Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Ὁσιομάρτυρος ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ τοῦ Ἐσφιγμενίτου.

Ὁ ἀγγελώνυμος οὗτος Ἅγιος, ὁ πολλῶν ἐπαίνων ἄξιος, ἐβλάστησεν ἐκ τῆς πόλεως Αἴνου [1], τῆς ἐν τῇ Θρᾴκη εὑρισκομένης, γονεῖς ἔχων πτωχοὺς μὲν κατὰ τὴν περιουσίαν, πλουσίους δὲ κατὰ τὴν εὐσέβειαν. Ὁ πατήρ του ὠνομάζετο Κωνσταντῖνος, ἡ δὲ μήτηρ του Κρυσταλλία. Ὠνόμασαν δὲ αὐτὸν κατὰ τὸ Ἅγιον Βάπτισμα Ἀθανάσιον. Ἐπειδὴ δὲ ἔμεινεν ὀρφανὸς ἐκ πατρὸς πολὺ νέος καὶ δὲν εἶχε τὰ πρὸς τὸ ζῆν ἀναγκαῖα, ἤρχισε νὰ ταξιδεύῃ μὲ τὰ πλοῖα τῶν συμπατριωτῶν του, ὅτε συνεδέθη διὰ φιλίας μέ τινα Ἀναστάσιον καὶ συνεταξίδευε μὲ αὐτὸν χωρὶς νὰ χωρίζωνται. Ἐπειδὴ δὲ συνέβη νὰ προσληφθῇ ὁ Ἀναστάσιος εἰς τουρκικὸν πλοῖον, συνηκολούθησε καὶ ὁ Ἀθανάσιος, μετὰ δὲ καιρόν, ἀναχωρήσαντος τοῦ Ἀναστασίου ἀπὸ τὸ πλοῖον ἐκεῖνο ἠθέλησε καὶ ὁ Ἀθανάσιος νὰ ἀναχωρήσῃ. Ἀλλ’ ὁ πλοίαρχος, ὡς Ἀγαρηνός, ἠμπόδισεν αὐτὸν τυραννικῶς, ὁ δὲ Ἀθανάσιος, νέος ὢν καὶ ἄπειρος τῶν πολιτικῶν πραγμάτων, φοβηθεὶς, παρέμεινε. Προϊόντος δὲ τοῦ καιροῦ βλέπων ὁ ρηθεὶς Τοῦρκος τὰ προτερήματα καὶ τὴν ἐπιδεξιότητα τοῦ Ἀθανασίου ἤρχισε νὰ ἐπιβουλεύεται τὴν εὐσέβειάν του προσπαθῶν νὰ τὸν μεταφέρῃ εἰς τὴν ἀσέβειάν του, κατόπιν δὲ νὰ τὸν υἱοθετήσῃ ἵνα καταστήσῃ τοῦτον κληρονόμον του. Ἀλλὰ τὸν λογισμόν του τοῦτον ἐφύλαττεν ἀπὸ αὐτὸν μυστικόν, ἕως ὅτου εὕρῃ καιρὸν κατάλληλον νὰ φέρῃ εἰς ἔργον τὸ μελετώμενον.

Μετὰ παρέλευσιν τριῶν ἐτῶν, πλέοντες ἀπὸ Κωνσταντινουπόλεως εἰς Σμύρνην, ἔφερον μεθ’ ἑαυτῶν ἐν τῷ πλοίῳ καὶ τὸν κριτὴν τῆς Σμύρνης, ὅστις, βλέπων τὴν εὐπείθειαν καὶ τὴν προθυμίαν τοῦ νέου τούτου εἰς τὰς διαφόρους ἐνασχολήσεις του, τὴν ἰδιαιτέραν του ἐπιμέλειαν εἰς τὴν παράστασιν τῆς τραπέζης του, ὡς καὶ τὰ λοιπά του προτερήματα παρεκίνησε καὶ αὐτὸς τὸν πλοίαρχον νὰ πράξῃ παντοιοτρόπως, ἵνα διαστρέψῃ τὸν νέον ἀπὸ τὴν εὐσέβειαν καὶ μεταφέρῃ τοῦτον εἰς τὴν ἀσέβειάν των. Ἐκ ταύτης λοιπὸν τῆς παρακινήσεως θερμανθεὶς ἔτι μᾶλλον ὁ ἀσεβὴς ἐκεῖνος, ἀπεφάσισε νὰ ἐκτελέσῃ τὸ μελετώμενον. Ὅμως γινώσκων τὸ φυσικὸν τοῦ νέου ἰδίωμα, ὅτι δηλαδὴ μὲ κολακείας ἦτο ἀδύνατον νὰ τὸν καταπείσῃ, ἐσκέφθη νὰ μεταχειρισθῇ βίαν. Καὶ ἐπειδὴ κατ’ ἐκείνας τὰς ἡμέρας ὁ μὲν νέος ἐζήτει ἐπιμόνως τὸν μισθὸν τῆς ἐκδουλεύσεώς του διὰ νὰ ἀναχωρήσῃ ἀπὸ αὐτόν, ὁ δὲ ἀσεβὴς ἐμελέτα νὰ ἐκτελέσῃ τὸν σκοπόν του, ἀπεφάσισε νὰ μεταχειρισθῇ τὸ ταχύτερον τρόπον ἀπότομον προτοῦ ὁ νέος ἀναχωρήσῃ. Ὅθεν τὸ ἑσπέρας τῆς ἡμέρας ἐκείνης, κατὰ τὴν ὁποίαν ἔλαβε τὴν τοιαύτην ἀπόφασιν, διέταξε τὸν νέον νὰ ἀνάψῃ τὸν φανὸν καὶ νὰ προπορεύεται, διότι ἤθελε τάχα νὰ ὑπάγῃ εἴς τι μέρος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Αἶνος εἶναι ἀρχαιοτάτη πόλις τῆς Θρᾴκης παρὰ τὰς ἐκβολὰς τοῦ ποταμοῦ Ἕβρου, κτισμένη ἐπὶ χερσονήσου εὑρισκομένης ἐντὸς τῆς λιμνοθαλάσσης Στεντορίδος. Ἀπὸ τοὺς πρώτους Χριστιανικοὺς χρόνους ἦτο ἕδρα Ἐπισκοπῆς, βραδύτερον Ἀρχιεπισκοπῆς καὶ κατὰ τοὺς τελευταίους πρὸ τῆς ἐκεῖθεν ἀναχωρήσεως τῶν Ἑλλήνων χρόνους Μητροπόλεως. Ἡ Αἶνος ἐπανῆλθε ὑπὸ τὴν Τουρκικὴν κατοχὴν κατὰ τὸ ἔτος 1922, εὑρίσκεται δὲ νῦν ἐν παρακμῇ.

[2] Πολυάνδριον· νεκροταφεῖον.

[3] Ἡ πέμπτη ὥρα τῆς ἡμέρας ἀντιστοιχεῖ πρὸς τὴν 11ην π.μ.

[4] Νατουραλισταί, περὶ ὧν ἐνταῦθα γίνεται λόγος, καλοῦνται οἱ ὁπαδοὶ τοῦ Νατουραλισμοῦ. Ὁ Νατουραλισμὸς (naturalismus) ἀποδίδεται ἑλληνιστὶ μὲ τὴν λέξιν φυσιοκρατία. Πρόκειται δηλαδὴ ἐν ὀλίγαις λέξεσι περὶ φιλοσοφικῆς θεωρίας, ἥτις ὡς μοναδικὴν ἀρχὴν τῶν ἐν τῷ κόσμῳ ὄντων, φαινομένων καὶ γεγονότων ἀναγνωρίζει τὴν φύσιν. Διὰ τοὺς ὀπαδοὺς τῆς θεωρίας ταύτης θεὸς εἶναι ἡ φύσις. Ἂς ἐξηγήσουν ὅμως οἱ κύριοι οὗτοι πῶς συμβαίνει ὥστε ὀστέα γυμνὰ καὶ ἀπεξηραμμένα νὰ ἀναβλύζουσιν ἰάματα καὶ μύρα πανεύοσμα;

[5] Βολταιρισταὶ καλοῦνται οἱ ὀπαδοὶ τῶν δοξασιῶν τοῦ Βολταίρου. Ὁ Βολταῖρος ὑπῆρξεν ὀνομαστὸς Γάλλος συγγραφεὺς καὶ ποιητὴς ἀκμάσας κατὰ τὸν ΙΗʹ (18ον) αἰῶνα. Ὑπῆρξε πολέμιος τῆς δογματικῆς διδασκαλίας τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ ἔγραψε πολλὰ κατὰ τοῦ Κλήρου. Διὰ λόγους σκοπιμότητος οὐδέποτε ὡμολόγησεν ἑαυτὸν ἄθεον, ἀλλ’ οὔτε καὶ πιστόν. Εἰς τὰ συγγράμματά του ἔγραφεν· «Εἴμεθα ἡμεῖς οἱ ἄνθρωποι μηχαναί, ἀλλὰ σκεπτόμεναι μηχαναὶ δημιουργημέναι ἀπὸ τὸν αἰώνιον γεωμέτρην (l’ éternel géometre)». Ὁ Κλῆρος τῆς πατρίδος του κατεπολέμησε τὸν Βολταῖρον διὰ τὰ ἀντιχριστιανικὰ καὶ ἀντικληρικὰ κηρύγματά του. Εἰς τὰς παραμονὰς τοῦ θανάτου του ἐγένετο προσπάθεια συνδιαλλαγῆς του μετὰ τῶν θανασίμων ἐχθρῶν του, τῶν Κληρικῶν, ἀλλ’ ὁ Βολταῖρος ἀπέρριψε πᾶσαν πρότασιν. Ὀλίγον πρὶν ἐκπνεύσῃ τοῦ προσεκόμισαν πρὸς ὑπογραφὴν ὁμολογίαν πίστεως, ἀλλὰ καὶ αὐτὴν ἀπέρριψε εἰπών· «Laissez moi monrir en paix!» (ἀφῆστε με νὰ πεθάνω ἐν εἰρήνῃ). Καὶ οὕτως ἀπέθανεν ὡς ἐχθρὸς τῆς εὐσεβείας καὶ τοῦ Κλήρου. Ἐν προκειμένῳ βολταιρισταὶ νοοῦνται οἱ κατ’ ἐπίφασιν Χριστιανοί, οἱ μὴ ἀποδεχόμενοι τὴν διδασκαλίαν τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὸν Ἱερὸν Κλῆρον.

[6] Βλέπε περὶ τούτου ἐν σελ. 181-183 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

[7] Τὸ ἐν λόγῳ ἐνσφράγιστον γράμμα τῶν ἐπιτρόπων τοῦ Ἁγίου Γεωργίου καὶ προὐχόντων δημογερόντων τῆς πόλεως Σμύρνης τὸ ἐκδοθὲν πρὸς πίστωσιν τῆς γνησιότητος τῶν ἱερῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου Ὁσιομάρτυρος Ἀγαθαγγέλου, ἐπικεκυρωμένον μὲ τὴν ἐπιγραφὴν τοῦ Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Σμύρνης Ἀθανασίου, ἔχει ὡς ἑξῆς:

†Ὁ Σμύρνης Ἀθανάσιος ἐπιβεβαιοῖ. «Δηλοποιεῖται διὰ τοῦ παρόντος δημοσίου ἐνδεικτικοῦ γράμματος, ὅτι κατὰ δικαίαν αἴτησιν τοῦ Καθηγουμένου Κυρίου Ἀγαθαγγέλου Ἱερομονάχου μετὰ τῶν συναδέλφων αὐτοῦ τοῦ Κοινοβίου Ἐσφιγμένου, διὰ γράμματος αὐτῶν ἐκδοθέντος τῇ δεκάτῃ τοῦ λήγοντος Φεβρουαρίου εἰς τὸ νὰ παραδώσωμεν πρὸς ἐπὶ τούτῳ ἀπεσταλμένου συναδέλφου αὐτῶν ὁσιολογιωτάτου Κυρίου Μακαρίου, ἐκ τῶν ἁγίων Λειψάνων τοῦ ἐν ταύτῃ τῇ πόλει πρὸ χρόνων καρατομηθέντος Νεομάρτυρος Ἁγίου Ἀγαθαγγέλου, ὡς θεωρουμένου ἡμετέρου γνησίου ἀδελφοῦ καὶ συμμονάζοντος, διετάξαμεν διὰ συναινέσεως τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἀρχιερέως Ἁγίου Σμύρνης Κυρίου Ἀθανασίου, τοὺς Κυρίους ἐπιτρόπους τῆς ἐνταῦθα Ἐκκλησίας τοῦ Μεγαλομάρτυρος Ἁγίου Γεωργίου καὶ παρέδωκαν ἐκ τῶν εἰς τὸ ταμεῖον τῆς αὐτῆς Ἐκκλησίας ἁγίων Λειψάνων, ὄντων τοῦ ρηθέντος Νεομάρτυρος, τὴν τιμίαν δεξιὰν χεῖρα καὶ πόδα, τὴν μίαν πλευρὰν καὶ τὴν τιμίαν Κάραν, διὰ νὰ μεταφέρῃ ταῦτα εἰς τὸ ρηθὲν Κοινόβιον, ἅτινα ὁμολογοῦμεν καὶ βεβαιοῦμεν ἡμεῖς τε καὶ οἱ μνησθέντες ἐπίτροποι, ὅτι ἀναμφιβόλως καὶ ἀδιστάκτως γνήσια Λείψανα τοῦ μνησθέντος Νεομάρτυρος. Ὅθεν εἰς ἔνδειξιν ἐγένετο τὸ παρὸν δημόσιον ἔγγραφον, ὑπογεγραμμένον παρὰ τῶν μνησθέντων ἐπιτρόπων καὶ παρ’ ἡμῶν τῶν δημογερόντων, ἐπικυρωμένον δὲ καὶ παρὰ τοῦ Σεβασμιωτάτου ἡμῶν Ἀρχιερέως, ἵνα ἔχῃ τὸ κῦρος καὶ τὴν ἰσχὺν ἐν παντὶ καιρῷ. Τῇ 29ῃ Φεβρουαρίου 1844, οἱ Δημογέροντες τῆς πόλεως Σμύρνης καὶ οἱ Ἐπίτροποι τοῦ Ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου ἐν Σμύρνῃ, Ν. Μανδᾶς, Ἰωάν. Τζοκμαγιόπουλος, Ἰωάν. Μαϊμαροῦγλος, Νικόλαος Δ. Κούτπας, Δημήτριος Ταχμιντζῆς.» [Σφραγὶς τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγ. Γεωργίου] [Σφραγὶς τοῦ κοινοῦ τῆς πόλεως Σμύρνης].