Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ ὁ Ὅσιος Πατὴρ ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ὁ Σιναΐτης, ὁ καὶ ἐν Ἁγίῳ Ὄρει ἀσκήσας ἐν εἰρήνῃ τελειοῦται.

Ἔστειλε δὲ καὶ χρήματα ἀρκετὰ καὶ τρόφιμα καὶ πᾶν ὅ,τι ἄλλο ἀπῃτεῖτο διὰ τὰς ἀνάγκας τῶν ἐκεῖ διαβιούντων. Πρὸς τούτοις ἀφιέρωσεν εἰς αὐτοὺς καὶ χωρία ὁλόκληρα, ἔτι δὲ καὶ μίαν λίμνην μεγάλην μὲ ἰχθυοτροφεῖα διὰ νὰ ἁλιεύουν διαφόρους ἰχθῦς. Ἀκόμη καὶ βοῦς καὶ πρόβατα ἀναρίθμητα καὶ ἡμιόνους πολλοὺς τοὺς ἐχάρισε διὰ τὰς ἀνάγκας τῶν Μοναχῶν.

Καὶ ταῦτα μὲν ἦσαν τὰ θαυμαστὰ καὶ μεγαλοπρεπῆ δῶρα τοῦ βασιλέως τῶν Βουλγάρων. Ὁ δὲ θεῖος Γρηγόριος εἶχε διὰ παντὸς ἔργον περισπούδαστον τὸ νὰ περιέλθῃ ἀποστολικῶς ἅπασαν τὴν οἰκουμένην καὶ νὰ σύρῃ ὅλους τοὺς Χριστιανοὺς εἰς τὴν θείαν ἀνάβασιν μὲ τὴν διδασκαλίαν του, εἰς τρόπον ὥστε, διὰ μέσου τῆς πρακτικῆς ἀρετῆς, νὰ ἀναβιβάσῃ αὐτοὺς εἰς τὸ ὕψος τῆς νοερᾶς προσευχῆς, ὅπως καὶ τὸν ἑαυτόν του ἀνεβίβασε, γεγονὸς ὅπερ καὶ ἐπέτυχε διὰ τῆς θείας Χάριτος. Ὅθεν καὶ εἰς τοῦτον εἶναι λίαν ἁρμόζον νὰ λέγωσιν οἱ φιλάρετοι τό: «Εἰς πᾶσαν τὴν γῆν ἐξῆλθεν ὁ φθόγγος αὐτοῦ» (Ψαλμ. ιη’ 5). Ἐπειδὴ καὶ οὗτος, ποθῶν ἐξ ὅλης καρδίας νὰ φωτίσῃ ἅπαντας μὲ τὸ φῶς τοῦ Παναγίου Πνεύματος, δὲν ἄφησε κανένα σχεδὸν τόπον, εἰς τὸν ὁποῖον νὰ μὴ σπείρῃ καὶ διαδώσῃ τὸ καλὸν τῆς ἡσυχίας καὶ τῆς νοερᾶς προσευχῆς διὰ μέσου τῆς διδασκαλίας καὶ τῶν θείων λόγων του, ὡς καὶ διὰ τῶν μαθητῶν του. Διότι ὄχι μόνον εἰς τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν Βουλγαρίαν μετέβη, ἀλλὰ καὶ εἰς αὐτὴν τὴν Σερβίαν καὶ ἀκόμη μακρύτερον. Καθὼς, δὲ εἰς τὸ Ἅγιον Ὄρος ὡδήγησε τοὺς Πατέρας εἰς τὴν ἀκριβῆ καὶ καθαρὰν ἡσυχίαν καὶ εἰς τὴν νοερὰν προσευχήν, τοιουτοτρόπως καὶ εἰς πάντα τόπον ὅπου μετέβαινεν εἴτε ἐκεῖνος εἴτε κανεὶς ἐκ τῶν μαθητῶν του, μετέδιδεν εἰς κάθε Χριστιανὸν τοῦτο τὸ θεάρεστον ἔργον τῆς νοερᾶς προσευχῆς καὶ προσοχῆς τοῦ νοός.

Ἀκόμη καὶ τὰ Παρόρια, εἰς τὰ ὁποῖα μετέβη, τὴν βαθυτάτην ἐκείνην ἔρημον τῶν συνόρων, περὶ τῆς ὁποίας ἀνωτέρω ὡμιλήσαμεν, τὰ μετέτρεψεν εἰς πνευματικὸν ἐργαστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον ἀνέπλαττε πρὸς τὸ καλλίτερον τοὺς πρὸς αὐτὸν ἐργομένους καθὼς καὶ τοὺς ἐξηγριωμένους ἐκείνους λῃστὰς καὶ φονεῖς τῶν τόπων ἐκείνων, περὶ τῶν ὁποίων προείπομεν, μὲ μόνην τὴν θεωρίαν καὶ νουθεσίαν του μετέβαλεν εἰς τὸ ἡμερώτερον καὶ κατέστησεν αὐτοὺς βοσκοὺς προβάτων. Διότι καὶ αὐτοὶ οἱ ὁποῖοι ἦσαν πρότερον τόσον σκληροὶ καὶ αἱμοχαρεῖς μετεβλήθησαν ἐξ ὁλοκλήρου διὰ μέσου τῆς οἰκονομικῆς καλλιτερεύσεως καὶ τῶν εὐχῶν τοῦ Ὁσίου καὶ προσπίπτοντες μετὰ ταῦτα εἰς τοὺς πόδας του, ἐκυλίοντο μὲ θερμὴν κατάνυξιν καὶ μετάνοιαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Κλαζομεναί· ἀρχαία πόλις τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἐκτισμένη κατὰ τὸ ἥμισυ ἐπὶ τῆς ἠπειρωτικῆς ἀκτῆς τῆς χερσονήσου τῆς Ἐρυθραίας καὶ κατὰ τὸ ἕτερον ἥμισυ ἐπὶ ὁμωνύμου παρακειμένης νησίδος, μετὰ τῆς ὁποίας ἦτο συνδεδεμένη διὰ τριτόξου γεφυρωτοῦ κυματοθραύστου, τὸν ὁποῖον ᾠκοδόμησεν ὁ Μέγας Ἀλέξανδρος καὶ τοῦ ὁποίου ἐρείπια εἰσέτι σῴζονται. Ἔκειτο περὶ τὰ 40 χ.λ.μ. νοτιοδυτικῶς τῆς Σμύρνης, καὶ πλησίον τῆς θέσεως εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκονται σήμερον τὰ Βουρλά. Αἱ Κλαζομεναὶ ὑπῆρξαν πατρὶς τοῦ διασήμου ἀρχαίου φιλοσόφου Ἀναξαγόρα, παρὰ ταῦτα ὅμως οἱ ἀρχαῖοι Κλαζομένιοι ἦσαν, ὡς φαίνεται, ὀνομαστοὶ διὰ τὴν χυδαιότητά των, ὡς ὑποδηλοῦται ἐκ τῆς γνωστῆς παροιμίας: «Ἔξεστι Κλαζομενίοις ἀσχημονεῖν». Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ὑπῆρξεν ἕδρα Ἐπισκοπῆς ὑπὸ τὸν Μητροπολίτην Σμύρνης.

[2] Καλοὶ Λιμένες ὀνομάζεται λιμὴν ἢ κόλπος τῆς νοτίου πλευρᾶς τῆς Κρήτης, ἐπίνειον τυγχάνων τῆς ἀρχαίας πόλεως Λασαίας. Ἐκ τῶν Πράξεων τῶν Ἀποστόλων (κζʹ 8-44), πληροφορούμεθα ὅτι εἰς τὸν τόπον τοῦτον ἐπεθύμει νὰ παραχειμάσῃ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, κατὰ τὴν εἰς Ρώμην μετάβασίν του. Μὴ συμφωνούντων δὲ τῶν ναυτῶν, οἵτινες ἐπροτίμων νὰ πλεύσουν πρὸς ἕτερον λιμένα τῆς Κρήτης, Φοίνικα καλούμενον, ὡς ἀσφαλέστερον πρὸς παραχείμασιν καὶ ἀπειθήσαντες πρὸς τὸν Ἀπόστολον τοῦ Κυρίου, ἠνοίχθησαν εἰς τὸ πέλαγος καὶ παρασυρθέντες ὑπὸ τῶν ἀγρίων κυμάτων ἐκακοπάθησαν δεινῶς ἐπὶ 14 ἡμέρας, κατὰ δὲ τὴν τελευταίαν ἐξώκειλαν εἰς τὴν νῆσον Μελίτην (τὴν Μάλταν).

[3] Βλέπε περὶ τούτων εἰς τὴν ὑποσημείωσιν τῶν σελίδων 134-135.

[4] Τὸν συγγραφέα ἐννοεῖται τοῦ παρόντος Βίου ἁγιώτατον Πατριάρχην Κάλλιστον.

[5] Ὁ θεῖος οὗτος Ἰωσὴφ ἐπατριάρχευσε δὶς ἐν Κωνσταντινουπόλει κατὰ τὰ ἔτη 1267-1275 καὶ 1282-1283. Μετὰ τὴν πρώτην αὐτοῦ Πατριαρχείαν, ἧς παρῃτήθη διὰ τὴν λατινοφροσύνην τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Ηʹ τοῦ Παλαιολόγου, διεδέχθη αὐτὸν εἰς τὸν θρόνον ὁ γνωστὸς λατινόφρων Ἰωάννης ΙΑʹ ὁ Βέκκος (1275-1282), ὅστις καταδικασθεὶς ἐπὶ λατινοφροσύνῃ ἐξωρίσθη. Καὶ κατὰ τὴν δευτέραν ὅμως Πατριαρχείαν αὐτοῦ ὁ θεῖος Ἰωσήφ, μὴ ὑποφέρων τὰς ἔριδας τοῦ καιροῦ ἐκείνου, ἀπὸ τοὺς λατινόφρονας καὶ καθὸ ὑπέργηρος καὶ ἀσθενὴς παρητήθη ὀλίγον μετὰ τὴν ἐπάνοδόν του εἰς τὸν θρόνον καὶ ἀπεσύρθη εἰς τὸ Ἀσκητήριόν του, ὅπου ὁσίως πολιτευθεὶς ἐξεδήμησε πρὸς Κύριον.

[6] Ἡ Σωζόπολις ἢ Σωζούπολις εἶναι πόλις, τῆς Βουλγαρίας ἐπὶ τοῦ Εὐξείνου Πόντου. Πρὸ τῶν ἀνθελληνικῶν διωγμῶν εἶχε σημαντικὸν ἑλληνικὸν πληθυσμὸν καὶ ἦτο ἕδρα Μητροπόλεως, ἡ ὁποία διετηρήθη καὶ μετὰ τὴν ἵδρυσιν τῆς Βουλγαρικῆς ἐξαρχίας. Μετὰ τοὺς διωγμοὺς τοῦ ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ἀνατολικῆς Ρωμυλίας ὑπὸ τῶν Βουλγάρων ἡ Μητρόπολις αὐτὴ ἔπαυσεν ὑφισταμένη.

[7] Βλέπε περὶ τούτων ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελ. 134-135.

[8] Ἀλέξανδρος Ἰωάννης, ἢ Ἀλέξανδρος Αʹ βασιλεὺς τῶν Βουλγάρων (1333-1365), τῆς οἰκογενείας τῶν Ἀσάν. Διεξήγαγε μακροὺς πολέμους μετὰ τῶν Βυζαντινῶν.