁποίαν ἐὰν ὀνομάσω θεοχάρακτον πλάκα δὲν ψεύδομαι. Περιγράφει δὲ εἰς ταύτην τὰ μυστήρια καὶ τὰ δόγματα τῆς ἀληθοῦς ἡμῶν Πίστεως μὲ συντομίαν θαυμάσιον καὶ ἄλλα πολλὰ χρήσιμα περὶ τῆς τῶν ὄντων, νοητῶν καὶ αἰσθητῶν, θεωρίας, τὴν ὁποίαν βίβλον οὐράνιον ἐκάλεσα, διότι ἕκαστον αὐτῆς δίδαγμα λάμπει καὶ φωτίζει μὲ τὰς ὀρθὰς ἀποδείξεις, τὰς φυσικὰς καὶ τὰς Γραφικάς ἀλλὰ καὶ πολὺ ἐπιστημονικάς, τόσον ὥστε, ὅστις δὲν κατατρυφήσῃ εἰς αὐτὴν καὶ δὲν ἀπολαύσῃ τοιοῦτον οὐρανὸν πολύφωτον, εἶναι ὄντως ἐσκοτισμένος καὶ δυστυχής.
Ἔγραψε δὲ καὶ λόγους μακροὺς, ὁ ἀοίδιμος Ἰωάννης διὰ τὴν τῶν θείων Εἰκόνων προσκύνησιν καὶ ἄλλα ψυχωφελῆ ποιήματα συνέθεσεν ὁμοῦ μετὰ τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ πνευματικοῦ αὐτοῦ ἀδελφοῦ, τὸν ὁποῖον εἶχε συγκοινωνὸν εἰς ὅλους τοὺς κόπους καὶ τοὺς ἀγῶνας τῆς ἀσκήσεως καὶ τοὺς πνευματικοὺς καὶ σωματικοὺς πόνους καὶ εἰς ὅλα αὐτοῦ τὰ συγγράμματα τὸν ἐβοήθησε κατὰ πολὺ καὶ οὗτος ὁ τρισμακάριος, ἀφήσας καὶ αὐτὸς Κανόνας καὶ Τροπάρια ἐναρμόνια εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ψαλλόμενα. Τοσοῦτον δὲ ἐνάρετα ἐπολιτεύθη καὶ ὁ μακάριος οὗτος Κοσμᾶς, ὥστε κατέστησε τὸ σῶμά του, μὲ τὴν τῶν παθῶν ἀπονέκρωσιν, ἄλλο τύμπανον καὶ ψαλτήριον δεκάχορδον, φυλάττων ἀκριβῶς τὰς αἰσθήσεις τοῦ σώματος καὶ τὰς ψυχικὰς αὐτοῦ δυνάμεις μὲ τόσην σοφίαν καὶ σύνεσιν, ὥστε ἔλαμψεν ὡς φωστὴρ διαυγέστατος.