Τῇ ΚΘ’ (29ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων ΙΑΣΟΝΟΣ καὶ ΣΩΣΙΠΑΤΡΟΥ.

Εἶχε δὲ ἡ βασίλισσα, ἡ τοῦ μακαρίου βασιλέως Σεβαστιανοῦ σύζυγος, υἱὸν μονογενῆ, δωδεκαετῆ, ὅστις ἀσθενήσας ἀπέθανε. Τότε ἡ βασίλισσα προσελθοῦσα μετ’ ἀδιστάκτου πίστεως εἰς τὸν Ἅγιον Ἰάσονα τὸν παρεκάλει λέγουσα· «Δοῦλε τοῦ Θεοῦ τοῦ Ὑψίστου, γνωρίζω ὅτι ὅσα καὶ ἂν ζητήσῃς παρὰ τοῦ Θεοῦ, ἀνυπερθέτως θέλει σοῦ δώσει αὐτά. Μὴ λοιπὸν ἀρνηθῇς νὰ ἔλθῃς πρὸς ἐπίσκεψιν τοῦ ἀποθανόντος τέκνου μου καὶ νὰ προσευχηθῇς ὅπως ἀναστηθῇ τοῦτο. Διότι πιστεύω ὅτι διὰ τῆς προσευχῆς σου θέλει ἀναστηθῆ». Ὁ δὲ Ἅγιος εἶπε πρὸς αὐτήν· «Ὦ γύναι, ἐζήτησας πρᾶγμα τὸ ὁποῖον ὑπερβαίνει τὴν ἰδικήν μου δύναμιν. Ἀλλὰ τὰ ἀδύνατα παρ’ ἀνθρώποις δυνατὰ παρὰ τῷ Θεῷ ἐστι» (Λουκ. ιη’ 27). Ἠκολούθησε λοιπὸν αὐτὴν ὁ Ἅγιος καὶ σταθεὶς παρὰ τὴν κλίνην τοῦ παιδὸς καὶ προσευχηθείς, ἐκράτησε τὴν χεῖρα τοῦ νεκροῦ παιδίου καὶ εἶπεν· «Ὦ τέκνον, ἐν τῷ ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἐγέρθητι ἐκ τῆς κλίνης». Ἀμέσως τότε ἀνεκάθησε τὸ παιδίον καὶ ἤρχισε νὰ ὁμιλῇ. Ἐξεπλάγησαν δὲ πάντες ἐκ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐδόξαζον τὸν Θεὸν λέγοντες· «Πράγματι σημεῖα τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ εἶναι ταῦτα».

Ἄλλη δὲ, γυνὴ ἐκ τῶν ἀρχόντων, ἐνοχλουμένη ὑπὸ ἀκαθάρτων πνευμάτων, ἀκούσασα, ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰάσων ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν τὸν θανόντα υἱὸν τοῦ βασιλέως, προσῆλθε καὶ αὕτη καὶ γονυπετήσασα παρεκάλει τὸν Ἅγιον νὰ ἀπομακρύνῃ ἀπ’ αὐτῆς τὰ ἐμφωλεύοντα ἐν αὐτῇ πονηρὰ πνεύματα. Ὁ δὲ Ἅγιος Ἀπόστολος τοῦ Χριστοῦ, ὡς ἔχων τὴν κατ’ αὐτῶν ἐξουσίαν, ἀπαγγείλας ἐπ’ αὐτῆς προσευχὴν καὶ σφραγίσας αὐτὴν διὰ τοῦ σημείου τοῦ Σταυροῦ, ἀμέσως ἀπήλλαξε ταύτην τῶν δαιμονίων. Οὕτω ἡ γυνή, ἰατρευθεῖσα, ἀνεχώρησεν εὐχαριστοῦσα τὸν Θεόν. Πολλοὺς δὲ νοσοῦντας καὶ ὑπὸ δαιμόνων πάσχοντας καθ’ ἑκάστην ἐθεράπευε διὰ τῆς ὑπὸ τοῦ Θεοῦ δωρηθείσης πρὸς αὐτὸν Χάριτος, οἱ δὲ θεραπευόμενοι ἐδιδάσκοντο νὰ εὐχαριστοῦσιν ὄχι τὸν Ἅγιον Ἰάσονα, ἀλλὰ μόνον τὸν Κύριον, τὸν δωρήσαντα, διὰ τῆς Αὐτοῦ φιλανθρωπίας, τὴν Χάριν Του ταύτην πρὸς τὸν Ἅγιον. Χαρὰ δὲ μεγάλη ἐγένετο εἰς πᾶσαν τὴν νῆσον, ἀνὰ πᾶσαν δὲ ἡμέραν ἡ εὐσεβὴς Πίστις ἐπρόκοπτε, τὰ εἴδωλα περιεφρονοῦντο καὶ ὁ Κύριος ἐδοξάζετο διὰ τῶν τελουμένων θαυμάτων. Διότι πεπληρωμένος ὁ θεῖος οὗτος ἀνὴρ ὑπὸ Πνεύματος Ἁγίου καὶ Χάριτος θείας πάντας εἷλκε πρὸς ἑαυτόν, βαπτίζων, διδάσκων, νουθετῶν, παρακαλῶν, ἐνίοτε δὲ καὶ ἐπιτιμῶν καὶ ἐπιπλήττων.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τύμβος κυρίως ἐκαλεῖτο παρὰ τοῖς ἀρχαίοις ὁ λοφοειδὴς τάφος, ὁ σχηματισμένος ἐκ συσσωρευμένου πέριξ τοῦ τάφου χώματος. Ἐκαλεῖτο δὲ οὕτως καὶ ἡ ἐπιτύμβιος στήλη ἢ λίθος ὁ ἐπὶ τοῦ τάφου τιθέμενος, γενικώτερον δὲ ὁ τάφος.

[2] Ὁ Ναὸς οὗτος ὑπὸ τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ὡς εἶναι γνωστὸν ἀπὸ ἐγκώμιον εἰς τὸν Ἅγιον Ἀπόστολον Ἀνδρέαν, τὸ ὁποῖον ἐξεφώνησεν ἐν αὐτῷ ὁ τότε Ἀρχιεπίσκοπος Κερκύρας Ἀρσένιος, διετηρήθη ὡς εἶχε μέχρι τῶν μέσων τοῦ ΙΒʹ αἰῶνος. Ὀλίγον βραδύτερον καὶ πιθανώτατα ὑπερμεσοῦντος τοῦ αὐτοῦ ΙΒʹ αἰῶνος ὁ Ναὸς ἀνῳκοδομήθη ἐκ βάθρων, ὡς ἔχει νῦν, ὑπὸ τοῦ ἐν αὐτῷ ὑπηρετοῦντος ἐφημερίου Στεφάνου, μετωνομάσθη δὲ μετὰ τὴν ἀνοικοδόμησίν του ἐπ’ ὀνόματι τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου διὰ τοὺς ἐν αὐτῷ εὑρισκομένους τάφους τῶν Ἁγίων. Τοῦτο μαρτυρεῖται ἐκ δύο ἐπιγραφῶν ἐντετειχισμένων ἐπὶ τῆς δυτικῆς προσόψεως τοῦ Ναοῦ, ἑκατέρωθεν τῆς εἰσόδου. Ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τούτου καὶ κάτωθεν τοῦ δεσποτικοῦ καὶ τοῦ διακονικοῦ, δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ τῆς ὡραίας πύλης, σῴζονται μέχρι σήμερον οἱ τάφοι τῶν Ἁγίων.

Ὁ Ναὸς οὗτος τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Ἰάσονος καὶ Σωσιπάτρου, ᾠκοδομημένος εἰς σχῆμα Ἑλληνικοῦ Σταυροῦ, διὰ μικροῦ θόλου καὶ τριῶν ἀρχαίων μονολίθων κιόνων κεκοσμημένος ἔσωθεν, παρουσιάζει ἐξαίρετον δεῖγμα μικρῶν Βυζαντινῶν Ἐκκλησιῶν, ὅστις μετὰ τοῦ εἰς τὸ χωρίον τῶν Νυμφῶν Ναοῦ τοῦ Ἐσταυρωμένου εἶναι οἱ μόνοι ἐν Κερκύρᾳ Ναοὶ οἱ ἄχρι τοῦδε διασῴζοντες τὸν Βυζαντινὸν ρυθμόν. Ἡ δὲ Μεγάλη Ἐκκλησία, τὴν ὁποίαν ἀνήγειρεν ὁ ἴδιος ὁ βασιλεὺς Σεβαστιανός, ταυτίζεται ἐκ τῆς λαϊκῆς παραδόσεως πρὸς τὴν σημερινὴν βασιλικὴν τῆς Παλαιοπόλεως Κερκύρας. Κατὰ τὴν παράδοσιν ταύτην ὁ Ναὸς οὗτος τιμώμενος ἐπ’ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Κερκύρας, τῆς θυγατρὸς τοῦ βασιλέως Κερκυλλίνου, εἶναι θεματοφύλαξ πλουσίων θησαυρῶν κεκρυμμένων εἰς τὰς κατακόμβας αὐτοῦ, τῶν ὁποίων ἡ εἴσοδος εὑρίσκεται εἰς τὸ ἱερὸν τοῦ Ναοῦ τούτου.

[3] Πρόκειται κατὰ τὴν λαϊκὴν παράδοσιν περὶ τοῦ ἔτι καὶ νῦν σῳζομένου Ναοῦ τῆς Ἁγίας Κερκύρας, περὶ οὗ βλέπε ἐν τῇ ἀνωτέρω ὑποσημειώσει.